Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Detta är en grej jag funderat lite på. Jag har sökt en del både här och på andra forum men jag hittar inga bra svar(svår grej att googla visar det sig). I alla fall, hur gör man en M/S-matrisering av ett L/R matrial i en analog miljö dvs bara mixerbord och fasvändningar? Jag har hyfsad koll på hur man spelar in M/S-stereo men just detta att man kan omvandla ett stereomatrial till M/S förvirrar mig lite. Jag vet hur man gör i PT t.ex men det är ju fusk. Någon som kan upplysa mig?

Annons
Postat

M = L + R

S = L + (-)R

M är alltså lätt, summera L och R till en och samma kanal. För att få S fasvänder du R och summerar till L.

Postat

Tänk såhär:

M = L+R

S = L-R

För att åstadkomma detta med ett mixerbord behöver du alltså 4 reglar (6 reglar totalt om du vill omvandla tillbaka till L/R i slutändan).

Vi börjar med M-signalen. Till denna behöver du 2 reglar (som vi kallar 1 & 2). Koppla L till 1:an och R till 2:an. Summan av dessa två kanaler är M-signalen.

Till S-signalen behöver du två nya reglar (3 & 4). Koppla L till 3:an och R till 4:an och fasvänd 4:an. När dessa summeras kommer allt som är samma i L och R att fasas bort och du får ut "skillnaden" mellan L och R, (L-R) dvs. S-signalen.

Så omvandlar man alltså L/R till M/S... Ville du även veta hur man sedan kommer tillbaka till L/R, så gör man såhär:

M-signalen är alltså summan av kanal 1 och 2. Center-panorera dessa kanaler, så att du får monosignalen av L/R i både mixerns vänstra och högra kanal (se till att det blir lika starkt, så att detta mono-ljud upplevs komma ifrån mitten).

S-signalen (summan av 3:an & 4:an) skickas till två nya reglar, 5 och 6, (dvs inte till masterbussen, utan till någon tappning som kopplas in direkt till regel 5 och 6) (Observera att signalerna som går till 5 & 6 ska vara identiska!). 5:an panoreras fullt vänster och 6:an fasvänds och panoreras fullt höger. Regel 5 & 6 används sedan till att justera bredden med.

Hoppas det där gick förstå någorlunda. 😉

Postat (redigerat)

Tackar. Hmm.. anade att det va ganska självklart, missar alltid enkla saker.

edit: missade henkes inlägg. okej tänkte aldrig på hur man skulle lägga ihop igen. Även det ganska basic när man tänker efter men som sagt, man kan ofta få enkla saker att verka svårare. Det är alltid kul att förstå principen bakom diverse tekniker mer exakt.. att bara använda en m/s plugg ger ingen kunskap egentligen. Jag minns att detta va lite förbryllande när jag läste om stereo i FM-radio.. där används ju m/s matrisering för att skilja på mitt och sida med hjälp av pilottonen.. förr eller senare klarnar det. 😉

Redigerat av Murdock

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.