Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu ska vi se om jag kan förklara en idé jag fick i bilen på väg till jobbet om om den går att genomföra i praktiken.

Hoppas någon förstår någonting om vad jag är ute efter...knappt jag vet själv :-)

Jag sitter med PT LE 6.7 i PC miljö.

16 in (8 via beringer mic pre amp).

Nu till problemet.

Jag vill att min Drumagog eller Ap trigga ska trigga klockrent från tydliga transienter på separata kanaler på samma sätt som när man spelar in triggsignalen (transienten)med triggmickar.

Tid=Privat liv (inte pengar)

Problemet är att jag inte har 4 kanaler kvar till pukorna att spela in tranienterna från tiggmickarna. 8, 10, 12, 16

Jag har EN kanal kvar.

Jag har dock separata mickade kanaler för pukorn (sm 57)

Hur kan jag lösa detta?

1. Spela in ALLA pukors transient på samma kanal. (Och hppas på att jag inte spelar flera pukor samtidigt. Känns inte som ett bra alternativ..

2. Kan jag vid inspelning adressera varje puk kanal till ett nytt spår som på något sätt med en gate bara öppnar vi starka slag så att det bildas tydliga transienter på samma sätt som när man spelar in med triggmickar?

Det bästa vore naturligtvis att ha 4 kanaler till men det går som bekant inte i PT LE.

Någon som orkat läsa hela vägen ner hit och har en idé om hur man kan lösa detta??

Annons
Postat (redigerat)

Du har rätt.... jag fattar inte 😎

Gällande alt 2 så tror jag att jag har en lösning.

1. Skapa ett AUX spår

2. Lägg in en gate som insert och ratta tills du är nöjd.

3. Skapa ett AUDIO spår

4. Skicka AUX spåret till AUDIO spåret (output-input).

Då borde enbart den "gateade" signalen spelas in på audiospåret.

Redigerat av brojd
Postat
Lita inte på vad Brojd skriver, det brukar kunna straffa sig! JAG tycker dock det verkar kunna funka och mig kan Du lita på.

Fan vad du sprider ut ordkriget... kan vi inte hålla det lite "lokalt" i de trådar vi redan förstört så slipper vi ha hela forumet fullt av vårt käbbel? 😱

Postat

Att spela in samtliga pukor på samma spår borde egentligen inte utgöra något problem om du skall trigga dem. Sålänge de inte är stämda till exakt samma ton d.v.s. Se bara till att dela upp ljudfilen på fyra spår och lägg ett bandpass filter för att leta rätt på pukornas resonansfrekvens.. det "borde" funka 😱

/Majken

Postat

Fan att det inte finns EN väg att gå här i livet :-)

Jag ska även pröva att TAB:a pukorna enligt "Aolsson-metoden"och trigga via midi så då är det 3 sätt som måste prövas för att se vilket som går snabbast och är minst roddigt.

Bra inlägg !

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.