Jump to content
Annons

Prylar, prylar och åter en massa prylar....


Sonefors

Recommended Posts

När man har jobbat med riktigt bra grejjer i en studio och jämför med sina budgetprylar hemma så är det solklart. Priset har betydelse! På allt. Om man har riktigt bra grejjer så behöver man tillexempel kanske inte lägga på en deesser som inte låter så bra i alla lägen, det påverkar ljudet. Om man har massor med smågrejjer som påverkar ljudet så blir det i slutändan ganska stor skillnad.

Det blir mindre jobb eftersom det låter bra direkt. Det är de små detaljerna som är avgörande om en mix låter proffsig eller inte.

Jag tycker att valet av mikrofon är extremt viktigt och skulle aldrig använda mig av en mic som inte låter bra. och för det mesta är det ju så att dyrare mic=bättre ljud. Jag har inte hört många budgetmicar som låter bra.

Sen utvecklas man ju hela tiden. När musiken för nån upptar det mesta av ens vakna tid så blir den ju mer kräsen också. Jag tror inte att det är så många som första gången dom ska gå och köpa musikprylar, springer iväg och köper ett ssl-bord.

Men självklart skulle Pherell få det att låta bättre i en hemmastudio än vad de flesta skulle få att låta i hans mångmiljon studio.

Varför köper vissa hemma hifi högtalare till stereon för 500 000? Varför tar folk lån och köper bilar för 600 000 för att ha att åka en mil till jobbet med?

Varför åka till cypern när man kan åka till avesta? 😠

Och beatles förresten. Dom satt ju inte med nån hemmastudio anläggning direkt.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag trillar alltid dit i samma tankegångar när det gäller såna här diskussioner.

En kompis till mig har öst sand i sina jättedyra högtalare och har en fantastisk stereo som låter jättebra, men han pratar aldrig om att musiken han lyssnar på är bra eller om känslan av ett solo i en kanonlåt eller om att han gråter till någon gammal 80-tals låt för att han minns någon tjej som dumpade honom.

Det enda han pratar om är hur bra det låter om stereon och hur svårt det var att få tag på prylarna och hur dyra dom var.

Möjligen är det en negativ effekt av "prylbögeri" att man glömmer vad grejorna egentligen är till för.

Spela musik och njut.

Amen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om man har massor med smågrejjer som påverkar ljudet så blir det i slutändan ganska stor skillnad.

Det blir mindre jobb eftersom det låter bra direkt. Det är de små detaljerna som är avgörande om en mix låter proffsig eller inte.

Men självklart skulle Pherell få det att låta bättre i en hemmastudio än vad de flesta skulle få att låta i hans mångmiljon studio.

- Precis, bra inlägg 🙂! Det är just här den dyrköpta och lättbortförklarliga poängen ligger!

En mikrofon för 1000 kr är riktigt bra, en för 3000:- lite bättre, än för 10,000:- i sin tur liite bättre, en för 35,000:- är kanske än liite bättre!

En mikrofon förstärkare för 1000 kr (kan vara) riktigt bra, 3/5/10/35,000 kr o.s.v.! Dock skillnaden mellan hemma studions 1000 kr mikrofon

med tillhörande hemmastereo & Co respektive riktiga studions dyra maskinpark är inte liten! Den är enormt kolossalt magnifikt inspirerande!

(... gissar jag 😄!) Lägg till en yrkesskicklig ljudtekniker och skillnaden blev desto större! Självfallet är musiken det viktiga och egentligen det

enda som betyder något överhuvudtaget, men varför hålla på och lura sig själv i att prylars kvalitet är helt ovidkommande? Det är dom inte!

I.a.f. inte i dom rätta rattar-händerna!

Link to comment
Dela på andra sajter

skold79 (oregistrerad)

Tror ändå att Focusrite DBX etc låter betydligt bättre än en Behringer burk.

Skillnaden på upp till 40.000:- måste ju typ höras även i slutmixen.

Klart man kommer långt på behringer burkar men det är ju att skaffa sig mer jobb redan ifrån början anser jag 😏 ... /Ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt bra att lära sig ratta billiga prylar, eftersom man som nybörjare inte har någon egentlig användning för de dyrare prylarna som man ändå inte förstår varför de är bättre. Har man lärt sig att få till ett förhållandevis bra sound med de billiga burkarna, så är man en bra bit på väg.

Efter några år har man lärt sig lite mer och börjar hitta irriterande brister i sina prylar - och då är det dags att skaffa prylar på nästa nivå. Nybörjare förstår fortfarande inte varför man skaffar bättre prylar, eftersom de inte har lärt sig höra skillnaderna ännu - och därför kommer det alltid att finnas infantila argument som att "det hörs ju ändå ingen skillnad alls mellan en 500:- preamp och en 20000:- preamp", eller att "den här burken låter minst lika bra som andra som kostar 10 gånger mer" - och liknande. I vissa fall kan budgetprylar vara riktiga höjdare som verkligen är bättre än många dyrare alternativ - som exempelvis när det gäller FMR Audios RNC och Line Audio Designs OMP - men en större budget ger som regel större chans att få bättre ljud och gör det lättare att få till det ljud man verkligen vill ha. Så enkelt är det.

Frågan är sedan om man tycker att budgetprylarna räcker till och gör ett tillräckligt bra jobb för de krav man själv ställer (vilket de verkligen kan göra i många fall) - och det kan bara den enskilde musikern/ljudteknikern/whatever svara på...

Jag har också bytt upp mig några omgångar - men jag tycker att det är lite löjligt när folk säger att det inte går att använda Behringer/Phonic/Alto/etc för att göra musik - för visst går det. Det är ju som bekant det musikaliska innehållet som är det viktigaste - men visst är det ännu roligare om det låter bra ljudmässigt också... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Om jag hade de rätta pengarna skulle jag köpa lite musikinstrument...

Jag skulle köpa en äkta Hammond B3-orgel. Den kostar nästan 300 tkr.

Jag skulle köpa en Steinway & Son flygel för lika mkt pengar, 300 tkr.

Jag skulle köpa det där trumsetet jag såg i en katalog för 147 tkr.

Jag skulle köpa en riktigt bra och professionell flöjt för 126 tkr.

Jag skulle köpa den där fina harpan som var klädd i bladguld, för 450 tkr.

...till att börja med...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag vill bara flika in och komma med påståendet att priset står inte i relation till ljudkvalitet när det kommer till trummor enligt grundliga efterforskningar av en god vän tillika trummis/trumhandlare. :rolleyes:

Edit: Hade jag haft mycket pengar hade jag skickat folköl till VacUm.

Redigerat av Jocke
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

Njaa...trumsetet var väldigt vackert i alla fall. Flammigt orangerödlackat, men jag hade iofs valt en annan färg kanske.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör helt och klart skillnaden på olika ljudkort, till exempel.

Jag har valt Macki Onyx idag, och är jättenöjd med micpreamparna.

Mycket bättre än min gamla behringer micpreamp.

Jag tycker att sånginspelningar låter bättre med Studio Projects B1 än med ADK A51.

Samtidigt låter min nya Neumann TLM103 galet mycket bättre än SP B1:an.

Mina DW-trummor är på alla sätt ett bättre val än ett Pearl Export som proffesionellt redskap.

Dom låter bättre, lättare att stämma, håller stämningen bättre, stativ håller, osv...

Jag har hellre en bra, dyr sak, än tio billiga dåliga/billiga. Det behöver kan inte vara synonymt, dock.

Helst har jag många dyra bra saker... :rolleyes:

Redigerat av hefu
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Har du tjackat Waves och TC pluggar som tillsammans borde ringa uppemot en 30-50000kr så har du ju svarat på din egen fråga ...

Grejen är rätt simpelt.

Har du ingen talang, spelar det ingen som helst roll vad du har för grejor.

Har du talang, så växer du lika mkt som utrustningen. DVS en med mycket talang kan göra fetare grejor med en jävla brödrost än vad en utan talang kan i Abbey Roads studion.

Men sitter killen med talang i Abbey Roads studion, det är då det börjar hända grejor.

Och nej, det stämmer inte att man kan få feta produktioner med ett ljudkort och en dator.

Och nej, waves och antares kan inte fixa det som en bra preamp gör.

Och lär dig betala för pluggarna, slipper såna som jag betala 50000kr för nåt som snorungarna inte ens kan använda men är tvugna att ladda ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nej, det stämmer inte att man kan få feta produktioner med ett ljudkort och en dator.

- Har du provat? Eller "vet" du bara?

Precis som du vet att alla software-synthar är dåliga och att EMU sample-players ifrån förra årtusender, som man numer kan få begagnade för

innunder tusenlappen, är det bästa som någonsin gjorts :rolleyes:?

Nu tycker inte jag att den är spec bra men många gillar Prydz "call on me"-produktion, tycker den är fet, och den är enligt uppgift gjord helt och

hållet på en laptop! Och finns säkerligen määängder med flera exempel (även om nu just "call on me" skulle råka vara gjord i studio egentligen!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Och nej, det stämmer inte att man kan få feta produktioner med ett ljudkort och en dator.

- Har du provat? Eller "vet" du bara?

Precis som du vet att alla software-synthar är dåliga och att EMU sample-players ifrån förra årtusender, som man numer kan få begagnade för

innunder tusenlappen, är det bästa som någonsin gjorts 😱?

Nu tycker inte jag att den är spec bra men många gillar Prydz "call on me"-produktion, tycker den är fet, och den är enligt uppgift gjord helt och

hållet på en laptop! Och finns säkerligen määängder med flera exempel (även om nu just "call on me" skulle råka vara gjord i studio egentligen!)

Men det är ju en remix... det är ingen sång/gitarr eller nån a/d omvandlare som påverkar ljudet där...

dvs ingen mikrofon, preamp behövs..

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Visste det... Okej men hur bra ljudkvalitet är det på den sången, den är ju omgjord för att efterlikna orginalet d.v.s. lite gammal och sliten?

Plus att så extremt processad som den loopen sen blev skulle man nog kunnat spela in den på en kasettporta utan att slutresultatet skulle

förändrats nämnvärt, om ens alls!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Nito_ (oregistrerad)

Det er på tide at folk innser at det er ikke utstyret det kommer an på...det er "ingenören bakom rattarna"...

Jeg produserer flere forskjellige stilarter av musikk og neppe kommer man borti så mange uvitende nisser som innenfor hip hop miljøet. De kjøper dyrt utstyr og forventer at de omtrent skal kunne trykke på en knapp også har de en helt konge beat/sang...Gi meg en en gummistrikk og en gammel fjellsko så skal jeg lage en beat til deg! Folk må også lære seg å bruke det de har, altfor mange har masse utstyr og vet nesten ikke hvordan man bruker det korrekt. Personlig synes jeg det er mange der ute som kaller seg selv produsent som ikke en gang vet hva "ratio" blir forbundet med, eller som ikke vet hva mastering er, og her er det verste...de tror de er "all that" og for gode til å lære seg nye ting. Jeg kan til nød klassifisere meg selv om en "small time produsent", men jeg har også studert musikk i dybden av eget initiativ så jeg får produsert musikken min slik jeg vil ha den. Om jeg blir låst inn i et rom med en "big time" produsent så hadde jeg plaga han med masse spørsmål i håp om å kunne lære noe nytt. Hvilket utstyr han bruker er egentlig likegyldig fordi han er sikkert vant med et millionstudio og jeg har ikke den muligheten, så da er man nødt til å se hva man får gjort med det utstyret man har.

Har fått masse bra kritikk på mine produksjoner og da føler jeg at jeg hvertfall har gjort noe riktig.

Dere kan jo sjekke ut tråden min her og lyssna for era själv. Mikrofonen som ble brukt til dette opptaket er Chlas Olson mik til rundt 300-400 kr og det er spillt inn på et SB Audigy 2 lydkort i Cubase. Håper ikke jeg gjør noe galt i å referere til min tråd...i så fall si fra så skal jeg fjerne linken...

-Nito

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Jag tycker att det är helt ok att köpa så mycket grejor man vill, utan att kunna använda dem.

Jag tycker också att det är ok att sitta och ha låg budget i studion för att växa sakta och försöka dra mesta möjliga ur små resurser.

Vad jag däremot inte tycker är ok är när folk sitter och hackar ner på andra som lägger mycket pengar på hård- eller mjukvara samtidigt som de sitter och laddar ner crackade program eller pluggar, eller "får" dylikt av kompisar. Där spricker logiken.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är helt ok att köpa så mycket grejor man vill, utan att kunna använda dem.

Jag tycker också att det är ok att sitta och ha låg budget i studion för att växa sakta och försöka dra mesta möjliga ur små resurser.

Vad jag däremot inte tycker är ok är när folk sitter och hackar ner på andra som lägger mycket pengar på hård- eller mjukvara samtidigt som de sitter och laddar ner crackade program eller pluggar, eller "får" dylikt av kompisar. Där spricker logiken.

//nemo

Hej igen och tack för alla svar.....

Jag ber om ursäkt till er som uppfattade det som att jag missunnade människor som har och lägger ner pengar på mkt dyra prylar, så är det absolut inte....

Jag har själv lagt och lägger ner alla pengar jag har på musikprylar och på min studio och jag har köpt många av mina program och plug-in's, MEN jag har också fått en del..Men jag har aldrig laddat hem.

Anledningen till att jag startade denna diskussion var p.g.a att jag var så otroligt frustrerad av alla höga priser och jag sökte personer som verkligen har jobbat med dessa dyra prylar och kunde bekräfta att dom verkligen var värda sitt pris(kvalitetsmässigt).....

Eftersom jag själv aldrig har jobbat med

riktigt dyr utrustning så vet jag inte.

Därför sökte jag er kunskap och

erfarenhet

mvh

Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

alfonz (oregistrerad)

som nämnts så kan effektiviseringen ofta underlättas av endel dyra prylar.

Då tillkommer det ofta funktioner som underlättar när man vill ha ett bra och genomtänkt ljud(såvida man förstår sig på prylarna förståss).

Nyligen investerade jag rätt så mycket pengar i studioutrustning. Jag ville avancera från min gamla hårddisk-porta(Roland vs-880) till att kunna spela in i mjukvaru--sequencers.

För att inte mista fördelarna som jag var van med i HD-portan så var jag tvungen att lägga ner rätt mycket pengar på att hitta ett likvärdigt system med en dator.

Jag använder nu en laptop(frost mobile pro) och en yamaha01X som ljudkort. Detta är faktiskt lika lika komplikationsfritt som att använda min gamla HD-porta(efter att vissa kompabilitetesproblem har lösts).

Som Claes nämnde så måste man lägga ner, antingen väldigt mycket tid,eller väldigt mycket pengar, om man vill få ett bra resultat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...