Jump to content
Annons

Hur ska jag arra?


MusicGene

Recommended Posts

Jag har suttit och plinkat på gitarren och kommit fram till grundstommen av en låt som heter "I know you know"

Hur ska jag fortsätta på låten och hur ska jag arra den tycker du? Sitter melodi och text ihop?

OBS! Jag vill inte ha kommentarer om inspelningen (falsk sång, dålig mix etc)

Lyssna på "I know you know" som grov skiss med gitarr och sång

I'm not half the man I used to be before my fall of grace

You were messing with my memories, I walked away and lost my place

repressing love was out to get me, it ate me up alive

You released the monster within me the day you said goodbye

All the feelings locked inside my cage

All the words I never fit on a page

I know you know

I know you know

I know

Taking time to heal my sorrow, I waited for a year

I thought I put it beside me yet I'm waking up in tears

Had my chances of salvation but I stood you down and denied

I was hoping for one last touch the day you said goodbye

All the feelings locked inside my cage

All the words I never fit on a page

I know you know

I know you know

I know

edit: lite falsksång har ju ingen dött av

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Melodin känns lite enformig, det är så mycket upprepningar tycker jag. En variation av "the day you said goodbye, goodbye, goodbye" kunde vara att du går upp till tonen C vid 1:01 istället för ner till G som i det tidigare goodbye vid 0:54. Partiet "All the feelings..." låter väldigt likt de första 4 raderna, går det inte att göra nåt helt annorlunda där? Tex sjunga höga D på "All the feelings locked inside" höj till E på "my" och sen fortsätt ned till B på "cage".

Låten är helt klart värd att jobba vidare på.

Link to comment
Dela på andra sajter

bra kommentarer.

jag ändrar på goodbye till

Goodbye my angel goodbye

Goodbye it's time to fly

det blir nog schyst att gå upp lite i tonläge som du skriver. Den gamla stämman blir en bra körstämma.

Vilken instrumentering tror du skulle passa bäst till låten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabb lyssning på jobbet 😄 Snygg melodi som inbjuder till successiva pålägg. Spontant: 1) Stämmor på "goodbye" =refräng? 2) bas från andra versen.

helnotssackord på piano kanske 3)Tredje vers på G? Trummor och stråkar här borde funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta låter som en sådan där typisk låt där en cello går in och röjer ibland...inget mer...

Jag gjorde en version med cello och det lät riktigt coolt i mina öron. Eller coolt och coolt...du vet vad jag menar 😄

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att det inte är svar på din fråga, men du skulle behöva jobba lite mer med texten tycker jag. Hitta ett något mer personligt uttryck och kanske få hjälp med engelskan, det flyter inte riktigt.

Sök en tydlig hook ("unbreak my heart") och bygg arret runt det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att det inte är svar på din fråga, men du skulle behöva jobba lite mer med texten tycker jag. Hitta ett något mer personligt uttryck och kanske få hjälp med engelskan, det flyter inte riktigt.

Sök en tydlig hook ("unbreak my heart") och bygg arret runt det.

Misstänkte att texten var bristfällig.

Det är kanske smart att behålla

All the feelings locked inside my cage

All the words I never fit on a page

I know you know

I know you know

I know

som ett stick och göra en betydligt tydligare refräng med en hook som du föreslog.

Snabb lyssning på jobbet 😲 Snygg melodi som inbjuder till successiva pålägg. Spontant: 1) Stämmor på "goodbye" =refräng? 2) bas från andra versen.

helnotssackord på piano kanske 3)Tredje vers på G? Trummor och stråkar här borde funka.

Så nån slags rockballad alltså. Det är nog lite vad jag tänkt mig också.

Är det inte mer korrekt att skriva "Fall from grace" istället för "fall of grace" som du sjunger i första raden.

Google ger betydligt mer träffar på "fall from grace" men i flera dikter förekommer "fall of grace" som jag tycker passar bättre. Men jag kan inte säga om det är korrekt eller inte.

Tack för goda tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vet att det inte är svar på din fråga, men du skulle behöva jobba lite mer med texten tycker jag. Hitta ett något mer personligt uttryck och kanske få hjälp med engelskan, det flyter inte riktigt.

Sök en tydlig hook ("unbreak my heart") och bygg arret runt det.

Håller med Dumb Dan

Men när det gäller arret så kan det vara snyggt om det kommer in trummor med vispar, kontrabas och stråkar. Det är jag svag för! 🙂

Jobba på! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Är det inte mer korrekt att skriva "Fall from grace" istället för "fall of grace" som du sjunger i första raden.

Fin låt till att börja med!

Angående vilket du ska välja. Jag är inte expert på engelska men borde det inte bli skillnad i betydelse (om nu båda finns förstås)? I så fall, ta reda på vad du vill ha sagt och säg det.

Du kan antingen behålla den som den är och i så fall, lägg till ett cellosolo, en klassiker och inte helt fel eller också på med fler instrument men jag undrar om du inte skulle ta o höja tempot lite då så man inte somnar fullständigt.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte mer korrekt att skriva "Fall from grace" istället för "fall of grace" som du sjunger i första raden.

Fin låt till att börja med!

Angående vilket du ska välja. Jag är inte expert på engelska men borde det inte bli skillnad i betydelse (om nu båda finns förstås)? I så fall, ta reda på vad du vill ha sagt och säg det.

Du kan antingen behålla den som den är och i så fall, lägg till ett cellosolo, en klassiker och inte helt fel eller också på med fler instrument men jag undrar om du inte skulle ta o höja tempot lite då så man inte somnar fullständigt.

Lycka till.

En liten tempohöjning är nog på sin plats ja. Det verkar vara flera som tycker om idén med stråkar så en cello kan jag lägga till 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...