Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Håller på att köpa helt ny hemmastudio av "normal" kvalité.

Ska köra på en Presonus Firebox och en bra P4.

Nu är det dock mikrofonen kvar.. Jag sitter nu med min gamla dator med värdelöst ljudkort+lurar så jag hör knappt nån skillnad alls på Holmerups mictest, som nämns i varenda tråd =)

Därför tänkte jag få lite skriftliga tips av mikrofoner mellan 1000-3000.

Jag ska främst spela in singer/songwriter musik med akustisk gitarr, sång plus tjejstämmor, kanske lite percussion.

Jag är just nu inne på Röde NT-1000, då jag hört att den ska funka bra till dessa grejer? Några andra alternativ?

(Jag är värdelös på mikrofoner, så var pedagogiska)

Tackar!

Annons
Postat

Jag tycker du ska vänta med att köpa mic tills du har bra ljudkort och bättre lyssning. Om du ändå inte hör skillnad så är det ju meningslöst att köpa en mick för 2500 när du inte hör någon skillnad på den och en för 800

Postat

Instämmer. Lyssningen gör en enorm skillnad.

Dock är det aldrig fel med en Studio Projects B1. Den är förhållandevis neutral, så den går att använda till det mesta. Den ligger dessutom på ca 1000:- - alltså i det lägsta prissegmentet - och då kan du komplettera med någon annan, mer färgande mic när du har möjlighet att höra skillnaden mellan modellerna.

Den är i alla fall min absoluta favorit bland de billigaste.

Ett alternativ kan vara en B3, som är samma mic, men ger dig möjlighet att välja olika upptagningskarakteristiker också tack vare dubbla membran...

Postat

Röde NT-1000 kostar 2000 kr just nu och jag kan säga så här till dig det är värt pengarna för en sån underbar & känslig mic.

Postat
Röde NT-1000 kostar 2000 kr just nu och jag kan säga så här till dig det är värt pengarna för en sån underbar & känslig mic.

Vart finns den för detta pris?

Jag kommer antagligen inte börja med en "sämre" mic för att sedan byta upp mig, blir dyrare i längden liksom.. Har ändå pengarna till en lite bättre mic, och det kommer ju förhoppningsvis låta bättre så fort jag får mina grejer.

Tack för alla svar!

Postat

Det står visserligen fortfarande 2495:- på hemsidan för den micen, men jag ska ändå förbi jam imorrn, så jag frågar då.

Postat
Jag kommer antagligen inte börja med en "sämre" mic för att sedan byta upp mig, blir dyrare i längden liksom..

Jag tycker inte att Studio Projects B1 är en "sämre" mick än Röde NT-1000. De skiljer sig något i karaktären. Men det är inte självklart att du (eller jag) skulle föredra den dyrare i ett blindtest.

B1 är helt enkelt en bra (och billig) allroundmick.

Postat (redigerat)

kolla in bluebird... den kostar visserligen 4995, men den är enormt mycket bättre än nt-1000. Jag jämförde dom med samma inställningar, samma sångare... ja till och med samma melodi (oj... ) och det var en väldig skillnad. Speciellt på dom förhatliga s och t-ljuden. Mer värme och krisp i ett.

Men jag tycker ändå att nt-1000 är prisvärd, jämfört med tillexempel adk och tsm mickar som jag har provat.

Jag tror inte att du behöver byta mic på bra många år om du köper en bluebird. Dom har den på musikborsen. Men det finns säkert billigare.

Redigerat av pennudd
Postat
Jag jämförde dom med samma inställningar, samma sångare... ja till och med samma melodi (oj... ) och det var en väldig skillnad. Speciellt på dom förhatliga s och t-ljuden.

T- och s-ljud är så olika beroende på sångare.

Man kan hitta en mick som är perfekt för en viss typ av röst, men det är svårt att hitta en mick som funkar perfekt för fler typer av röster.

Postat

Haha, jag kan lika bra ge upp, jag blir ju knappast klokare 🤪

Och så fort nån kläcker "du får nog ta och testa själv, och se vilken du gillar/vilken som passar dig bäst" så slutar jag läsa i denna tråd 😉

Aja, väldigt trött och då blir min humor ofta tråkig och bitter. Är egentligen jättetacksam för alla era svar!

Postat

Om du vill ha lite attityd så kan du kolla in Oktava MK319. Den brukar kosta en bit under 2000 pix inkl. moms. Schysst allroundmic som verkligen har karaktär. Typ motsatsen till B1'an.

En hel del musikaffärer säljer Oktava, bl.a Holmerup har jag sett.

Postat

En MK319 kan vara ett mycket bra val om man vill ha en lite annorlunda färgning än de billiga Kina-micarna. Att den just nu är extra billig, är ingen nackdel heller... (sorry för smygreklamen... 😉 ).

Den finns också med bland mina testinspelningar, så att du kan jämföra den med andra.

Postat
Jag jämförde dom med samma inställningar, samma sångare... ja till och med samma melodi (oj... ) och det var en väldig skillnad. Speciellt på dom förhatliga s och t-ljuden.

T- och s-ljud är så olika beroende på sångare.

Man kan hitta en mick som är perfekt för en viss typ av röst, men det är svårt att hitta en mick som funkar perfekt för fler typer av röster.

ja... jag har lagt sång med minst 20 olika sångare och sångerskor, med bluebird och med nt-1000 som vi hade på skolan och som jag använde innan mitt inköp. Jag får till samtliga bättre med bluebird, så nog har jag provat olika sångare.

Postat

NT-1000 verkar vara slutsåld i alla affärer och den svenska leverantören har heller inga på lager.. Den har ju slutat tillverkats och ersatts av bl.a. den billigare NT-1A..

1. Nån som vet nån affär som fortfarande har kvar nt-1000?

2. Eller, hur är 1A jämfort med B1:an? Jag vet att B1an hyllas för kvalite/pris men om denna extra tusenlapp inte spelar någon roll, är Nt-1:an då bättre?

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.