Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo,

Har haft lite låtar liggande ute på soundclick några år, då dom flesta av dom är medelmåttiga så är den bästa en låt som heter ReArranged. Jag har fått några mail ang den. Många mail är bra kritik men några gånger kommer det annan sorts mail. Nu frågar jag er om detta är något jag kan hoppa på, skulle du gjort det? Jag är lite skeptisk. Jag är skeptisk eftersom jag vet själv att jag inte är så superbra på produktion och det finns andra som borde gå före mig.

Jag pastar mailkonversationen:

Hi Bjornar,

I really like ReArranged.
I run Active Music Library and we supply music to tv and film companies. I think your material could be very successful in our industry. If you're interested contact me.

Thanks

-------------------

Hi Neil,

Yes i might be interrested but could you tell me a little bit more about this please?

Kindest Regards
Bjørnar Kibsgaard a.k.a (Strukt)

-------------------

Hi Bjornar,

let me give you a bit of info
regarding library music.

Our clients in the Uk are just over 1000 in number and
include Sky, BBC, Talk Sport, Granada  etc....

Here's a copy of our NON exclusive song assignment. (
We have a usual length contract which is about 10
pages long but it's designed for lawyers to read so we
wrote an easier one that outlines all the basic
details without the legal jargon ).

In simple terms you deliver us a CDR with the
following edits :

Radio edit ( about 2 - 3 minutes long )
60 sec edit
30 sec edit
15 sec edit
5 sec edit

The purpose of the edits is for advert or trailers on
TV. If you go to www.allmusic.nl you can visit our
Dutch library and look under library where you'll hear
various edits.
Edits need to have proper starts and endings (
crashes, stabs, explosions, etc). No fade ins or outs.

Every six months we pay you HALF of everything we
receive for your track together with a statement
outlining where the money has been earned. There are
no guarantees that your music will earn money but by
the same token a successful track can earn a few
thousand pounds a year.

I hope this sheds some light on library music.

Regards,

Neil

Så vad tror ni? Det verkar vara något sorts bibliotek där producenter av reklamfilm och tv program kan använda musik till sin produktion. Men hur ska jag veta att producenter ens tittar på den sidan? 😕

Kanske är fler som fått liknande mail?

Annons
Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Läs noga igenom vad du skriver under bara men annars verkar det väl vara bra!(?),

sålänge du inte betalat ngt har du ju inget att förlora!

Glaskatten (oregistrerad)
Postat

Hej kollade på deras sida och de verkade ju rätt seriösa så det skadar kanske inte att prova deras service om de nu inte kräver att du ska betala för att vara med.

De begär ju inte ensamrätt över din musik utan de verkar inrikta sig på att sälja in den till film och tv-produktioner vilket kan vara rätt lukrativt och öppna upp nya möjligheter.

De skriver att de har över 1000 kunder så chansen att din musik kan komma att användas i någon produktion är nog ändå rätt stor och nya film och tv-produktioner som ofta behöver massor av musik påbörjas ju varje dag.

Postat

Begär att få hela avtalsdokumentet och inte bara en sammanfattning. Be sedan någon av dina juristpolare att gå igenom det med dej så att du vet exakt vad det är du skriver under och vad det innebär. Var t.ex uppmärksam på vad avtalet gäller så att du inte skriver över all din musikproduktion till dom med dålig %. Skulle du lyckas inom något annat fält är du isf uppbunden att betala ersättning enligt det avtalet.

Postat

det där är bra. Jag jobbar med ljudläggning av radio och tv reklam och vi använder i 9 fall av 10 sk friköpt musik. Alltså produktionsmusik från exempelvis BMG Production Music.

Jag skulle ha hoppat på det om jag var du, men som sagt, läs igenom NOGA innan du skriver på nåt.

Grattis till ett konkret erbjudande iaf!

/E

Postat

Tack för svaren och jag skal be om att få komplett dokumentation på eventuellt kontrakt. Har en kusin som studerar till advokat så hon kanske kan hjälpa till att tyda avtalet.

Jag frågade iallafall om jag var tvungen att betala något för detta och fick följande svar:

Hi Bjornar,

The days when publishers charge writers are well and
truly over, thank God !

Send me a CDR including the edits to
Calle Avila 2
Casa silvia
Urb La Capellania
Benalmadena
29639 Malaga
Spain.

I will be here for a few weeks before returning to the
UK.

Bests,

Neil

Postat

Det enda jag tycker är tveksamt med det där är vad man ska göra reklam för. Du kanske avskyr Pampers och tycker att Libero är mycket bättre, men ändå kommer din låt att hamna i Pampers-reklamen. Eller nätpoker eller nåt annat skit.

// David

Postat

Jag vill bara säga grattis och att Du ska be någon juridikkunnig att titta igenom dokumenten innan Du skriver under, även om det skulle kosta Dig en slant.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.