Jump to content
Annons

Det är inte en mixer!


Diwic

Recommended Posts

Eftersom flertalet verkar ha fått för sig (fick jag reda på, på IRL igår) att min avatar är en mixer 🤪 , vill jag bara påpeka att det är fel. 😱

Det är en analogsynth som jag och en polare gjorde som teknologiprojekt i gymnasiet. Specifikationerna är som följer:

* Som input kan användas antingen en dators parallellport eller en slaktad liten casiosynth med två oktaver som är omgjord just för ändamålet. Denna input styr oscillatorn.

* Signalen från oscillatorn - en fyrkantvåg - delas sedan upp i tre parallella signalvägar. Tre knappar på synthen avgör hur många gånger oscillatorns frekvens delas i två (det finns fyra oktaver, samt tyst, att välja på för varje signalväg).

* Signalväg 1 har inget filter, väg 2 ett lågpassfilter och väg 3 ett högpassfilter. Lågpassfiltret och högpassfiltret har varsin ratt som man kan skruva på som avgör hur mycket filtret ska påverka signalen. (Högpassfiltret blev dock inte jättelyckat eftersom det knappt hörs nån skillnad när man skruvar på ratten.)

* Alla tre signalvägarna har varsin volymratt, och signalerna summeras och skickas till en line-out.

* Slutresultatet kan bli lite smått nintendospelslikt. Ett riktigt kul projekt var det iaf. 😆

Så nu vet ni det 😆

// David

edit: felskrivning

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För det första är den inte till salu, i så fall hade jag kanske köpt den själv...den tillhör skolan som vi gjorde den på, där den återupplivas en gång om året på "öppet hus"-dagen, när det är dags att locka till sig nya niondeklassare.

Här kommer lite bilder, tagna med digitalkamera i den klass sådana var år 1999. Om bilderna inte visas beror det på att de är i formatet PNG, uppgradera webläsaren isf.

Nedanstående bild visar de tillbehör som behövs: Synthmodulen, den slaktade casiosynthen, ett nätaggregat (har för mig att den behöver +5V, 0 och -5V) samt en gammal tandbergförstärkare skolan hade. Jag tror vi råkade ha sönder en av ingångarna på den innan vi fick rätt på alla kopplingar. 😲

Synth_alltihop.png

Närbild på den kära synthmodulen. Längst upp syns vågformerna som genereras, under detta är det rattar som styr den steglösa övergången mellan visad våg och fyrkantvåg, under det knappar som styr vilken oktav varje vågform ska ha. Längst ner är volymratten för varje vågform.

Synth_lada.png

Så här ser synthmodulen ut inuti. Byggt utan "färdiga" ljudkretsar, bara 74xxx-kretsar och så en op som oscillator. Nere till vänster syns tolv små potentiometrar, med dessa så stämmer man alltså synthens tolv toner i skalan.

Synth_inuti.png

Det finns även ett datorprogram som skickar en midifil till porten. Eftersom den bara är monofonisk och kan spela två oktaver gäller det förstås att midifilen uppfyller detta krav för att det ska låta nånting.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fan va gött å se lite circuit-bendade grejer på forumet! 😄

Håller på att slakta min egna lilla casio-synth! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va gött å se lite circuit-bendade grejer på forumet! 🥰

Håller på att slakta min egna lilla casio-synth! 😮

Jag tror inte att det räknas som circuit-bending att bara låna tangenterna från Casiosynthen. I vilket fall så tjänstgör den f d Casion enbart som ett antal strömbrytare.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...