Caparison Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 hejsan jag har en fråga.. jag spelar på en caparison med aktiva emg mickar.. är lite förtjust i zakk wylde skriken på låga strängarna! har lite problem med vissa förstärkare att få fram dem bra har det någon betydelse hur långt ifrån micken är från strängarna och sånt?! Tack!
JJRockford Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 Ju närmare micken kommer strängarna, dessto starkare signal borde du få. Och starkare signal brukar innebär mer gain/substain, och då lättare att få till övertoner. Men precis som med allt annat så sitter det ju mycket i fingrarna. Övaövaöva!
Fredde30 Postat 9 september 2005 Postat 9 september 2005 Kan vara värt att utfärda en liten varning för att justera mickarna så att de kommer alldeles för nära strängarna bara... Du kan nämligen få en sk stringpull effekt av detta dvs att magneten i micken blir så stark att den böjer strängen lite, detta för med sig att gitarren upplevs som om den intonerar konstigt. Hade detta problemet med min ombyggda strata som hade en mycket stark humbucker lite för nära strängarna. Det är klart att det är ingen fara att flytta upp micken lite men var varsam med så att du inte börjar få stringpull... Ett annat sätt att få högre utsignal och mer tryck i tonen är att gå över till fetare strängar... Själv kör jag på 012set på mina elgitarrer (ej nedstämmt), visst det är lite tyngre att spela solo men när man väl får upp orken i fingrarna så inser man att det är värt extra slitet... Vilken skillnad i tryck, ton sustain ja allt... Den enda nackdelen förutom att det blir tungt att spela skulle i så fall vara att det ökade headroomet som tjocka strängar ger gör att det ska till mer dist för att få gitarren att dista lika mycket och ifall du ska gå från 009 till 012 set så bör du också justera dragstången för den ökade belastningen... Men ifall du bara ska testa och gå till steget tjockare strängar så behöver du med största sannorlikhet inte justara någonting...
Kanqin Postat 11 september 2005 Postat 11 september 2005 Det handlar även mycket om att ratta förstärkaren. Dra upp de högre frekvenserna till max. Vrid på rattarna och testa dig fram. Lycka till
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.