Jump to content
Annons

Godkännes?  

5 röster

1. 1. Godkännes?

• 1. Nej
      0
    • 2. Njäu
      0
    • 3. Bra
      1
    • 4. Oh
      4
    • 5. WOW
      0

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: If I´d go to hell, where will you go?

ARTIST/GRUPP: First class lover

GENRE: Elektrisk pop, typ

LÅTLÄNGD: 3:37

KOMPOSITÖR: ML

PRODUCENT: ML

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: 192 kbit MP3

STORLEK: 5 mb

STATUS: Färdig låt, tror jag...

LÅTLÄNK:

Ja då var det dags för ännu ett alster av mig. Denna låt känns enl. mig själv lite gladare (och är kortare) än de tidigare, även om titeln kanske inte ger det intrycket 😉

Tacksam för alla kommentarer men gärna hur eq-frekvenserna låter (som vanligt...) 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Bra vers... Men oj vad jag stör jag stör mig på trummorna, förstör flowet och trummsamplingarna är inge roliga alls. Förstör hela låten tycker jag 😆 ... Jag tycker inte att det funkar att programmera "live trummsaplingar" med beat känsla.

Jag skulle börja med att byta ut trummsamplingarna mot typ 909 ljud så att det blir mer elektro. Om du ska ha trummor med livekänsla så kräver det mycket av trummprogrammeringen.

Det skulle lyfta mycket i refrängen om du tog bort dom hysteriska trumfillen där hela tiden. Prova att ha trummfillen med pukor istället för virveltrumma också.

Sen känns melodin stressad, lite mycket ord som inte får plats. Speciellt i början på refrängen... jag hör inte vad du sjunger. känns som om man skulle kunna börja refrängen med en lång ton som du sjunger ut med samma melodi.

Hihaten är inte heller så rolig. Prova att köra lite olika velocity på den.

Sen vill jag ha fetare refräng.. 😆 Dubba med gitarrer som tuggar. Typ elgitarrer ala kent skulle sitta fint, eller en tuggande ackgura.

Du skulle också kunna skala av versen mer så att den blir lite soft så där... varför inte halvtempo i versen?

Tempot förresten... jag vill ha det typ 10bmp långsammare... 🤪

Hoppas du inte tycker att jag klagar nu... 😱

Du som ville ha kommentarer på mixen... kan tyvärr inte kommentera detta för jag sitter på ett par minimalistiska datorhögtalare...

//markus

Redigerat av pennudd
Postat

Ursäkta frågan, men exakt vad med denna låt är som gör att det ska vara "elektrisk" pop och inte bara vanlig pop? Jag skulle nog ta och byta ut trummorna mot något roligare, samt pianoljudet om det ska bli något elektriskt över det hela, speciellt i början låter pianot inte alls bra.

Men jag gillar faktiskt tonen på din röst, så det kan kanske bli något bra av detta i nästa version! 😛 .

Postat

Bra som alltid när det gäller dina alster... Underbart fint pianokomp från 00:37. Instämmer i att nåt knas är det med trummorna, hör ingen riktig kick bl a. Snygga ackordväxlingar innan solot. Du har en alldeles särskild nerv i din musik och den borde räcka långt, långt... Signad än?

Postat (redigerat)

Snyggt!

Jag tycker att trummorna funkar, men de kan nog filas på... Lite stressig och väl enahanda hihat kanske...?

Melodierna är jättebra och sången kanon. Det här kan nog bli en ny favorit... 😉

Edit: Satte en fyra, men ett par lyssningar senare skulle jag nog ha satt en femma!

Redigerat av android
  • 2 veckor senare...
Postat

pennudd: Tacl för kommentarerna kring trummorna. Håller med om att det är lite hetsigt och till kommande låtar (efter de jag håller på med nu) kommer jag använda mig av mer definierade, mindre spretiga trummor. Har använt mig av Groove agent som ju inte har så bra trumljud.

Gitarrerna i ref. skippade jag med avsikt...

PellesnuskDu har helt rätt i din frågeställning. 😛 Får nog definiera om min musik som ibland är väldigt elektronisk till att inte vara det ett dugg. Kul du gillar sången iaf.

(e)qualitymusicTack för de snälla orden. 🙂 Funderade nästan på att slänga hela låten 🙂 :) Nä, nån signing har det inte blivit och jag tror inte jag hinner med det heller, precis köpt hus, håller på att sälja nuv. lägenhet, är pappaledig sedan en månad med allt vad det innebär (dvs mer enegikrävande än att jobba) osv. Men när huset är köpt har jag ett litet sidohus på 20 kvm som man ju kan göra något åt 😎

android Jo, stressiga hi-hats är ju en av mina specialiteter 😉 Du får lyssna några fler gånger innan du betygsätter min nästa låt 😆

Nån mer som har ngt att tycka? Gärna om eq-nivåer 🙂

Postat

Jag håller med equality, snygga ackordväxlingar och sångmelodi.

Trummorna är ett problem, men flera har redan tagit upp det.

Jag tycker att det är för många insatser som trängs på samma frekvenser. Pianot, sången, virvel, padsen, orgeln, gitarrerna och synthen grötar ihop det rejält.

Hihaten är manisk och tröttar ut mitt öra (gissar på 8 kHz).

Jobba på att utnyttja hela frekvensspektrumet mer balanserat.

Jag tror också att en sån här låt skule må bra av något färre insatser som tillåts ta desto större plats.

Postat

Tack för orden joachime. Haha, jo det är mycket man vill klämma in och ändå funderar man på att det kanske skulle vara en dubbad gitarr också som pennudd var inne på men den skippade jag i alla fall, minimalistiskt va? 😏

Nästa gäng låtar som jag komer jobba med kommer nog bli lite mer akustiska och med lite midre lull-lull, får se hur det blir.

Kul du gillar arr och mel. iaf 😛

Postat

I stort sätt faktiskt inget att klaga på...möjligtvis trummsoundet som man vänjer sig vid och sväljer efter ett tag och kanske lite mycket midifeeling när gitarren går lös i mitten av låten...annars kalas och du har en så egen röstkvalite som inte många har...i mina öron låter du som en blandning av Marc Bolan och Brian Ferry...just den där sensitiva tuch:en är kalasbra...och du verkar ju också hinna med en del...jag kommer ihåg när jag var Pappaledig i nio månader ( tvillingar) och skulle få så mycket gjort under tiden...så att säga under tiden 😛 .Efter nå'n vecka så förstod man att så kommer inte att ske 🙂🙂 ...men värdefull tid var det för en så där sju år sedan( tiden går så j-a fort, så njut mens du kan... 😄

"/ karl"

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.