Jump to content
Annons

Det här med att starta bolag


Oskar_E

Recommended Posts

Hej, nu har jag gått och dragit mig i skiten för länge. EN fånig univarsal sanning finns det...

Man blir inte upptäckt!

Så därför har jag börjat fundera. Vad ska man göra idag för att få ut skiten?

Jag har ett band som lirar pop, är från sthlm. Och vi har precis spelat in en egenproducerad ep och skickat på tryck. Eftersom den univarsala sanningen mer och mer har uppenbarat sig för mig och mina bandkompisar så har vi ställt in oss på att ge ut musiken själva... Och jag visste att det skulle bli svårt, men hur svårt får vi tillåta det att bli innan det är 'för svårt'?

Vi startade Whispering Records, ep.n ligger under det namnet och tanken är väl att fler artister skulle göra det också senare... Men nu står vi alltså inför det problemet som säkert många 'demomusiker' ställts inför innan.

I skivaffärenrna blir man om man har tur placerad i 'demofacket', ett fack som är lika ballt som att gå på soss-bidrag. Efter lite mailande med Ginza och Cdon undernamnet Whispering Records får jag veta att dom bara tar emot skivor från dom större förlagen. Och visst går det att skicka skivor via posten, men hej va kul det är, och hej va många det är som verkligen köper skivor över posten utan några försäkringar över huvud taget. Spela ute går som tur fortfrande... T.G.F.T!

Vad finns det för BRA möjligheter att få ut skiten idag?

Det är inte bara en retorisk fråga. Jag undrar faktiskt...

Har funderat lite, skulle man inte kunna starta ett bolag med lite andra bra popakter, jobba tillsammans och kämpa för varandras överlevnad? Vad tror ni om det? Någon som anmäler sig frivilligt?

Jag tror att det vore en bra grej faktiskt. Så om du lirar pop, finns runt Sthlm och känner för att knyta dig till Whispering Records, hör av dig!

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om era skivor är pressade, omslaget tryckt och musiken en bit över demostadiet så kan ni ju höra av er till Border. De distributierar er skiva mot en tredjedel av inkomsten eller något sådant, skulle jag gissa. I tanke på hur mycket skit de tar in så borde det vara lätt att få en (ofördelaktig, men ändå riktig) deal. Bra spridning den vägen, antagligen.

www.border.se har de nog fortfarande, sök på google annars.

lycka till. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att du/ni behöver kontakta ett distributionsföretag.

Jobbar ni inom pop/rock-genren kolla in dom här:

Border

Playground Music

Bonnier Amigo

Dotshop

Fördel:

  • Era släpp presenteras via distributörens kanaler
  • Butiker kan beställa era släpp tillsammans med andra skivor från samma distributör
  • Större chans att bli seriöst bemött av butik
  • Era släpp riskerar inte att sorteras in under kategorin 'demo'

Nackdelar:

  • Distributörers resurser till PR är begränsade. Samarbete med distributör ger inte automatiskt uppmärksamhet.
  • Ett vanligt deal är att distributör tar 20 % av pris till återförsäljare i kommission

Edit: Hej sisältää! Jag tänkte och du skrev. 😉

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svaren, ambitiöst svarat... Jo, det är nog en distributör vi behöver i nuläget. Ska höra ev mig till dom du listade.

Men säg mig, är det smart att lägga upp en ep på det sättet eller ska vi hålla i oss tills vi har ett album? Det sissta kan ju ta tid och pengar, något som inte växer på trän i vår repa direkt. Jag menar, det måste ju finnas för och nackdelar med att släppa en ep istället för ett album när man är i vårt läge... Aja, bara lite tankar sådär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite fler tankar.

Den största nackdelen med en EP är nog lönsamheten. Det kostar (i princip) lika mycket att pressa en EP som ett fullängdsalbum, och säljs kanske för max 89 kr i butik.

De största fördelarna med att börja med att släppa en EP är att om den blir bra bemött skapar den förhoppningsvis mersmak. Det är lättare att få ihop 4 - 6 kärnfulla låtar för ett EP-släpp, jämfört med kanske 10 - 14 för ett album. Det lägre priset (jämfört med ett album) gör förhoppningsvis att en EP får större spridning (fler kan tänka sig att lägga pengar på en något billigare produkt).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, asså, jag köper sällan eps med band jag gänner till, men man kan väl tänka att epn får testa marknaden lite införe en ev skiva kasnke... Hmm, lova att du köper den ivf =)

Hur brukar det fungera med sådana där disrtibutörer, skickar man 10 skivor till dom och får pengar när dom säljer eller ska man ha dom liggande hemma, i väntan på att butiker efterfrågar...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nackdelar:
  • Distributörers resurser till PR är begränsade. Samarbete med distributör ger inte automatiskt uppmärksamhet.
     
  • Ett vanligt deal är att distributör tar 20 % av pris till återförsäljare i kommission

[tråkig gubbkommentar]

Nu är det ju inte så att distributörerna tar in allt dom erbjuds.

Det är bättre att fixa distribution innan man pressar.

Ingen vill ju sitta med 700 osäljbara cdskivor i garderoben, eller hur?

Som nytt skivbolag får man dessutom räkna med att göra flera olönsamma släpp innan det händer nåt.

Har ni budget till det?

Om inte så tror jag er ep mest kommer att bli en dyr souvenir från Det Goda Självförtroendets tid.

Jag har fler stycken själv. 😉

[/tråkig gubbkommentar]

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror mest på den digitala distributionen. På så sätt hålls produktionskosstnaderna nere. kolla cdbaby.com . skickar ni 4-5 skivor dit så kan ni få digital distribution på cd 30 ställen ink. iTunes, napster.....mm. mot att de tar 9% av int.

För vanlig cd dist. kanske denna länksida kan hjälpa. www.therecordindustry.com Dessa ställen brukar dock ta en fast avgift för att ta emot skivorna typ 20$. Men pröva att fråga om du kan få lite discount under en testperiod.

Link to comment
Dela på andra sajter

[tråkig gubbkommentar]

Nu är det ju inte så att distributörerna tar in allt dom erbjuds... [/tråkig gubbkommentar]

Kanske tråkiga, men samtidigt nyttiga och vettiga kommentarer.

Har själv en CDs i garderoben, släppt på vänners bolag i mitten av 90-talet. 😉

Det var en artikel om Hybris i dagens DN. De har släppt El Perro Del Mar och Vapnet. Intressant läsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

att spela live så mycket som möjligt har funkat bäst för mig när det gäller att sprida musiken. Det har lett till att distributörer och mindre skivbolag har velat sprida min musik vidare. På spelningar har det altid funkat att sälja skivor, även EP:s. Såklart inte i stora mängder men så att det går runt i produktionskostnader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en grejj att hitta en bra distrubtör och det är en grejj att hitta ett bra förlag och det är en helt annan grej att sälja skiten. men som sagt var, kan man sälja sand till en eyptier, is till en eskimå och älgskit till en tysk så...

nästa omöjligt faktiskt, skivförsäljningen rasar även enormt just nu 🙁

Det är svårt att vara "band medlem", musiker, producent, inspelningstekniker, mastringstekniker, försäljare, promotionansvarig och distribution kille på en och samma gång oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...