Jump to content
Annons

Gitarrvägg

Caparison

Recommended Posts

Jag har en liten fråga.

jag skulle prova göra en sådan där omtalad ramstein "gitarrvägg".

Använde mig utav min v-amp2 men så fort jag lagt till första dubbningen så lät det som om jag hade något sorts reverb på?!

Och när man var uppe i 8 kanaler så lät det som om man stod i en kyrka.. fast allt på v-ampen var ned skruvat och datan hade inga effekter alls.

Skulle det bli så fast jag skulle typ micka upp en rigg lr så?!

Vad gör jag för fel!?

MVH

Stellan

Dela på andra sajter

Annons

Du måste spela mycket tajtare.

Brukar göra lite overlaying med min pod1, funkar väl ok, men eftersom det är pod1 låter det inge vidare.

Men helt enkelt, spela in med metronom, zomma in något extremt, så att alla ligger på samma ställe.

Skiljer det 1ms mellan 2 spår kommer det att låta som delay, tar du 8 där det skiljer 3 ms mellan varje kommer det att bli kyrka.

Spela tajtare, gärna med noisegate för att kunna se var ett spår börjar, och lägg alla så att dom börjar exakt samtidigt.

Dela på andra sajter

Det är inte så att Du råkar spela in de gitarrer som ligger på tidigare spår på det nya spåret? Har Du lyssnat på t ex det sist lagda spåret? Ligger det bara en gitarr där? Kan Du ha ett latencyproblem som gör att trots att Du spelar tajt så hamnar ljudfilen lite sent? Om problemet är detta så förstår jag varför det, till slut, växer till kyrka.

Dela på andra sajter

Om du kan lägga upp nåt ljud, kan det hjälpa, men annars är det bara att zooma in, ha så liten gridstorlek som möjligt, tajt noisegate (så låg attacktid och sånt som möjligt), så ska det hjälpa.

Sen blir det oftast bättre om du t.ex tar 5 spår, panorerar dom jämt.

Det blir lite coolare om spåret i mitten är en oktav högre än dom andra, kanske är palmmutat eller nåt sånt.

Spela in med olika pickuper och gitarrer är det allra bästa.

Men det hjälper inte timingproblemet. Det är bara att lägga så tajt som möjligt.

Och som Wonderboy säger, om fler än en gitarr ligger på ett spår blir det kyrka oavsett hur tajt du spelar.

Dela på andra sajter

Jag tror inte att rammstein gjorde på det sättet (jag antar att du vill ha ljudet från skivan med du hast). Jag har läst att rammstein dubbade 24 gitarrer på den skivan. Jag är inte säker på detta men jag tror att han bara spelar 2 gitarrer men han sparar en line signal (en ren signal från gitarren) så att han kan re-ampa signalen efteråt. D.v.s Han använder den rena signalen till att köra den genom 24 olika gitarrstärkare eller några olika stärkare med olika ljud. och panorerar dem lite överallt i mixen.

Man tar alltså den rena signalen och kör den genom en stärkare och mickar upp den och spelar in det ljudet, sen tar man en annan stärkare mickar upp den och kör samma rena signalgenom den o s v.

Dela på andra sajter

Du kan ta din V-amp och spela in så tajt som möjligt men bara typ 2 eller 4 gitarrer och splitta signalen från din gura på nåt sätt så att du spelar in en ren och en distad kanal på varje av de här 4 gurorna. (du får fråga nån annan om hur man rent tekniskt gör detta, det gäller att man ska ha rätt nivå på den rena signalen när man kör tillbaka den till vampen men du kan även testa dig fram).

Men du har ju flera olika stärkare på din V-amp så det är bara att köra på, men undvik att ha samma förstärkare på samma rena signal två gånger, du kan alltså ha samma förstärkare på alla fyra gitarrer men inte samma på dubbarna. Du kan t.ex ta 4 gitarrer på en stärkare 4 på nästa o.s.v.

Hoppas att det framgår vad jag menar.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.