Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som vet någon bra sida (helst på svenska) där det finns lite om grundläggande "syntteori"? dvs förklarar signalgången, förklarar vad oscillator, filter, envelope etc är. Lite grundläggande kunskap om vad allt på en synt är.

Tack på förhand!

Annons
Postat

Schysst sida Majken...! Bra med tydliga illustrationer och sånt. 😆

men...

Låt oss säga att vi trycker ned tangenten A-3 som motsvarar 440Hz och oscillatorn spelar upp en sinusvåg. Ljudet som skapas kommer då att bestå av en konstant sinusvåg som svänger 440 gånger per sekund. Detta kommer att låta som testbilden på tv och kommer kanske inte att verka speciellt musikaliskt. Om vi kopplar på ett filter på detta som vi använder för att skära ned övertoner med så har vi plötsligt en subtraktiv synt.

Skära bort övertoner på en sinusvåg? Johejdu. 😎

Palm (oregistrerad)
Postat

Nej, därför att ingen har någonsin lyckats programmera en FM-synt till det ljud man tänkt sig från början :rolleyes:

/P

Postat
Skära bort övertoner på en sinusvåg? Johejdu. 😉

Ibland går det lite fort när jag skriver bara 😉

Men å andra sidan står det längre ner på sidan:

"Sinusvågen saknar helt övertoner"

/Majken

Postat
Nej, därför att ingen har någonsin lyckats programmera en FM-synt till det ljud man tänkt sig från början 😉

/P

.. det är det som är charmen 😉 ..

Postat
Nej, därför att ingen har någonsin lyckats programmera en FM-synt till det ljud man tänkt sig från början 😉

/P

Bullshit! i så fall är jag ingen! 😉

FM syntes är inget annat är tydliga beräkningar. Det gränssnitt som presenterades i en DX7a då den kom gjorde dock ljudprogramerandet till mer en "trial and error" session då man bara hade en dataentry-regel och en 2 radig 16 teckens-display.. Men på NED Synclavier så jobbade man på ett mer handgripligt sätt där man t.o.m kunde rita in sina önskade vågformer in i FM-syntesen.

Postat

Tja närmare 2 mille fullt utrustad faktiskt... en Synclavier alltså.. Brukade ratta en sån på Puk studion nere i Danmark nån gång mitten av 80-talet.

Fast allvarligt talat så var inte DX7an så svår att få till det ljud man ungefär tänkt sig.. Fast det var kraftiga begränsningar i dess FM-syntes så allt gick inte att göra helt enkelt..Men så svårprogramerad var den inte.. Bara man visste vad som hände i FM-syntes.

Själv så tycker jag att det är nog betydligt mer oberäkneligt att räkna ut vilket ljud som kommer ur en riktigt gammal modularsynt när man kopplar kors och tvärs via filter och och ringmodulatorer och synkar oscillatorer hit och dit med olika vågformer. Gamla hederliga modulärsyntar lever helt enkelt sitt eget liv (close to chaos where creativity lives) 😠

Men för att återgå till ursprungsfrågan.. en bra syntguide

Hmm.. Börja med att titta in till http://www.synthzone.com/synthlnk.htm så hittar du säkert en del kul info... Ett annat bra ställe att leta info på är http://www.vintagesynth.com/ Sen har du ju även http://www.sonicspot.com/guide/index.html

Postat

Modulärsyntar har jag inga problem med. Heh.. all tid i SynthEdit gör att jag dagdrömmer om syntkopplingar. Subtraktiva syntar är heller inga problem, oavsett hur avancerad modulation de har.

Men vad gäller FM syntar, så okej. Men ett fåtal operatorer och sinusvågor så hänger jag kanske med. Går det över till vågformer med övertoner som modulerar vågformer med övertoner och dessutom i flera operatorer så känner jag mig helt borttappad. Då är det lyssna och gissa som gäller. 😠

/Majken

Postat (redigerat)
Modulärsyntar har jag inga problem med. Heh.. all tid i SynthEdit gör att jag dagdrömmer om syntkopplingar. Subtraktiva syntar är heller inga problem, oavsett hur avancerad modulation de har.

Ok.. Men jag menar en fysisk best.. en riktig stor tung och varm analog sak som brukade tillverkas på 70-talet.. Dom har minsan sitt egna liv.. Ostabia oscillatorer som tappar stämningen när nån öpnna fösntret etc. 😠

Modularsyntar i mjukvaruform brukar inte ha dessa egenheter.. Brukar själv leka en hel del med buzzmachines i min allt för klena dator. 😄

ps. Angående FM-syntes.. Klart att modulerar man med annat än sinustoner då tappar jag bort mig också. 🙂

ds.

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.