Jump to content
Annons

wasted time?  

11 röster

1. 1. wasted time?

• 1=lägg ner
      0
    • 2=gör om i princip allt
      0
    • 3=godkänt men byt ut musiker och framför allt vokalist
      4
    • 4=mycket få justeringar krävs
      3
    • 5=allt är toppen...he!
      0

Recommended Posts

Postat (redigerat)

* LÅTNAMN: Waste

* ARTIST/GRUPP: e

* GENRE: pop

* LÅTLÄNGD: 03:15

* KOMPOSITÖR: e

* PRODUCENT: e

* EV. MEDVERKANDE: nej

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3 256

* STORLEK: 6 MB

* STATUS: Vet i sjutton...

* LÅTLÄNK:

Bygger på en ackordslinga som förföljt mig ett tag...men i ett tonartsläge som ligger alldeles för högt för min normala röst. Gjorde ett försök att nå den i falsett men det 😛 funkar nog inte riktigt... Om nån känner för det går det bra att lägga på ny sång 🙂. Öppen för all slags kritik. Kör hårt! 🙂

edit: ett litet bortglömt ord

Redigerat av (e)qualitymusic
Annons
Postat

(e) ....jag skriver medans jag lyssnar och får lite Ry Coodervibbar och 10cc och det beror inte på falsetten som bör justeras litet. annars dom lite västindiska tongångarna alá Ry....Bra låt som kan lyfta hur mycket som helst med ex...kvinnoröster på körerna 😱😉 ska lyssna mer sedan med för tusan kalaslåt....kanske lite mycket compressor på guran eller att den går line...men det är klart...det bidrar också till det speciella soundet

Ett litet minus i mina öron är introt som verkar höra till någon annan låt :rolleyes:

Postat

jag gillar detta. Skönt groove och väldigt speciellt sound. På gränsen till muggigt 😱 lite mer briljans överlag skulle göra susen. plus för den sinnesjukt fulsnygga saxen!

håller med karl om att det vore sjysst att höra en tjej på detta!

Postat

Halleluja! Tuff låt som aldrig riktigt vill lyfta. Håller med karl om introt. Spontant känner jag : gör ett intro med sax och kör istället. Början på gitarrsolot hade jag gjort om. Mycket snyggt stick förresten. Låten blir nog bra när den blir färdig! :rolleyes:

Postat (redigerat)

Tack för snabb feedback!

Ja, inte låter man som Smokey Robinson precis... :rolleyes:

Karl: Kul associationer. Stämmer, introt är från en fristående låt som jag också ett tag tänkte ett tag ha som outro men lät väl för mycket Björnes Magasin. 😱 Var väl ute efter nån slags överaskningseffekt... Menar du ljudet på kompgitarren eller sologurran?

Skulle vilja ha ett mjukare ljud på solot men vet inte hur man gör. Kanske provar nylomsträngat i stället...

Eliasson: Ja, en kvinnostämma helt klart... Ett rockig tjejröst kanske skulle få låten att lyfta.

Grannen: Bra idé med sax och kör som intro. Gitarrsolot ska ses över både ljud och intensitet, möjligen felaktigt uppbyggt vad gäller det senare. Kul att du uppskattade sticket!

Redigerat av (e)qualitymusic
Postat
Tack för snabb feedback!

Ja, inte låter man som Smokey Robinson precis... 😄

Karl: Kul associationer. Stämmer, introt är från en fristående låt som jag också ett tag tänkte ett tag ha som outro men lät väl för mycket Björnes Magasin.  😄  Var väl ute efter nån slags överaskningseffekt... Menar du ljudet på kompgitarren eller sologurran?

Skulle vilja ha ett mjukare ljud på solot men vet inte hur man gör. Kanske provar nylomsträngat i stället...

Eliasson: Ja, en kvinnostämma helt klart... Ett rockig tjejröst kanske skulle få låten att lyfta.

Grannen: Bra idé med sax och kör som intro. Gitarrsolot ska ses över både ljud och intensitet, möjligen felaktigt uppbyggt vad gäller det senare. Kul att du uppskattade sticket!

Jag menar ackeguran som får det att låta precis som det låter 🙂😄😄

Nä...men det blir en sagolik skillnad om man mic:ar guran istället för använda den inbyggda mic:en...men som sagt jag la på en Cooderplatta och det finns där kanske komprimerat eller rakt in?...Jag hade en Ovation en gång i tiden med det soundet och det var roligt en tid och bra vid livespelningar men...som sagt...schysst låt du fått till iaf :rolleyes:😱😎

Postat

Snygg låt och snyggt komp! Ett par alternativa omtagningar på sången eller autotune kunde räcka för att fixa några sura ställen. Eller varför inte sjunga i en för dej rätt tonart och pitcha upp? Då får du ju mer kraft i sången som i dina tidigare låtar. Härlig rytm i kompet, det enda som stör är baskaggespelet. Låter som om nån står och studsar en basketboll. Baskaggen spelas som om det vore congas, varför inte ersätta den med congas? Snyggt med saxen!

Postat

Väldigt mysig låt. Kan få vilken buse som helst att bli snäll. 😉

Men falsettsången funkar inte som du själv sade. Att du inte drar ner låten till en skala du KAN sjunga i? Eller använder auto-tune...

Ser fram emot en ny version med ny sång. 😕

Postat

Den här låten är grymt bra...men sången drar ner den, du kan ju sjunga bra annars..gör låten i tonart som passar din röst. Dock fattar man ju vad du tänkt, med falsetten!.. nja låten kan passa utmärkt till en kvinnoröst...men tror faktiskt att du kan göra den här låten till sitt rätta jag med din egna röst och i rätt läge!..

Kanonlåt.. 😕

Postat

Karl: Var på visfestival i Kil i somras, det var lajnade gitarrer för hela slanten och det lät hur jäkla bra som helst. Fattar inte att det inte går att få till samma sak i hemmastudion men har ju ingen Ovation heller. Sen är det så praktiskt med grejorna i vardagsrummet :rolleyes: där ungarna smäller i dörrarna, spelar hög musik och inte ett smack av det går in datorn. Tror du man kan köra snålvarianten och dölja ackegurran mer i bas och elpiano? Fast å andra sidan vill jag gärna att gitarrfiguren går fram...hmm. Får nog micka den ändå och dessutom rätta några otajtheter...

91:an: Tack för kloka ord som alltid. Hade kört på för länge med låten när jag märkte att rösten inte skulle funka men ger förhoppningsvis en fingervisning om hur jag vill att den skall låta. Du har rätt, kaggen låter som en basketboll!! Kan det också vara att den inte kör raka fjärdedelar utan låter synkoperad? Skulle raka fjärdelar på kaggen vara bättre? Groove Agent igen! Kan man ta ut midisignalen för kaggen och låta den gå till congas istället? Värt att pröva!

Hackeman:

Kan få vilken buse som helst att bli snäll.
:rolleyes: Ingen musik som du behöver då!? 😆 Hur var irl-träffen förresten? Kul hoppas jag.

Känner du nån rivig vokalissa får du gärna fråga om sångpålägg. Tack för lyssning!

Valdez: Man blir glad av ett sånt omdöme! Kul att tänket går fram trots tveksam sånginsats. 😆

Postat
...

91:an: Tack för kloka ord som alltid. Hade kört på för länge med låten när jag märkte att rösten inte skulle funka men ger förhoppningsvis en fingervisning om hur jag vill att den skall låta. Du har rätt, kaggen låter som en basketboll!! Kan det också vara att den inte kör raka fjärdedelar utan låter synkoperad? Skulle raka fjärdelar på kaggen vara bättre? Groove Agent igen! Kan man ta ut midisignalen för kaggen och låta den gå till congas istället? Värt att pröva!

Ja, jag tror kaggen ska spela rakt och enkelt som att markera takten och låta övriga instrument stå för den härliga rytmen. Ska du flytta kaggens midinoter till congas så ligger ljudet på A2-tangenten C. I Cubase kan man i drumeditorn ändra output för C1 (kaggen) till A2. Annars kan du (förutsatt att du spelat in trumkompet som midinoter) i vanliga midieditorn markera hela C1-tangentraden där kaggen spelar och flytta den upp till A2. Groove Agent har ju åtta knappar med de olika trumljuden som kan spelas samtidigt. Översta innehåller olika kaggar och nedersta knappen innehåller en massa olika ljud från handklapp till tablas. Klicka på trumljudet vid nedersta knappen och välj congas eller bongo från listan.

PetePizza (oregistrerad)
Postat

Snyggt arrangerad låt med gött sving!

Sången sätter sig efter några lyssningar o e väl inte så pjåkig men en lite mörkare och tydligare variant skulle nog passa bättre som sagt. En oktav eller nåt...

Helt soft låt alltså! :rolleyes:

Postat

91: Stort tack! Drar ihop sig till ny version. 😉

PetePizza: Noteras. Blir nog en tjej som sjunger denna till slut. Tack för lyssning och comments!

Postat

Snygg låt. Snygga harmonier. Men arrangemanget är inte hundra som flera andra redan påpekat. Reverben på sången krockar lite mot de´torra gitarrerna tycker jag.

Väl värt att jobba vidare med. 🙂

Postat
Reverben på sången krockar lite mot de torra gitarrerna tycker jag.

Ibland vet att men inte var skon klämmer. Du lyckas nästan alltid reda ut det.

Imponerande! Bockar och bugar och tar med mig detta till nyinspelningen. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.