Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallå!

Antar att jag vänder mig till forumets bassister.

Endera dagen skall här köpas elbas. Dels (främst) för att sonen lirat ett halvår på lånad bas (dags att lämna tillbaka osv), dels för att man (jag) "måste" ju ha en bas i sitt (mitt) hemstudiopulande.

Så här: jag har fastnat för en Fender Precision, Mexico, år 2001 i mint condition (inte ens "skärprepor" på baksidan). Butikspris 4000 spänn. Finns det nån anledning att vara skeptisk?

Annars; vad rekommenderas i dag?

tjing

Bengan

Redigerat av Vallhagen
Annons
Postat

Låter inte det rätt bra? Med tanke på Ditt sångljud skulle Du kanske försöka deala och få med en SM 58 på köpet? Kul att sonen lirar! Tvingar Du honom att kompa Dig när Du gitarronanerar?

denton (oregistrerad)
Postat

Låter helt ok, du kanske ska titta på nån beggad Yamaha eller Ibanez ochså dom gör ju mycket bas per krona.

Postat
Låter inte det rätt bra? Med tanke på Ditt sångljud skulle Du kanske försöka deala och få med en SM 58 på köpet? Kul att sonen lirar! Tvingar Du honom att kompa Dig när Du gitarronanerar?

Von Der Boj! Inte illa! Två seriösa meningar av fyra möjliga! Vanderböj, det sitter ingen tonkontroll på SM58, så den är inget kul 🙂

Denton: Tack för inlägget, jag tar till mig det du skriver.

Fler kommentarer?

Postat

Priset låter inte så farligt. Mexicobasarna brukar vara ganska billiga. Kolla bara intonationen, dvs att basen stämmer lika bra på 12:e bandet och alla andra band, som den gör när du har stämt den med lösa strängar.

Postat

Om du är inne på en begagnad Yamaha som någon nämnde, kan du maila mig. Säljer en BB 300 för 3000kr..Ha det bra

Postat
Om du är inne på en begagnad Yamaha som någon nämnde, kan du maila mig. Säljer en BB 300 för 3000kr..Ha det bra

Märkligt... jag sökte som fan men hittar ingen bild (däremot en hel del info) på BB300...

Har du ett foto?

/Bengan

Postat

Yamaha och Ibanez brukar göra bra och prisvärda basar. Kan definitivt vara något att kolla/lyssna in. Gud, vad seriöst! Jag lovar att vara jätterolig, som jag brukar vara, framgent.

Postat (redigerat)
Kolla in märket OLP, en bassist jag känner påstår att deras basar för kring 4000-5000 slår hans 30 000 kr bas på fingrarna i spelkänsla.

Ja, det är ju Music Man's "Squier" fast håller ju tydligen bättre kvalitet...

Men ibland har man ju tur, en bekant till mig köpte en J&D Brothers bas som första bas för nån tusing. Hans baslärare köpte den av honom i sin tur för 4000:- eftersom den utklassade hans Fender Jazzbas USA som kostade en heeel del mer 😄

Men det säger mest bara om att man kan ha flyt, sådär en på miljonen kanske.

Annars tycker jag mig sett att det är bra tugg i Warwick samt Ibanez SG-serie (soundgear) som man kan hiotta till schyssta beggadpriser.

Nu är jag inte basist men av det jag hört (ljudet på basarna alltså) så är detta min uppfattning 😳

Viel Glück

Redigerat av lavrell
Postat

Jag tackar för fortsatta tips!

OLP har jag faktiskt inte funderat på, så jag ska lyfta ögonbrynen och pejla deras sortiment!

...och Warwick... kan man verkligen få en sån till rimligt pris? De brukar ju stå i de där "villalltidhaharaldrigråd"-stativen på Börsen... men de är goa instrument!

/Bengan

• 4 månader senare...
Postat

Kanske ska avsluta tråden, så här 4 månader "för sent", när köpet blivit av o så. jag tror jag nämnde det i en annan tråd.

En beg Ibanez GSR200 blev det. ett år gammal, svart i toppenskick, 2000kr.

/Bengan

Postat (redigerat)

EDIT: Såg att du redan köpt bas...

Redigerat av Gäst

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.