Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har haft win2000 under en längre tid och inte upplevt några större problem med mitt skapande i Logic Plat 5.1. Men när jag härom veckan fixade winXP så började Logic krångla som fan. Hackar, stannar etc. Kan inte ens höja/sänka volymer i mixern medan låten spelas utan att dom poppar upp. Det står t.ex.:

"PC AV: System overload. The audio engine was not able to process all required data in time. (-10011)"

"Error while trying to synchronize Audio and Midi.

Sample Rate 35544 recognized.

Check conflict between Logic Platinum 5 and external device."

"Error while trying to synchronize Audio and Midi.

Sample Rate 42836 recognized."

Någon som upplevt samma problem? Vad beror det på? Vad ska man göra?

mvh/Emma

Annons
Postat

Först och främst är ASIO ett bättre alternativ än PC AV. Vad har du för ljudkort?

Se till att ha samma sample rate på Logic-projektet som är inställt på ljudkortet.

44,1 kHz förslagsvis.

Postat

Tack för svaret.

Hur ändrar jag till ASIO?

Creative Sound Blaster PCI / Creative AudioPCI (ES1371,ES1373) (WDM)

...är den enda infon jag får fram om ljudkortet. (Är inte särskilt kunnig som du kanske märker)

Sample rate är inställt på 44.1, men hur vet jag vad som är inställt på ljudkortet?

Hoppas du har tid att svara. Uppskattas enormt.

Postat (redigerat)

Som jag misstänkte. 😛

Ladda ner asio4all-drivrutiner. Sen ändrar du det i inställningarna nånstans. Det hittar du. 😉

Sen är SB-korten låsta till 48kHz i ASIO-läge så då får du ställa om till det.

Edit: Öh... Fast problemet är kanske inte löst för det men återkom när du gjort ovanstående.

Redigerat av Jocke
Postat

Har laddat ner allting nu, men hajjar inte speciellt mycket.

Vad är det jag ska ändra? Till ASIO eller vadå? Och framförallt var? I Logic eller?

Och ändra till 48kHz, vad menas?

Sorry... 😉

Postat

Precis, ändra till ASIO under rullgardinsmenyn "Audio"->"Audio Hardware & Drivers. Allt ska vara urbockat under fliken "Audio Driver" och bocka i "ASIO" under fliken "Audio Driver 2" där du i "Driver"-fönstret ska välja asio4all antar jag. Har inte använt det själv men det ska funka fint.

Tror det dyker upp en ruta där det står "Relaunch" - välj det så laddar den in de nya drivrutinerna.

Välj sedan under menyn "Audio" -> "Sample rate" -> "48000" för att ställa om till 48 kHz samplingsfrekvens (eller vad det heter på svenska).

Innan du gör det här så måste du ha installerat drivrutinen. 😉

Postat

OK!

Har gjort allting du sa i inlägget innan. Den jobbade och tänkte så det kändes som om det har förändrats. Förhoppningsvis till det bättre...

Problemet nu är att det inte kommer något ljud, är det någon ytterligare inställning som ska ändras eller? När man öppnar arrangemangen så frågar den om den ska ändra de "PC AV-inspelade" grejerna till ASIO, och då trycker jag ok, rätt eller fel?

Otroligt tack för att du orkar hjälpa en okunnig.... 😕

Postat

Det gör du helt rätt i. Glöm inte ställa om samplingsfrekvensen!

Hmm, men att det inte låter nåt vet jag inte lösningen på så här på rak arm. Du får spana runt lite i ljudkortets inställningar (liten gul högtalare nere till höger eller i kontrollpanelen kanske) eller om asio4all har några inställningar man kan göra. Skulle kunna vara en volymregel för ASIO-ljud eller nåt sånt.

Har suttit i samma sits som du massa gånger när jag hade SB-kort och helt plötsligt har jag "råkat" ställa in grejerna så det funkat mer eller mindre bra, därför vet jag hur tråkigt du har det. 😉

Postat

Ja du... Nu verkar det fungera, till och med bättre än innan, mindre latency m.m. Dom arrangemang som jag redan har däremot, fuckar sig när man ändrar "sample rate".

En annan sak som inte ville leka med mig var winamp, how come?

Annars - tack som fan för hjälpen - du har gjort underverk...

Postat

Kul att höra! Fakturan är på väg.

Ljudfilerna i de projekt du gjort tidigare är inspelade i 44,1 kHz, men du kan konvertera dom till 48 kHz. Vet dock inte bästa lösningen för det. Kanske bounca ut dom och ställa om till 48kHz där?

Eller hur "fuckar" dom sig? 😆

Postat

hehe.. dom kortas ner och låter uppitchade..

men det funkar ju att hålla kvar vid 44.1 så än är det ingen fara på taket.

jag skickar en teckning eller nåt som tack för hjälpen.

Postat
hehe.. dom kortas ner och låter uppitchade..

men det funkar ju att hålla kvar vid 44.1 så än är det ingen fara på taket.

jag skickar en teckning eller nåt som tack för hjälpen.

En teckning eller nåt är det jag behöver som mest.

Postat
Varför ha 48khz? är väl onödigt om alla projekt redan är i 44?

Det är för att SB-korten är "låsta" till 48 kHz i ASIO-läge. Har för mig att det funkar i andra samplingsfrekvenser också men sämre.

Postat

Jag har haft exakt samma problem fast med ett Crystal SoundFusion kort. Funderade pga det att gå tillbaka till Cubase..

Postat
Jag har haft exakt samma problem fast med ett Crystal SoundFusion kort. Funderade pga det att gå tillbaka till Cubase..

Vad för problem? Synkproblem?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.