Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som har tips på bra pluggar som har samplingar från en/flera flyglar och som inte kostar en förmögenhet?

Ngt. som Ipianos 05 ungefär och i samma prisklass eller kanske lite dyrare men för Windows.

(Börjar tröttna på den gnisslande pedalen i vår flygel samt att släpa ut datorn i vardagsrumemt så fort man vill ha hyfsat flygelsound)

Annons
Postat

EastWest: Bösendorfer290

Steinberg: The Grand 2

Native Instruments: Akoustik Piano

SampleTekk: Black Grand, White Grand, Steiny D

Det finns säkert många fler, men det var dessa jag kom på direkt. Inte lågbudget kanske, men ändå... 😉

Annars kan du ju också leta runt lite på http://www.kvraudio.com/

Postat

Tack för tipsen. De är dock lite dyra...hade inte tänkt at tlägga ut mer än 800:- dock.

Är det ingen mer som har tips?

• 2 veckor senare...
Postat

För 800 spänn kan du nog inte räkna med nåt saftigt. Men du kan ju alltid sampla en flygel själv, det är gratis (med rätt förutsättningar) hehe! 😉

Det billigaste jag kan komma på men som ändå är hyfsat är Steinbergs "The Grand"

Postat (redigerat)

Mitt tips är att du laddar hem och installerar rgc:audios sample-player sfz. Sedan söker du upp siter som erbjuder samplade pianon i sf2-formatet. Finns en hel del att testa som låter bra. Mycket är gratis och ännu mera finns att köpa för ett överkomligt pris.

Edit: Kolla förresten in Precisionsounds Nordic upright piano. Det finns i sfz-formatet (som stöds av sfz) och kostar $69 att ladda hem.

Redigerat av joachime
Postat
Mitt tips är att du laddar hem och installerar rgc:audios sfz. Sedan söker du upp siter som erbjuder samplade pianon i sf2-formatet. Finns en hel del att testa som låter bra. Mycket är gratis och ännu mera finns att köpa för ett överkomligt pris.

Naturalstudio har ett sånt piano. Gratis. Gott.

Postat

Tack så jättemycket!!!!!!! 🙂 . Hara laddat hem lite av det ni tipsade om har dock itne hunnit testa dem än.

Återigen tack!

Postat

Fast ärligt talat, låter den så kul egentligen?

Jag raderade den från VST-mappen efter att den legat där i säkret ett halvår utan att göra någon nytta.

Postat
Fast ärligt talat, låter den så kul egentligen?

Jag raderade den från VST-mappen efter att den legat där i säkret ett halvår utan att göra någon nytta.

Det faktum att den är gratis gör att man får ha lite överseende med hur det låter. 😳

• 2 veckor senare...
Postat
Sampletank Free från IK Mulitmedia innehåller ett piano som låter väldigt trevligt för att vara gratis. :rolleyes:

jag antar att det är ljudet Free HQ piano du tänker på. Har använt det lite grann och det konstiga är att soundet är ok om jag spelar det via en Roland D-50 men jag gillar inte alls det om jag använder ett Roland FP-8 med "hammar"-tangenter. konstigt!!

Postat (redigerat)
...det konstiga är att soundet är ok om jag spelar det via en Roland D-50 men jag gillar inte alls det om jag använder ett Roland FP-8 med "hammar"-tangenter.

Jag gissar att de vägda tangenterna i kombination med din spelstil ger ett annat velocityvärde. Om samplingarna varieras beroende på velocity (eller kanske ett filter som öppnas ju hårdare anslag) så kommer det att låta annorlunda.

edit: nu skrev jag som en kratta!

Redigerat av joachime
  • 2 veckor senare...
Postat

Eller köp helst inte ett The Grand. Enligt mig är det ett hårt och äckligt ljud, fast det kanske låter bättre i 2:an.

Ha det

• 3 månader senare...
Roll_over (oregistrerad)
Postat

Annars har jag The grand, som jag säljer !! intresserad??

• 4 veckor senare...
Postat

Jag har Akustic Piano från NI som är skitbra....dock kan jag inte använda det i praktiken. Svårt att få bra ljud i mina monitorer nEar7. Fattar inte varför det låter så illa...ljudet distar om jag sänker volymen i programmet

Ljudet distar speciellt när jag "slår" hårt på tangeterna.

När jag stänger av Akustik Piano och bara kör med pianot i mitt Keyboard (ut i samma monitorer) så märker man vilket otroligt bra ljud man får i Akustik Piano.

Vet inte om man måste ha ett professionellt PA-system på 1000w eller så får att slippa disten..

Postat
Är det någon som har tips på bra pluggar som har samplingar från en/flera flyglar och som inte kostar en förmögenhet?

Ngt. som Ipianos 05 ungefär och i samma prisklass eller kanske lite dyrare men för Windows.

(Börjar tröttna på den gnisslande pedalen i vår flygel samt att släpa ut datorn i vardagsrumemt så fort man vill ha hyfsat flygelsound)

Hej, Sampletekk har direct downloads piano priserna ligger mellan 600-800kr

köpte min steiny D som låter bra.

Länk:Sampletekk Direct Downloads 😆

Mvh-Jack

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.