sixties Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 (redigerat) Edit: håller på med en låt som ska ha en fotbolls kör så jag började med att söka på forumet och hittade min gamla tråd så jag uppdaterar den lite istället för att skapa en ny. 😉 skulle vilja ha sådan kör som i (börjar vid 0:30) och nu funderar jag på vad för reverb inställningar som används för att få det att låta som i markoolios låt. nån som har några förslag? ORIGINALTRÅDEN: skulle vilja skapa en fet kör av ett sångspår.typ fotbollsklack, hur gör man det bäst? har laddat hem magnus choir demo men den funkar inte för mig. finns det någon annan plugg, eller sätt att gå tillväga? funderade om Studio har haft något tips om det i tidigare nr.nån som vet? Redigerat 8 november 2008 av sixties
pennudd Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 Det stod om nån körplugg i senaste studio... kolla in den. Kommer inte ihåg vad den hette dock, men det är det säkert nån annan som gör.
sixties Postat 3 september 2005 Trådstartare Postat 3 september 2005 på sid 10 står det om magnus choir, har laddat hem demo´n men cubase hittar inte pluggen fast den ligger i vstplugins mappen. pluffo din länk var nog mer än jag tänkt mig 😉 men tack ändå.
Claes Holmerup Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 För halvtaskiga körer á la Digitech Vocalist, kan man köra exempelvis med VoiceMachine från Steinberg. Vill man göra det bra, så kan man kopiera upp sången till en massa spår och bearbeta med Melodyne, genom att ändra formanter och stämma om lite...
VacUm Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 Dubba! Låna helst in folk och låt dom agera fotbollskör och dubba på 10 tagningar.
PetePizza (oregistrerad) Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 precis, dubba och lek med lite olika reverk chorus och ekon så kan det låta nästan hur stort som helst. panorera hit och dit men försök att ha ett gång dubbningar så det inte bara e typ 2-3 stycken.
Zauron_87 Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 Ingen som har nått bra tipps på nån gratis lör vst plugg ??
zutztrutz Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 på sid 10 står det om magnus choir, har laddat hem demo´n men cubase hittar inte pluggen fast den ligger i vstplugins mappen. Funkade för mig, den var rolig 😛
Stinkey (oregistrerad) Postat 3 september 2005 Postat 3 september 2005 Cool Edit går ju att ladda in wav filer i och ändra tonhöjd på. Den finns väl gratis på nätet?
Fredrik123 Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 Du måste nog ge upp pluggtänkandet; du kommer inte att hitta nån tillfredsställande lösning den vägen. Ta hem ett gäng kompisar och bjud dem på öl istället! Sen ska du se att det blir fotbollskörer av det. 3-4 pers och 6-8 tagningar räcker rätt långt faktiskt, särskilt om man ändrar placeringarna runt micken lite mellan tagningarna.
brojd Postat 7 september 2005 Postat 7 september 2005 Du måste nog ge upp pluggtänkandet; du kommer inte att hitta nån tillfredsställande lösning den vägen. Ta hem ett gäng kompisar och bjud dem på öl istället! Sen ska du se att det blir fotbollskörer av det. 3-4 pers och 6-8 tagningar räcker rätt långt faktiskt, särskilt om man ändrar placeringarna runt micken lite mellan tagningarna. Förutsatt att man har toleranta grannar! 😎
sixties Postat 9 september 2005 Trådstartare Postat 9 september 2005 tror jag hittat plugggen jag söker, har inte testat den ännu. på sidan 2 i senaste (nr7) studio står det om Antares Avox. har laddat hem 10 dagars demo´n från deras hemsida, ska försöka testa den snart.
antikartellmusikern Postat 16 september 2005 Postat 16 september 2005 (redigerat) Testade AVOX den funkar nog på fotbollskörer annars kan du dra bottenpluggen på segelbåten i vst format när ni är ute och seglar med klassen , då lär de bli körigt Ne lite besviken på Avox trodde den skulle hålla lite högre klass för 7.000 kr gäsp ))) Redigerat 16 september 2005 av antikartellmusikern
Henkera Postat 4 oktober 2005 Postat 4 oktober 2005 Jag vet att jag sett nått nytt program som skall vara nått i hästväg, där man tillochmed kan skriva in orden de skall sjunga. Det skall hålla väldigt hög klass och låta oerhört övertygande om man använder det på rätt ställen.
sixties Postat 8 november 2008 Trådstartare Postat 8 november 2008 har uppdaterat mitt första inlägg med en reverb fråga.
MattiasA Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Finns en effekt som är gratis som heter clonensemble. Den finns både som gratis version (mindre inställningar) och betalversion(typ 250 kr eller nått med mer inställningar). VST pluggen fungerar som avox pluggen. Man sätter pluggen på ett sångspår och så ställer man in pluggen på hur många människor som ska sjunga och vilket kön de olika människorna ska ha + hur tighta och tonsäkra de ska vara i kören. Komprimerar man och lägger lite reverb på pluggen så kan man faktiskt få hyffsat ljud lågt i mix. http://www.cloneensemble.com/
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.