Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Började precis kolla på midiklaviaturer (aldrig använt mig av det innan) och började fundera lite på hur de ska kopplas..

De flesta klaviaturerna verkar ju drivas av usb-porten (i datorn!?)

Fast det känns ju mer logiskt att den kopplas genom ljudkortet (alltså klaviatur -> ljudkort -> dator), och detta skulle väl ske genom en midisladd (eller spdif, som jag f.ö. ej vet vad det är) och alltså inte genom nån usb.

Alltså, kopplar man in klaviaturen både i datorn (för att få ström av usb-porten) samt ljudkortet!? Jag är säker på att jag fått det hela om bakfoten, och att ni kan förklara enkelt..

Tack!

EDIT: det var väldigt krångligt formulerat (och är säkert fortfarande också...)

Redigerat av mtornros
Annons
Postat (redigerat)

det räcker med USB-kabeln in i datorn! men om du skulle få problem kan du koppla in en vanlig midikabel från synten, till ljudkortet... då behöver du inte usb-kabeln...

edit: fast om du kör med vanlig midikabel behöver du eladapter till synten...

Redigerat av strobanik
Postat

Antingen kopplas midiklaviaturen in via datorns USB-port som då i många (alla?) fall även strömförsörjer midiklaviaturen eller

så kopplas den in via MIDI i ljudkortet! USB må vara långsamt men jämfört med MIDI är det blixtsnabbt så teoretiskt finns inga

begränsningar med att använda USB som MIDI-gränssnitt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.