herwhisper Postat 4 september 2005 Dela Postat 4 september 2005 (redigerat) Hur ska jag bära mig åt för att få till denna rösten. Skulle passa alldeles utmärkt på nästa låt jag håller på med. Säg nu inte att jag bara ska pitcha ner rösten för att få till denna effekten. Är det någon som vet? Här är en länk till hur jag vill att det ska låta! Your browser does not support the HTML5 audio tag Redigerat 4 september 2005 av herwhisper Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 4 september 2005 Dela Postat 4 september 2005 Jag tror helt enkelt att du måste ha en sådan här Bengt Magnussonröst från början för att få till det....( och att du sedan pitchar ner ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
freddie Postat 4 september 2005 Dela Postat 4 september 2005 Sånt brukar vi göra i våra visor eftersom det är så "dork-coolt" lixåm. Och jo, jag pratar om att pitcha ner. Men inte så att tiden på spåret ändras såklart. En väldigt viktig sak är att inte, på orginal spåret, "va med" och försöka göra det sänkt från början. Däremot kan man ju försöka låta lite arg. Man måste åxå vara väldigt tydligt i sitt vocala framförande. Men att sänka en hel oktav brukar bli konstigt. 6-9 tonsteg blir bäst tycker jag. Testa detta klippet från en visa vi gjorde '99. Btw...vi hade åxå King Diamond som inspiration Your browser does not support the HTML5 audio tag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 4 september 2005 Dela Postat 4 september 2005 Sånt brukar vi göra i våra visor eftersom det är så "dork-coolt" lixåm. Och jo, jag pratar om att pitcha ner. Men inte så att tiden på spåret ändras såklart. En väldigt viktig sak är att inte, på orginal spåret, "va med" och försöka göra det sänkt från början. Däremot kan man ju försöka låta lite arg. Man måste åxå vara väldigt tydligt i sitt vocala framförande. Men att sänka en hel oktav brukar bli konstigt. 6-9 tonsteg blir bäst tycker jag. Testa detta klippet från en visa vi gjorde '99. Btw...vi hade åxå King Diamond som inspiration Your browser does not support the HTML5 audio tag Alltså! Fan va fult de lät!....HAHAHAH!!! Men jävligt coolt. Som de andra säger..man pitchar helt enkelt ner en vanlig (Tydlig) röst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 4 september 2005 Trådstartare Dela Postat 4 september 2005 Ja det lät bra! Hade ni King Diamond som inspiration säger du..Nääääääääää hehe. Jag får prova det ni skriver. Men det jag undrar mest är om det finns någon plugg som gör att det där skorriga i rösten kommer fram. För mig veterligen så har King Diamond inte någon Bengt Magnusson röst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 4 september 2005 Dela Postat 4 september 2005 Ja det lät bra! Hade ni King Diamond som inspiration säger du..Nääääääääää hehe.Jag får prova det ni skriver. Men det jag undrar mest är om det finns någon plugg som gör att det där skorriga i rösten kommer fram. För mig veterligen så har King Diamond inte någon Bengt Magnusson röst. Lite dist? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik123 Postat 6 september 2005 Dela Postat 6 september 2005 Sånt brukar vi göra i våra visor eftersom det är så "dork-coolt" lixåm. Och jo, jag pratar om att pitcha ner. Men inte så att tiden på spåret ändras såklart. En väldigt viktig sak är att inte, på orginal spåret, "va med" och försöka göra det sänkt från början. Däremot kan man ju försöka låta lite arg. Man måste åxå vara väldigt tydligt i sitt vocala framförande. Men att sänka en hel oktav brukar bli konstigt. 6-9 tonsteg blir bäst tycker jag. Testa detta klippet från en visa vi gjorde '99. Btw...vi hade åxå King Diamond som inspiration 😱 Your browser does not support the HTML5 audio tag Det där vill jag höra mer av! Finns det nån möjlighet till det? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
xarl Postat 11 september 2005 Dela Postat 11 september 2005 Jag har gjort nåt liknande nån gång men minns inte riktigt hur jag gjorde Jag tror du ska mixa två eller flera varianter av ljudet för att få den där gurgliga effekten. Testa att köra en pitchshifter som pitchar ner och en som pitchar upp. Eller pitcha ner fast olika mycket. Eller testa att bara mixa in lite av originalljudet till det nedpitchade. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 (redigerat) Skitsimpelt att göra fatiskt. I t.ex Wavelab (Soundforge mf..) så finns funktionen pitchshift med option "preservere time". Motsatsen heter timeshift "preserve pitch". Kan du räkna lite multiplikation/division också så kan du skapa stämmorna som "ahaaaar" i början också.. Bara att skapa flera pitchshift och mixa med de andra.. Sen ett fett reverb då. 😎 Har du inte lyxiga program som Wavelab så duger även gratisprogramet Audacity som även finns på svenska.. EDIT: Kom på en sak.. Är det som så att du vill göra det här live så måste du ha en harmonizer.. I många billiga multieffektburkar runt tusenlappen så brukar det finnas sådan funktion (pitch heter den i Behringers burkar i alla fall). Tänk bara på att du måste vrida signalen på max wet.. ingen torr signal får höras då försvinner effeketen. Redigerat 14 september 2005 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lundin Postat 14 september 2005 Dela Postat 14 september 2005 Skitsimpelt..ring till närmaste gregorianska kloster o be någon bas-munk gurgla lite.. Tror att det blir úbersvårt att pitcha och timestretcha sig till ett rent och bra resultat.. Testa Delay LAMA..the singin monk vettja 🙂 Delay LAMA VSTi Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
herwhisper Postat 14 september 2005 Trådstartare Dela Postat 14 september 2005 Skitsimpelt..ring till närmaste gregorianska kloster o be någon bas-munk gurgla lite.. Tror att det blir úbersvårt att pitcha och timestretcha sig till ett rent och bra resultat.. Testa Delay LAMA..the singin monk vettja 🙂 Delay LAMA VSTi Hehe, ja det är väll ett sätt lika bra som något annat... 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.