Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

oj skrev visst lite slarvigt

nu ska jag försöka förklara bättre

Jag har en Preamp (studio projects vtb1), som har fungerat hyfsat,

jag har knappt rört nått på knapparna efter som jag inte kunat så mycket om dom å så,

men idag så hade jag en kompis hemma hos mig som skulle spela in,

men han satt å rattade osv på rörvärmen,

men det hände lixom inget när han vred på den, ljudet var oförändrat.

sen så provade vi spela in och förstärkte rösterna i en kompressor

(för insignalen är jättelåg anars distar det massor)

men även nu distade det, (när jag förstärker ljudet med kompressorer)

så frågan är kan preampen ha gått sönder?

och kan det låga inspelning ljudet bero på ljudkortet? (ESI Juli@)

Det jag använder för inspelning och lyssning är

Mickrofon: ADK Hamburg Edition

Pream: Studio Projects VTB-1

Lyssningmodul(vet inte vad det kallas). MACKIE Big Knob (funkar perfect)

StudioMonitorer: Tapco S8

Samt Cubase SX2 som inspelningsprogram

Edit: Massor

Redigerat av wnr
Annons
Postat

Verkar inte vara nån som förstår sig på, ska jag lägga upp en ljudfil eller nått?,

kan ju vara jag som inte kan mixa alls, men ni kanske kan få det att låta bra utan dist och burkigt ljud?.

nån som vill ge sig på att prova?

fast iofs så är det ju konstigt att själva preampen inte kan färga ljudet alls?, så den kansek är trasig iaf?, vem ska man fråga om sånt?, hur lång garanti brukar man ha på musikprylar?..

Postat

hum, nu ska jag skicka in den på lagning imorn, finns det ingen här som kan hjälpa mig med att göra ett test å se om den är trasig?.. litar inte riktigt på mig själv nämligen..

jag kan typ ställa ratta in det ni vill att jag ska göra, sen spela in, sen ändra å spela in..så kan ni få höra om det e som jag verkar tro?..å i så fal skicka iväg den

nån som kan tänka sig att hjälpa mig?

/en näst intill desperat kille 🙂

Postat

Kolla på ljudkortets interna ljudmixer den som instaleras när du trycker i kortet. Dra lite på dess input och lite på din externa micförstärkare och hitta bra balans.

Kolla också om du har en knapp på micstärkare som herat PAD ryck ut den så blir det starkare resp svagare.

Postat

allt är uppdraget på 0dB i ljudmixern

men när jag spelar in, (hur jag än vrider rattarna trycer in knapparna osv) så går det inte att mixa skiten, utan det distar när jag försöker höja rösten (via kompressorer och liknande). sen så verkar inte rörvermen fungera heller som sagt, blir typ ingen skillnad om jag spelar in med den av, eller med den på fullt.. så jag vet inte hur jag ska göra, och jag vill ju vara helt säker på att den är trasig om jag ska skicka in den lixom =/

Postat (redigerat)
allt är uppdraget på 0dB i ljudmixern

men när jag spelar in, (hur jag än vrider rattarna trycer in knapparna osv) så går det inte att mixa skiten, utan det distar när jag försöker höja rösten (via kompressorer och liknande). sen så verkar inte rörvermen fungera heller som sagt, blir typ ingen skillnad om jag spelar in med den av, eller med den på fullt.. så jag vet inte hur jag ska göra, och jag vill ju vara helt säker på att den är trasig om jag ska skicka in den lixom =/

Med tanke på den där minst sagt röriga beskrivningen så är det nog bäst om du lämnar in den. :rolleyes: Och det skriver jag inte för att vara elak; jag vill gärna hjälpa till men fattar ingenting.

Tips 1: kolla alla kablar. (dvs testa med andra)

Tips 2: försäkra dig om att mikrofonen funkar (dvs testa med annan)

Tips 3: kolla så du har rätt kopplat (så du t.ex inte går från preampens utgång till en mickingång på mixer eller ljudkort)

Och ett klargörande: det ska definitivt inte behövas en kompressor för att få upp signalnivån utan att det distar. Glöm den biten så länge.

Och en sak till: Det finns såvitt jag vet en instrumentingång (tele) på framsidan. Det är inte så att du använder den till din mick? För då blir det galet.

Och ännu en sak: Glöm rörvärmen så länge. Du lär ändå inte höra nån skillnad så länge du inte har glasklart ljud, dvs allt annat ska funka först.

Redigerat av Fredrikgroth
Postat

jag kör Microfonen via en XLR in till preampen(main in)

där ifrån kör jag en xlr till tele in i ljudkortet(vänster kanal) via (balanced out)

sen så kör jag en tele-tele kabel från Line out till Big Knoben (så jag kan höja ljudet på rösten tillhörlurnarna)

har bytt XLR kabel och provat en telekabel på ljudkortet

sen så har jag provat med en annan preamp också, så nu är jag väldigt osäker på om det är preampen det e fel på

så frågan är vad det e som e knas, om det är ljudkortet eller micken, eller kanske min röst som det är fel på

men jag lyckades få bra inspelnings ljud när jag reckade med en Focusrite Penta (utan kompressern igång) på inputgain ca +40

men ska man verkligen behöva dra på så mycket för att det ska hända nått?

om jag använder min vtb1 så måste jag ställa väldigt högt där med input 30 och output 6 kommer jag inte långt med alls, måste typ dubbla volymen på dom för att det ska hända någe typ

jag ska försöka låna en annan mikrofon idag å se om det blir nån skillnad, anars är det väl Ljudkortet? (eller min röst:P)

tack så jättemycket för hjälpen:)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.