Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej på er i forumet!

En fråga om kopplingar mellan midi instrument utan datorer har jag.

och så här ser läget ut. jag har följande :

1. En helt vanlig keyboard, 1 midi out, 1 midi in och 1 "to host" ingång,

2. 2 stycken midi klaviaturer av typen "midi controller"

med bara en endaste midi ingång var. (som alltså måste vara en

midi-ut om den inte kan fungera som både midi-in och -ut.

och min fråga är: finns det något sätt att koppla ihop nr.2 och nr.1

men fortfarande få så att en av midi-controllerna är en octav högre

än den andra för att undvika att behöva köpa en extra keyboard??

(har ej lyckats att ställa octaverna på midi-controllerna och

transponeringen går bara +/- 11 steg)

Tack för svar

Annons
Postat

Hmmm... Vet inte om jag är extra trög idag (det känns så, och har inget med den här frågan att göra 😱), men jag förstår inte riktigt vad det är du vill göra...

Du vill koppla in ett midiklaviatur till en "synth" och sedan använda bådas klaviaturer för att spela...? Eller bägge midiklaviaturerna till en och samma "synth" och använda alla 3?

Oavsett så går det inte att koppla in 2 grejer i samma synth utan att köpa en MIDI-merger... Det finns ju liksom bara 1 ingång.

Men, försök förklara lite tydligare, så ska du nog kunna få ett bättre svar...

Postat

Oavsett hur du ska koppla så gäller följande:

MIDI har 3 funktioner.. MIDI out, MIDI in samt MIDI thru. En midi out skall alltid kopplas till en midi in.. Inget annat.. Den maskin som har midi in kan ha en midi thru också.. Där kan man koppla vidare till nästa synts midi in.. Thru-signalen är en transparent buffrad motsvarighet av vad som kommer in på midi in.. Man kan bygga en kjedja av syntar så att säga.. Problemet är att midi är lite långsamt så om man har mycket syntar brukar man använda nån sorts MIDI-bufferbox i stället.. Men du behöver ingen för den koppling du ska göra..

OK. Nu får du koppla hur du vill..

Ja just ja.. du kan inte kalla en ingång för en utgång 😱

Postat

Förstår inte heller frågan. En oktav högre? 🙂

Postat

k.., det var en ganska dålig förklaring så jag gör ett nytt försök.

k, om vi tar det helt från början, så hade jag då en helt vanlig yamaha psr keyboard med midi -in och -ut.

Sen skaffade jag en midi-keyboard som jag kopplade till midi-in på yamaha keyboarden. Och sedan köpte jag ytterligare en midi-keyboard som jag inte har kopplat in än.Båda midi-keyboardarna har endast en midi-kontakt var.

Och frågan är om man ska köpa en till vanlig keyboard och koppla in den andra

midi-keyboarden till den och sedan kanske man kunde koppla ihop de 2 audioutgångarna på något sätt?. (Pga. att jag använder hörlurar),

eller om man kan lösa det med nån slags box (som midi-merger) så

att man får båda midi-keyboardarna kopplade till 1 vanlig keyboarden?.

-Jag ska alltså ha dem till att spela på- , och eftersom midi-instrumenten

ïnte "låter själva" blir ja ju tvungen att koppla dem vidare.

Och så lite om octaverna:

Vad jag menar är att om man t.ex har de 2 midi-keyboardarna kopplade och

det inte på något sätt går att sänka eller höja octaverna på dem så

kommer ju t.ex första C tangenten på den ena keyboarden att låta exakt likadant som på den andra, och i så fall skulle ju vitsen med att ha 2 st keyboardar försvinna.

Man skulle inte få en liksom förlängd klaviatur.

Men, det är ju bara om midi-merger varianten skulle fungera som jag funderar på

den saken eftersom, annars är det ju bara och ställa octaverna i menyn på

den keyboard som midi-instrumentet är kopplat till.

så.

😏 hoppas det blev lite bättre

Postat

Öhhh??? Vad är du ute efter??? 🙂

Har du fler än 1 ratt till din bil också??? Har du 2 tangentbord och 2 möss till din dator också??? Har inte Yamaha PSR redan en keyboard att spela på???

Det där var det virrigaste jag har hört på länge.. Du får verkligen ta och förklara vad det är du vill göra?

Postat (redigerat)

ehh?? förstår inte riktigt va du menar, men k..

Vad ja vill göra är för tillfället bara att spela på dem, utan att behöva datorn.

Jag har en keyboard som man kan trycka på en tangent och det låter.

Sen har ja 2 midi-keyboards.

Midi-keyboardar låter inte om du spelar på dem utan att ha dem kopplat

till nåt. Alltså, kan jag koppla dem till en låda och sen vidare till yamaha keyboarden eftersom det bara finns en midi-in?. Eller är det bättre att köpa

en till keyboard.

Så här skulle det se ut:

Nr.1

Mk = midi-keyboard

K = vanlig keyboard

2 midi-keyboardar kopplade till 2 vanliga keyboardar.

Det här vet jag helt säkert att det fungerar, men frågan

är om nr.2 är bättre och billigare på något sätt.

K K

| |

| |

| |

Mk Mk

-------------------------------------------------------------------------------------------

Nr.2

L=låda

2 midi-keyboard kopplade till 1 vanlig keyboard.

K

|

|

|

L

/ \

/ \

/ \

/ \

Mk Mk

Funkar nr.2?

(om inte detta, så vet jag inte riktigt hur ska förklara)

Redigerat av dr_alban_2
Postat

Förstår jag rätt ifall det du vill göra är att utöka omfånget på klaviaturen genom att använda dig av två klaviaturer?

/H.

Postat
Förstår jag rätt ifall det du vill göra är att utöka omfånget på klaviaturen genom att använda dig av två klaviaturer?

/H.

Jo, det är också slutsatsen jag drar...

Låter enklare att köpa en större klaviatur skulle jag säga. CME har större midiklaviaturer som inte alls kostar särskilt mycket.

Postat (redigerat)

Jag tror jag fattar vad du vill göra nu.. Du vill alltså ha varje keyboard assignad till var sitt ljud (olika MIDI-kanaler) mot din PSR så att du får olika ljud beroende på vilket klaviatur du spelar på? eller?

Om du använder dels keyboarden på din PSR mot ett internt ljud så kan du ha ett externt midikeybord in mot PSR på annan kanal så att det spelar ett annat ljud (anna MIDI-kanal).. det funkar fint.. Men vill du ha ytterligare ett keyboard inkopplat så måste du ha en MIDI-merge box (slår ihop flera MIDI signaler utan att blanda ihop sysexmeddelanden).

Det kommer att funka men det var en ytterst osanolik koppling.. Jag har inte sen MIDI-erans ursprungsår 1983 varit med om en sån koppling tidigare 😆

Betänk också att du tär på PSRens multitimbralitet.. Du får färre toner att spela på totalt alltså.. Särskilt viktigt att tänka på om det är fler en en person som ska traktera klaviaturerna.

Är det som så att du upplever PSRs klaviatur för kort och vill uöka längden i stället så måste du ha möjlighet att editera transpose i den externa midiklaviaturen.. Många kaviaturer har en enkel -/+ funktion som bara funkar då du har knappen intrykt.

Bäst är att skaffa en rejäl 61-88 tangenters MIDI-keybord i så falll.

Redigerat av hegobald
Postat

Precis, och det leder till nästa grej som är att det går ju inte att transponera

så långt som 1 octav på midi-keyboardarna, bara 11 steg som är 1 för lite. Så det var så jag menade att

om jag kopplar in dem med en midi-merger så kommer jag alltså inte på något

sätt kunna ställa in octaverna på dem?? ( exempelvis med psr:en)

Postat (redigerat)
Precis, och det leder till nästa grej som är att det går ju inte att transponera

så långt som 1 octav på midi-keyboardarna, bara 11 steg som är 1 för lite. Så det var så jag menade att

om jag kopplar in dem med en midi-merger så kommer jag alltså inte på något

sätt kunna ställa in octaverna på dem?? ( exempelvis med psr:en)

Anledning till att det är så krångligt att få det att funka som du vill är att det du vill uppnå inte är nåt man normalt sett brukar göra. Som jag sa tidigare.. Jag har varit med från början av MIDI och ett sånt önskemål som ditt har jag aldrig stött på tidigare.. 😎 Men lösningen på ditt problem torde vara som du också fått tips om.. Kolla om du inte hittar nåt privärt 88 tangenters midikeyboard.

Jag har kanske inte riktigt förstått vad som är ditt problem.. En PSR har 61 tangenter och det brukar ju räcka under det flesta omständigheter.

Du får ta och förklara vad det är du vill uppnå i slutändan stället för att förklara hur du vill koppla så kanske jag (vi) förstår bättre. 😄

Lycka till nu! 😎

Redigerat av hegobald
Postat

k....

det kan jag göra, så vi kör väl igen 😉

K...

Det som jag i slutänden vill uppnå är exakt : att få en förlängd klaviatur

med 3 olika keyboards. Och om jag köper en till större psr så är ju

problemet löst oberoende av hur lång den är eftersom jag då får

2 st midi-in, och då skulle kunna spela på alla 3 keyboardarna samtidigt (dvs. om man hade 3 händer).

Har lite bråttom nu så får väl fortsätta på detta meddelande lite senare idag

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.