Jump to content
Annons

Emulera Vanguard i Combinatorn


Pluffo

Recommended Posts

Hej, hej...hallå!

I min senaste pryliver, och upptäckt av synthmusik, blev jag väldigt sugen på Vanguardsynthen tack vare dess härliga synthleads. Dock slog det mig när jag började analysera dess beståndsdelar att det borde vara möjligt att återskapa ljudet från den i Reason. Åt minstone så blev jag sugen att prova, för att kanske lära mig något nytt.

Så nu sitter jag här med en Combinator och försöker återskapa mitt favoritpresent från Vanguarddemon; "ARP Magic"...

Efter 2st Subtractors ( 3 st sågtandsljud ), följt av 2 st unison för att få till effekten av "fat"-ratten, samt Reverb och Delay får jag ett ljud som ligger rätt nära orginalet men det är fortfarande något som fattas. Det måste vara mer "mffp" och "pumpf" om ni förstår :rolleyes: Mer tryck helt enkelt...

Jag lägger upp en jämförande fil på min hemsida...Först spelar Vanguard, sedan Combinatorn Klickeliklick

Nu ska nämnas att jag inte är någon synthmänniska i grunden så jag kan säkert ha missat någon viktig faktor angående filtrens uppbyggnad, unisons signalpåverkan eller fan och hans moster, men ingen blir gladare av att få reda på det än jag 😕

Bonusfråga för er som inte orkar gräva ner er i synthträsket;

Vad är det Trancegate i Vanguard gör och hur skulle man kunna få till en likande effekt i Reason? Jag misstänker att det involverar en matrix och diverse CV-signaler hit och dit, men den där sladdhärvan är inte riktigt mitt starka område :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Trancegaten först:

http://bevlar.scorpionshops.com/media/trancegate.rns

1. Koppla ett filter som insert på ljudet du vill transa.

2. Markera filtret, skapa en matrix.

3. Skruva ned Freq till 0, Env Amt på max.

4. Klicka in gate:ar i matrixen.

5. Pilla på envelopen i filtret; ned med Release, upp med Sustain typ.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen Vanguard - Reason:

Det låter som du har för mycket Unison på Reasonvarianten.

Panna ut dina dubblerade leads mer, tjuffa på en Tube-effekt från screamen (bara lite lite 'damage') på en av stämmorna där du först skurit bort basen. På så sätt skapas lyxiga övertoner.

Bara ett förslag. :rolleyes:

edit: Sen spelar ju Vanguarden oktaverat. Skifta en av dina Subbar en oktav.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för tipsen och filen Dumb Dan 😄...Jag ska fortsätta att härva och se om jag kan lyckas...

Pazo, har du kvar rsn-filen för den synthen?

Behövs ingen rsn fil för det ljudet faktiskt 😛

Allt du behöver är en subtractor, patchen till den och en unison.

Kommer med en länk till patchen...eller kan likaväl göra en rsn fil så du ser lite bättre...

KOmmer strax...

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni ändå är inne på tranceleads så kan jag ju bjussa på en patch som jag har svängt ihop. Den låter inte riktigt lika våldsam som Vanguardexemeplet, min är närmare det Armin van Buuren gör - ganska lökigt helt enkelt - men jag gillar den.

ljudexempel (mp3)

rsn-fil med combinatorpatch

håll till godo.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni ändå är inne på tranceleads så kan jag ju bjussa på en patch som jag har svängt ihop. Den låter inte riktigt lika våldsam som Vanguardexemeplet, min är närmare det Armin van Buuren gör - ganska lökigt helt enkelt - men jag gillar den.

ljudexempel (mp3)

rsn-fil med combinatorpatch

håll till godo.

SIIIIT GÜD!!! 😱 Precis vad jag behöver! :9

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni ändå är inne på tranceleads så kan jag ju bjussa på en patch som jag har svängt ihop. Den låter inte riktigt lika våldsam som Vanguardexemeplet, min är närmare det Armin van Buuren gör - ganska lökigt helt enkelt - men jag gillar den.

ljudexempel (mp3)

rsn-fil med combinatorpatch

håll till godo.

Skönt! inte speciellt rivigt men kör man på halv cutoff är det riktigt nice som pluck-ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med patchdropping 🙂

Jag har suttit ett tag nu och försökt skruva fram ett schysst ljud, och visst, det har blivit bättre, men det verkar vara någon kritisk parameter eller maskin som jag har missat. Sågtandsformerna låter i princip lika i sitt grundutförande mellan Reason och Vanguard men direkt när man blandar in fler än en vågform ( för att inte tala om när man vrider på "fat"-ratten ) så händer det prylar där jag inte riktigt kan följa med längre.

Är det omöjligt att få ett likadant ljud i Reason eftersom effekter och dylikt är skapade på ett annat sätt eller handlar det bara om att jag inte har de rätt "pillkunskaperna"? ( Får jag gissa svaret: En kombinaton? 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det omöjligt att få ett likadant ljud i Reason eftersom effekter och dylikt är skapade på ett annat sätt eller handlar det bara om att jag inte har de rätt "pillkunskaperna"? ( Får jag gissa svaret: En kombinaton? 🙂 )

Det är visserligen skillnad på sågtand och sågtand - men nog ska du kunna skruva till ett snarlikt ljud i Reason. Det tror jag.

Mycket handlar om eq och effekter, det är bara att pilla. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det omöjligt att få ett likadant ljud i Reason eftersom effekter och dylikt är skapade på ett annat sätt eller handlar det bara om att jag inte har de rätt "pillkunskaperna"? ( Får jag gissa svaret: En kombinaton?  🙂 )

Det är visserligen skillnad på sågtand och sågtand - men nog ska du kunna skruva till ett snarlikt ljud i Reason. Det tror jag.

Mycket handlar om eq och effekter, det är bara att pilla. 🙂

Fast låter filtren i Reason och Vanguard tillräckligt lika för att det ska gå att få det identiskt? Filtren i synthar brukar ju variera ganska så mycket i karaktär, så det skulle förvåna mig om de var likadana i de här programmen...

Men nåt snarlikt borde väl gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni ändå är inne på tranceleads så kan jag ju bjussa på en patch som jag har svängt ihop. Den låter inte riktigt lika våldsam som Vanguardexemeplet, min är närmare det Armin van Buuren gör - ganska lökigt helt enkelt - men jag gillar den.

ljudexempel (mp3)

rsn-fil med combinatorpatch

håll till godo.

Häftigt riff, där du! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...nu har jag satt ihop ett nytt litet låtexempel...och det börjar närma sig....Men det låter fortfarande rätt olika....

Frågan är nu vilket som egentligen låter bäst, men det spelar inte så stor roll. Här handlar det om att emulera 🙂

Nåväl...om någon kan höra något sådär på stört så är det bara att hojta...

Reasonvarianten känns råare...som att det är mer sågtand...hmm...nä, lyssna istället 🙂

Först Vanguard, sedan Reason.

Klick!

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni ändå är inne på tranceleads så kan jag ju bjussa på en patch som jag har svängt ihop. Den låter inte riktigt lika våldsam som Vanguardexemeplet, min är närmare det Armin van Buuren gör - ganska lökigt helt enkelt - men jag gillar den.

ljudexempel (mp3)

rsn-fil med combinatorpatch

håll till godo.

Våldsamt snyggt skal på den synthen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni ändå är inne på tranceleads så kan jag ju bjussa på en patch som jag har svängt ihop. Den låter inte riktigt lika våldsam som Vanguardexemeplet, min är närmare det Armin van Buuren gör - ganska lökigt helt enkelt - men jag gillar den.

ljudexempel (mp3)

rsn-fil med combinatorpatch

håll till godo.

Våldsamt snyggt skal på den synthen 🙂

Haha, tack. Röd färg, monokromt brus i photoshop och sedan lite lövpensel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort en liten våldsammare leadcombinator. Den är inte jättenära ditt första vanguardexempel, men jag tycker nästan att den här är roligare 🙂

mp3

cmb

Det är så kul att meka ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

När ni ändå är inne på tranceleads så kan jag ju bjussa på en patch som jag har svängt ihop. Den låter inte riktigt lika våldsam som Vanguardexemeplet, min är närmare det Armin van Buuren gör - ganska lökigt helt enkelt - men jag gillar den.

ljudexempel (mp3)

rsn-fil med combinatorpatch

håll till godo.

Häftigt riff, där du! 🙂

Tss, reta mig inte för mina keyboardskills 🙂

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, varför kan du inte bara använda Vanguard, om du gillar den?

För att:

1. Den kostar pengar

och

2. Jag har blivit hjärntvättad av allt det här "känn din egen utrustning som ett rinnande vatten" som är mer eller mindre praxis här på forumet 🙂

Så följdaktligen vill jag inte lägga ner pengar på något som jag i princip redan har...

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Den kostar pengar

Aha, jag trodde du hade redan - med tanke på klippen.

Jag föreslår förresten att du istället för Subtractors väljer samplade vågformer ur nya ljudbiblioteket, i NN-XT.

Subtractorn är bra, men nån Vanguard kommer den aldrig att bli. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Den kostar pengar

Aha, jag trodde du hade redan - med tanke på klippen.

Jag föreslår förresten att du istället för Subtractors väljer samplade vågformer ur nya ljudbiblioteket, i NN-XT.

Subtractorn är bra, men nån Vanguard kommer den aldrig att bli. 😉

Nej, nej...det är bara demon jag har ( som dock är rätt generös med användarmöjligheten )...

Det är nog ingen dum idé. Subtractorn är ju rätt "tunn"....

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Den kostar pengar

Aha, jag trodde du hade redan - med tanke på klippen.

Jag föreslår förresten att du istället för Subtractors väljer samplade vågformer ur nya ljudbiblioteket, i NN-XT.

Subtractorn är bra, men nån Vanguard kommer den aldrig att bli. 😉

Nej, nej...det är bara demon jag har ( som dock är rätt generös med användarmöjligheten )...

Det är nog ingen dum idé. Subtractorn är ju rätt "tunn"....

Du kan ju alltid sampla av Vanguard med helt öppna filter så har du några feta, väsiga grunder att utgå ifrån när du bygger patcher i NN-XT.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Den kostar pengar

Aha, jag trodde du hade redan - med tanke på klippen.

Jag föreslår förresten att du istället för Subtractors väljer samplade vågformer ur nya ljudbiblioteket, i NN-XT.

Subtractorn är bra, men nån Vanguard kommer den aldrig att bli. 😉

Nej, nej...det är bara demon jag har ( som dock är rätt generös med användarmöjligheten )...

Det är nog ingen dum idé. Subtractorn är ju rätt "tunn"....

Du kan ju alltid sampla av Vanguard med helt öppna filter så har du några feta, väsiga grunder att utgå ifrån när du bygger patcher i NN-XT.

Vad är detta? Snillen spekulerar?

Så enkelt, men ändå så svårt att knäcka...Detta ska ske bums 😄

Eller efter midagen iallafall....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...