Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjaba!

Jag var inne på Estrad och dubbelcheckade med killarna ifall min dator som jag tänkt skaffa skulle klara sig bra, och det enda man var fundersam över var grafikkortet.

Jag har tänkt köpa ett: Xfx GeForce 6200TC 64MB PCI-E, men han sa att GeForce inte var det ultimata när det kom till musikproduktion, utan rekommenderade istället något annat som började på "AT", så jag antar att han sa ATi..?

Jag kommer bara ha datorn till musikproduktion, och alltså ingen tyngre grafik, men om det är så att det t.o.m. strular med kortet så vill jag ju såklart ha ett bättre...

Mitt moderkort heter: Asus P5AD2-E Deluxe i925XE 1xPCIe16 2xPCIe 3xPCI 4DDR2 GLAN SATA RAID USB2.0 Firewire 775

Nån som vet nåt?

Annons
Postat

Jag använder ett GECUBE RADEON X700 PRO 128MB DVI HEATPIPE PCI-E på mitt P5AD2-E Premium. Bra moderkort. Bra Grafikkort. 1400 plus moms på Dustin. Grafikkortet är också fläktlöst och därmed helt tyst. Det är ett ATI-kort, som även jag föredrar.

Postat (redigerat)

Sitter vid ett Radeon X300 just nu. Min studio-PC har ett sketagammalt Nvidia GeForce 2 MX och tro mig, det funkar lika bra som det här Radeon-kortet när det gäller Windows och musikprogram.

Oavsett Nvidia eller ATI, det viktiga är ju att grafikkortet är tyst. Helst fläktlöst. 😱

Redigerat av Linus
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har ett ATI Mobility Radeon X600. Funkar bra.

Kuriosa: På jam säger de att "ju sämre grafikkort man har, ju bättre är det för musik. Idealet är ett svartvitt kort, men såna är sällsynta till Pentium 4. Har man ett för bra grafikkort så snor det alldeles för mycket resurser från processorn, som skulle bättre ha kunnat användas till mångkanalinspelningen, för det är väl den du vill prioritera? Eller köper du en pc för att spela spel på?" (Inget staket Hammagrella)

:rolleyes:

:musik

Postat

Det där är rent skitsnack. Ju bättre grafikkort man har desto mer avlastas processorn i grafikresurskrävande moment, vad det nu kan vara eftersom man inte spelar..

Postat (redigerat)
Kuriosa: På jam säger de att "ju sämre grafikkort man har, ju bättre är det för musik. Idealet är ett svartvitt kort, men såna är sällsynta till Pentium 4. Har man ett för bra grafikkort så snor det alldeles för mycket resurser från processorn, som skulle bättre ha kunnat användas till mångkanalinspelningen, för det är väl den du vill prioritera? Eller köper du en pc för att spela spel på?"

🙂😲😮

1. Det är onödigt att köpa ett jättedyrt grafikkort som är tänkt för spel, om man jobbar med musik. Nästan alla grafikkort i din datoraffär kan fungera fint. :rolleyes:

2. Det betyder INTE att ett "sämre grafikkort" är bättre för musikdatorn. Värdelöst resonemang!

Att man kan "spara på krutet" vid grafikkortet och lägga lite mer pengar på ljudkortet är en sak. Det köper jag. Men att ett bra grafikkort snor resurser? Och att ett svartvitt kort skulle vara idealiskt?

Det är idiotiskt! Säger de verkligen sånt här på JAM? 🙂

Resonemanget är lika dumt som "ju sämre kamera en mobiltelefon har, ju bättre ljud har den".

Ett bra grafikkort avlastar, som nurfen säger, din processor! Ett bra grafikkort ger bra och snabb grafik!

3. Grafikkort är modevara och trendkänsligt. För bara två år sedan skulle alla musikdatorer ha ett Matrox-kort - bara för att de hade 2 utgångar för dubbla skärmar och för att alla andra tillverkade satsade krutet på "onödiga" 3D-chip.

Idag är ATI trenden... och nya versioner av Windows kommer att dra nytta av 3D-chipen för att snabba upp 2D-grafiken också.

Redigerat av Linus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.