Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja...frågan är enkel ( även om jag misstänker att svaret blir ett rungande NEJ!! 😎 ):

Går det att fasvända en ljudsignal inom Reason?

Annons
PetePizza (oregistrerad)
Postat

haha, för att vara helt knäpp och svara på nåt jag egentligen inte har nån aning om så...ehh... Hmmm... Har aldrig kört avancerad reason. 😉

Men om det på nåt sätt går att använda vst-pluggen Toolsone kanske..?

(äh nu e jag säkert helt ute o cyklar...drar på mig nattmössan och stänger kiosken för idag)

🤪😉

Postat
haha, för att vara helt knäpp och svara på nåt jag egentligen inte har nån aning om så...ehh... Hmmm... Har aldrig kört avancerad reason. 😉

Men om det på nåt sätt går att använda vst-pluggen Toolsone kanske..?

(äh nu e jag säkert helt ute o cyklar...drar på mig nattmössan och stänger kiosken för idag)

🤪😉

Jag pratar alltså om att göra det inom själva Reasonstrukturen...Visst är det möjligt att plocka ut ett instrument på en hårdvaruutgång till t ex Logic och trixa, men nu snackar vi i Reason....Fristående, utan hjälp utifrån...

Postat

Jag läste något på Propellerheads forum om någon som hade upptäckt att med damage-ratten på minimum och några speciella inställningar för p1- och p2-rattarna i tape-läget på screamen (tror jag det var) så fasvändes signalen. Men jag är inte helt säker. Hehe.

Postat

Hittade det!

Was messaing with scream comparing its compressed sound with the raw sound.

Set damage on, tape mode, damage=0, p1, p2 = 127. Everything else off.

But basically I can get the input and output to nearly cancel each other out playing a drum loop through it.

Just a bit of leakage, its not quite a perfect inverter, but very close 😉

Ganska kul. Har dock inte testat själv, så jag vet inte om det funkar, men man får väl lita på Khazul.

Postat (redigerat)
Hittade det!
Was messaing with scream comparing its compressed sound with the raw sound.

Set damage on, tape mode, damage=0, p1, p2 = 127. Everything else off.

But basically I can get the input and output to nearly cancel each other out playing a drum loop through it.

Just a bit of leakage, its not quite a perfect inverter, but very close 🙂

Ganska kul. Har dock inte testat själv, så jag vet inte om det funkar, men man får väl lita på Khazul.

Jag ska pröva nu...Tack så mycket för tipset! Du är en klippa 😉

Edit: Hyffsat coolt 😛 Men rätt kasst...Jag får dock inget resultat av att ställa damage på 0, utan snarare på ett värde runt 45...

Redigerat av Pluffo
Postat

Håll damage på noll och meka lite med nivåerna i mixern. Det finns en sweetspot upptäckte jag som bara lämnar lite diskant. Parera det med en av parameterrattarna så blir det nästan tyst 😉

Postat
Håll damage på noll och meka lite med nivåerna i mixern. Det finns en sweetspot upptäckte jag som bara lämnar lite diskant. Parera det med en av parameterrattarna så blir det nästan tyst 😛

Lysande! Det fungerar ju faktiskt så länge det inte rör sig om allt för högfrekventa ljud! 😉

Postat

Ta det lugnt, reason är bara uppe i version tre. Det var inte förrän SX som Steinberg lyckades lösa problemet med fasvändning i Cubase... 😉

Postat
Ta det lugnt, reason är bara uppe i version tre. Det var inte förrän SX som Steinberg lyckades lösa problemet med fasvändning i Cubase... 😉

😛 Men uppenbarligen så går det ju redan nu...med lite jävlarannamma det vill säga 🙂

Postat
Men vilken funktion skulle fasvändning göra i ett program som Reason? 😉

Låt mig säga så här: Jag jobbar på något STOOORT! 😛

Postat
Men vilken funktion skulle fasvändning göra i ett program som Reason?  😉

Låt mig säga så här: Jag jobbar på något STOOORT! 😛

Passa dig, annars skickar jag en rundgång till. 🙂

Postat

Låt mig säga så här: Jag jobbar på något STOOORT! 🙂

Passa dig, annars skickar jag en rundgång till. 😱

GHAAA! Nej...Inte DET!! 😛

Postat

Låt mig säga så här: Jag jobbar på något STOOORT! 😱

Passa dig, annars skickar jag en rundgång till. 🙂

GHAAA! Nej...Inte DET!! 😛

Fast jag känner mig iof lite hotad av dina konstiga combinator-patchar. 🙂

PATCHEN FRÅN HELVETET!

Postat (redigerat)

Fear my Chaospad, Addic!!

Vad jag egentligen försöker bygga är en arpegiator i Combinatorn som bygger på fasvändning...Resultatet nu blev dock som någon slags förstärkt LFO med en liten...möjlig hint till arpegio...om man kisar...och verkligen vill tro på det 😉

Redigerat av Pluffo
Postat
Men vilken funktion skulle fasvändning göra i ett program som Reason? 😛

Det kan vara smidigt om man mixar trummor eller skapar ambienta ljudväggar eller... ja, det finns många användningsområden. 🙂

Bra jobbat mornel 😮

• 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Digi-dum-dum.

Undra om man ska gå in på Propellerheads forum och önska sig en ny device.

"The FasVänder"

Låter rätt fräsigt...inte sant? 😎

Skulle iallafall vara roligt att jobba med att försöka övertyga hela Reasoncommunityn att de BEHÖVDE en sådan maskin :rolleyes:

Redigerat av Pluffo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.