Jump to content
Annons

Göra musik i hörlurar?


Danabacken

Recommended Posts

🙂 Tjena! Ja sitter här o funderar på om jag ska köpa ett par hörlurar, men jag undrar bara om det är nån vidare bra att göra musik enbart i hörlurar? Jag har gjort det förut, och blev sen kasst missnöjd med resultatet när jag tog av mig lurarna o lyssnade i stativa högtalare.

Ljudet är lixom väldigt annorlunda i lurar jämfört med andra högtalare! 🙁 (Eller har jag fel nu? 😱 )

Så nu frågar jag er, kära medlemmar! Hur gör ni? Använder ni ofta hörlurar när ni mixar o gör musik, eller kör ni med stativa högtalare? Har ni några knep när det gäller att byta mellan lurar o annat! 😛

\\Hälsningar Danabacken! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gör det mesta i hörlurar, men det e bara för att jag inte haft råd med några studiomonitors än. Mixa i hörlurar osv är bara nödlösningen 😛 Sen när jag när mixar lyssnar jag även en del i min kassa stereo. Men som sagt, det är studiomonitors som gäller 🙁

/LD

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör mest i ett par slutna Senheiser-lurar och växlar till olika hemstereo-setups för att kolla resultatet. Det fungerar väl inte så bra ärligt talat. Ofta hör jag mycket bättre vad jag har gjort när jag kommer till jobbet och lyssnar i de öppna Philipslurarna jag köpt dit (SBC HP800).

Uppenbarligen går det ändå att få bra resultat - tycker Lill-Davve gör ett bra jobb. Kanske är mest bra låtar, men det låter inte så tokigt mixmässigt heller.

Vet att den här diskussionen har varit på tapeten många gånger tidigare, och då har det hävdats att det går att mixa i hörlurar om man är medveten om vilka skillnaderna är. Då kan man parera de värsta galenskaperna iaf. Det tråkiga är bara att det fortfarande kräver att man har doktorerat i hur de hörlurar man har låter jämfört med ett par bra studiomonitorer. Nåväl... jag skall väl köpa ett par monitorer så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm...det e som roha säger, olika för varje individ gissar jag.

jag lyssnar mestadels i genelec 8040 samt kontrolllyssnar i lurar, beyer DT150 och AKG 240. Har även lyxen att tillgå ett par genelec 1030 samt event 20/20 bas så mitt problem är vilka jag ska lita på 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog bättre och mixa i monitorer och referenslyssna lite då och då i lurar. Jag tycker att framförallt nivåerna är väldigt svårt att få lagom i lurar. Sången kan åtminstone inte jag mixa över huvudtaget i lurar...

Men det kanske funkar för andra

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle aldrig drömma om att göra annat än en slaskmix i lurar.

Det är förstås delvis en vanesak, men det blir som regel betydligt bättre med monitorer - om man inte jämför lurar i 3000:- - klassen med monitorer i samma prisläge... 😉

Om man mot förmodan skulle vilja mixa i lurar, så passar ett par öppna lurar av god kvalitet bäst. En sak man vinner med lurar, är förstås att rummet inte påverkar återgivningen, så om man ofta åker till olika ställen och mixar, kan det vara smart att ta med sina egna lurar, som man känner väl, och använda som referens.

Link to comment
Dela på andra sajter

I bärjan använde jag alltid lurar. nu kör jag mest högtalare, men det är bara av den anledningen att det är bekvämare för öronen 😉

Jag tycker de kvittar vad man mixar med. bara man jämför med "riktiga" låtar å se hur de låter i lurarna/högtalare. å på så sett kan komensera bristerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar rätt mycket med lurar, men tycker att mixandet blir ganska rejält missvisande när man sen kopplar över till studiomonitorer eller lyssnar i vanliga stereon.

Lurar är ju generelt sett väldigt tydliga, så det är ju kanon när man sitter o redigererar t ex sång. Men att mixa en låt från grunden blir sällan bra, att sätta bra nivåer på bas o kick är nästan omöjligt, sången och körer hamnar ofta helt fel i nivå. Små subtila ljud, synthar o andra grejjer tycker jag oftast hamnar för lågt när man sen lyssnar i högtalare.

Men det handlar naturligtvis om att känna sina lurar, vet man att sången brukar bli x antal db för hög så är det ju bara att kompensera. Men även panoreringar

t ex känns ju mycket mer i lurarna för att sen kännas nästan obefintlig vid högtalarlyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man får när man mixar i hörlurar är en bredare ljudbild. Detta pga av korsmatningen man får av högtalarna. Ljud från vänster högtalare träffar vänster öra men även höger öra. Detta sker inte i hörlurar. Därför får man fel riktningskänsla och rum känns större i lurar. Musik som mixas i lurar bör avlyssnas i lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet två saker som jag tycker är käckast att mixa i hörlurar. När jag håller på att "leta plats" åt olika instrument i ljudbilden medelst panorering. Då hör jag om jag kan ha gitarrerna 90% utpanorerade utan att de krockar med synthar och/eller körer som kanske ligger 100% pannade.

Sen tycker jag att lurarna är bra när jag skall avgöra hur mycket av rumsmicken jag skall lägga på trummor t ex. Reverb, ekon och rum, där tycker jag att lurar är överlägsna. Resten gör jag gärna med monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag växlar mellan mina Sennheiser HD580 och mina monitorer. Det tycker jag funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...