Jump to content
Annons

Studio 7-05 ute i kiosk!


Björn Olsberg

Recommended Posts

post-1-1243340408.gif

Vi vet, tidningen har legat ute ett par dagar, men vi postar här ändå. Det har nämligen aldrig hänt att vi har testat så många produkter som har varit så bra, som i detta nummer. Ur innehållet:

REMIXSKOLAN del 3 med FET TÄVLING!

Det är dags att låsa in sig i studion och börja jobba på din alldeles egna remix. Ladda ner byggstenarna till disco-dängan "Born to be alive" och tävla om fina priser - där utgivning står på spel!

REPORTAGE

Mästare i mjukvarumix

Carl Michael Herlöfsson i succébandet Baxter mixar numera helst i mjukvara. Och han visar vassa tips.

Lär dig programmera trummor del 1/3

Trummorna är en viktig beståndsdel i månda srtes musik, samtidigt som svänget är bland det svåraste att få till.Figge von Wachenfeldt visar hur du lyckas få till svänget med en dator och en trummaskin.

Akta öronen

Musiker och ljudtekniker löper större risk än andra att drabbas av hörselskador som tinnitus. Vi visar hur du minimerar riskerna.

FRÅN BÖRJAN: Mjukvarueffekter

Lär dig skillnaden mellan en insert- och en send-effekt.

VI TESTAR

Universal Audio UAD-1 (dsp-kort med pluggpaket)

Edirol R1 (portabel inspelare)

Motu the Traveler (externt ljudkort)

Ableton Live 5 (inspelningsprogram)

Project 5 v2 (studiopaket)

Reaktor 5 (syntbyggarprogram)

Altiverb 5 (mjukvarureverb)

Room Machine 855 (mjukvarueffekt)

Rebuilder (mjukvarueffekt)

Pan-Oh!-Rama (mjukvarueffekt)

Branschen - 12 steg till eget skivbolag

Vill du nå ut med din musik på egna villkor? Vi tar dig 12 steg närmare ditt eget skivbolag.

Här hittar du tidningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för ett av de bästa numren hittills! Tror att en hel del "traditionalister" blir högröda i fejjan när de läser om mjukvarumixaren men för oss andra känns det bra. Väldigt informativt och bra!

Tack för reportaget om hörselproblemen! Forumister, läs för f-n! Jag har Bellmanpropparna sen länge och det fungerar utmärkt. Har ingen hörselnedsättning men det har de andra fyra i gruppen. Ett par av dem har också fått problem med tinnitus. De har nu skaffat samma proppar. De två som fortfarande inte har fått problem, har heller inte skaffat proppar. Underligt, va?! Seriöst, gör nånting nu! Jag har träffat så många som fått problem och alla har de en sak gemensamt, de ångrar att de inte vidtog åtgärder i tid. Livet tar för många av dem en väldigt tråkig vändning och svinig ångest är en ständig följeslagare för några av dem.

Universal Audio-manicken måste man ju bara skaffa! Grymma pluggar och som kommer med sin egen processorkraft, kan det bli bättre?!

Mer har jag inte hunnit läsa än men det är mycket i detta nummer som lockar!

En bra grej till: DEt var många 9-poängare i produkttesterna denna gång. En medveten strategi skulle kunna vara att skriva om just de bra produkterna och hoppa över de medelmåttiga. På nåt sätt är ju det en ganska tydlig fingervisning om en produkt INTE dyker upp i ett test. Dock skall man recensera de rena skräckexemplen så att ingen stackars fattig studioist skall behöva göra köpet från helvetet!

Keep up the good work!

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra grej till: DEt var många 9-poängare i produkttesterna denna gång. En medveten strategi skulle kunna vara att skriva om just de bra produkterna och hoppa över de medelmåttiga. På nåt sätt är ju det en ganska tydlig fingervisning om en produkt INTE dyker upp i ett test. Dock skall man recensera de rena skräckexemplen så att ingen stackars fattig studioist skall behöva göra köpet från helvetet!

Hmm.. Har studio någonsin sågat någonting?.. Jag har bara läst studio några månader och tror inte hittils jag sett nån sågning

Det beror på att:

1. det inte släpps skräp?

2. att studio helt enkelt väljer kvalitetsprodukter?

3. att studio sätter för höga betyg?

4. jag inte läst tillräckligt många studitidningar?

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Har studio någonsin sågat någonting?.. Jag har bara läst studio några månader och tror inte hittils jag sett nån sågning

Det beror på att:

1. det inte släpps skräp?

2. att studio helt enkelt väljer kvalitetsprodukter?

3. att studio sätter för höga betyg?

4. jag inte läst tillräckligt många studitidningar?

?

I förra numret totalsågades ett par Behringerlurar.

För övrigt var det bara reportaget med C.M. Herlöfsson som tilltalade mig, men man kan inte få allt. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm har kikat i var enda affär nu som jag vet brukar ha studio.

Ingen har fått in den 😕

beroendet börjar verklige ta i nu 😉

Bah Dalarna är alltid så sega med allt!!! Sega dalmasar å dalkullor 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som minns någon mer tia?

Black (eller white?) Grand tror jag.

Båda va?

För övrigt undrar jag lite över uttrycket i hörselartikelln: "Det känns som om det skulle krävas mer än en häst för att stoppa henne om hon har bestämt sig för något"

Är detta en vanligt uttryck eller? 😄 Jag har aldrig hört det förrut.

I nästa nummer kräver jag att uttrycket "det är skillnad på skit och pannkaka" ska finnas med om vi ska återfå någon slags balans i universum 😕

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

I nästa nummer kräver jag att uttrycket "det är skillnad på skit och pannkaka" ska finnas med om vi ska återfå någon slags balans i universum 😉

😕

Edit; Ska springa ner snart och kika om dom fått in tidningen 😄

Måste ha nånting å läsa på jobbet!

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt undrar jag lite över uttrycket i hörselartikelln: "Det känns som om det skulle krävas mer än en häst för att stoppa henne om hon har bestämt sig för något"

Är detta en vanligt uttryck eller? 😄 Jag har aldrig hört det förrut.

Se det som en försvenskad variant av "wild horses couldn't drag me away". För övrigt ett citat från en låttext från gruppen Garbage. Nöjd? 😉

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på att:

1. det inte släpps skräp?

2. att studio helt enkelt väljer kvalitetsprodukter?

3. att studio sätter för höga betyg?

4. jag inte läst tillräckligt många studitidningar?

?

En förklaring är att vi ofta väljer ut intressanta produkter, som lovar gott och även visar sig vara bra. Vi ska bättra oss, och även testa skräpgrejer! 😄

Skämt åsido, ytterligare en förklaring är att kvaliteten på musikutrustning helt klart har höjts på senare tid.

Redan i nummer 8 kommer du dessutom att se förändringar som innebär att vi ger er ännu större koll på floden av nya produkter!

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit; Ska springa ner snart och kika om dom fått in tidningen  😄

Måste ha nånting å läsa på jobbet!

Såg du länken sist i mitt översta inlägg? 🙂

Aa jag såg länken och kikade faktiskt.

Bor ju i falun å jobbar i borlänge, vet ställna som brukar ha tidningen men inga har den 😉

Förutom Kupolens Tobak. Min räddare i nöden.

Sprang ner för 5 min sen och fixade tidningen 🙂

Men det lustiga är att dom affärerna jag brukar köpa, eller dom som jag vet säljer studio rättare sagt, hade inte tidningen 😛

Dom får säkert in tidningen nästa vecka.

Redigerat av Roha
Link to comment
Dela på andra sajter

måste egentligen tacka för att ni valde att testa motu's nya interface då jag haft ögonen på den ett tag. samt ableton live 5 då även den senaste versionen av det eminenta programmet står på inköpslistan.

dock har jag lite att påpeka: det börjar kännas som att studio går ner sig lite i artiklarna. eller så är det jag som tappat intresset för det traditionella och valt att leta efter mer experimentella program samt musik

[slår ett hårt slag för laptopmusiken i japan].

hur kommer det sig ?

däremot ett stort slag för tidningen då man upptäckt att man gått och saknat den under sommaren. kändes tomt utan ett nytt nummer att läsa. första tidningen jag någonsin känt så för...

mvh

leere

Link to comment
Dela på andra sajter

måste egentligen tacka för att ni valde att testa motu's nya interface då jag haft ögonen på den ett tag

samma här 🙂

beställde ett idag så kan försöka återkomma med lite synpunkter på det som verkar vara mitt drömljudkort. Både extremt portabel som kommer passa bra i mina framtida PA-jobb samt kraftfull nog för att spela in Livesessions i studio.

Kan inte bärga mig tills på onsdag då kortet dyker upp.

Får även jag tacka för testet av detta och de va då sjukt va man blev sugen på AltiVerb :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

måste egentligen tacka för att ni valde att testa motu's nya interface då jag haft ögonen på den ett tag

samma här 🙂

beställde ett idag så kan försöka återkomma med lite synpunkter på det som verkar vara mitt drömljudkort. Både extremt portabel som kommer passa bra i mina framtida PA-jobb samt kraftfull nog för att spela in Livesessions i studio.

Kan inte bärga mig tills på onsdag då kortet dyker upp.

Får även jag tacka för testet av detta och de va då sjukt va man blev sugen på AltiVerb :rolleyes:

Grattis! 🙂

Studion börjar feta till sig minsann...

Link to comment
Dela på andra sajter

måste egentligen tacka för att ni valde att testa motu's nya interface då jag haft ögonen på den ett tag

samma här 🙂

beställde ett idag så kan försöka återkomma med lite synpunkter på det som verkar vara mitt drömljudkort. Både extremt portabel som kommer passa bra i mina framtida PA-jobb samt kraftfull nog för att spela in Livesessions i studio.

Kan inte bärga mig tills på onsdag då kortet dyker upp.

Får även jag tacka för testet av detta och de va då sjukt va man blev sugen på AltiVerb :rolleyes:

Grattis! 😄

Studion börjar feta till sig minsann...

You bet!

Nu kan jag absolut inte skylla på nåt annat än min egen kompetens om det inte "låter bra" och de är skönt 😄

Det enda som saknas nu är en bra lokal 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

måste egentligen tacka för att ni valde att testa motu's nya interface då jag haft ögonen på den ett tag

samma här 🙂

beställde ett idag så kan försöka återkomma med lite synpunkter på det som verkar vara mitt drömljudkort. Både extremt portabel som kommer passa bra i mina framtida PA-jobb samt kraftfull nog för att spela in Livesessions i studio.

Kan inte bärga mig tills på onsdag då kortet dyker upp.

Får även jag tacka för testet av detta och de va då sjukt va man blev sugen på AltiVerb :rolleyes:

Grattis! 🙂

Studion börjar feta till sig minsann...

You bet!

Nu kan jag absolut inte skylla på nåt annat än min egen kompetens om det inte "låter bra" och de är skönt 🙂

Det enda som saknas nu är en bra lokal :rolleyes:

Nej nej, fetare mikar och preampar får det bli innan du kan bli nöjd. 😕

Och se till att prio 1 på lokalen är stöldskydd.

Edit: Fan jag har blivit en obotlig OT-spammare. 🙁

Edit 2: Se till att få in fler reportage i Studio så jag slipper köpa lösnummer av MM! 😄

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt undrar jag lite över uttrycket i hörselartikelln: "Det känns som om det skulle krävas mer än en häst för att stoppa henne om hon har bestämt sig för något"

Är detta en vanligt uttryck eller?  :rolleyes: Jag har aldrig hört det förrut.

Se det som en försvenskad variant av "wild horses couldn't drag me away". För övrigt ett citat från en låttext från gruppen Garbage. Nöjd? 😕

/Mats

Vet inte om det är nån ironi inblandad här men det är väl ändå Rolling Stones fantastiska "Wild Horses" du snackar om? :rolleyes:

Sticky Fingers kan vara en av världens 10 bästa plattor när man är på det humöret...

/giggsy

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Sticky Fingers kan vara en av världens 10 bästa plattor när man är på det humöret...

Och en av Stones bästa plattor, vilket inte säger lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...