Jump to content
Annons

Ladda ner listmusik gratis och lagligt!


wonderboy

Recommended Posts

Jag har skrivit om det här tidigare men nu är det på G igen. I dagens GP berättas om Stadsbiblioteket i Gbg som kommer att börja med denna tjänst.

"-Det här är helt nytt för oss, så jag kan inte säga när vi kan starta tjänsten, säger Heli Henriksson Vasara på Göteborgs stadsbibliotek."

De har ju, som jag tidigare rapporterat, redan tjuvstartat med musiknedladdningstjänst för klassisk musik sedan september förra året och är nöjda med resultatet hittills.

"-Det har varit mycket lyckat. Vi har haft totalt 17 457 nedladdningar sedan starten" säger Heli.

Mellan 100 000 och 150 000 låtar i wma-format kommer att kunna erbjudas. Låtarna kommer att vara skyddade och försedda med en datumgräns som gör att de bara kan spelas under en begränsad tid. "Man kommer inte heller att kunna kopiera eller formatera om dem till det mer hanterbara mp3-formatet..."

Allt som kommer att behövas för att ha rätten att utnyttja tjänsten är ett lånekort på Göteborgs stadsbibliotek. Det är ännu oklart när det kan vara igång men biblioteket vill igång så fort juridik och teknik är löst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Intressant. Vore intressant hur den jusidiska sidan är löst. Gissar att de som alla andra måste betala en upphovsrättsorganisation precis som alla andra som gör musik publikt tillgänglig. Biblioteken är kommunalt finansierade.

Frågorna man ställer sig:

1. Ska kommunerna sponsra lyssning av musik på samma sätt som man idag gör med litteratur? Vilka privata företag kommer man då "konkurrera" med och vad kan det få för konsekvenser? Bokhandlarna har å andra sidan levt med detta under lång tid, finns fortfarande kvar och mår såvitt jag vet bättre än på länge.

2. Hur ska man hindra folk från att spara låtarna? Med verktyg för att spela in det som spelas upp, är det lätt att kringgå de flesta drm-skydd. Inte för att någon rekommenderar omkodning från ett destruktivt format till ett annat, men möjligheten finns. Jag är å andra sidan tämligen säker på att det inte är här som grunden till storskalig piratkopiering sker, snarare ganska liten enskild privat kopiering. Men problemet kan i mångas ögon kvarstå, om man nöjer sig med en bibliotekskopia så kanske man inte köper låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, man kan ju redan låna CD-skivor på biblioteket så...

Det här låter bra! Bara alla bibliotek kan jobba tillsammans och slå ihop sina skivsamlingar, så det blir ett jätteutbud och inte bara den lilla mängd som varje enskilt bibliotek har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtarna kommer att vara skyddade och försedda med en datumgräns som gör att de bara kan spelas under en begränsad tid. "Man kommer inte heller att kunna kopiera eller formatera om dem till det mer hanterbara mp3-formatet..."

Ehm. Man kan ju alltid "rippa" ljudkällan som spelar upp wma-låtarna. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtarna kommer att vara skyddade och försedda med en datumgräns som gör att de bara kan spelas under en begränsad tid. "Man kommer inte heller att kunna kopiera eller formatera om dem till det mer hanterbara mp3-formatet..."

Ehm. Man kan ju alltid "rippa" ljudkällan som spelar upp wma-låtarna. 😎

Skämmes, Hackebacke!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk har redan börja dela ut och ladda hem DVD-filmer i originalformat (a 4 gig styck) på fildelningsnätverken, snart borde ju alltså även utdelande av wav-musik vara på sin plats. Så fort alla har lite hottare uppkopplingar.

Har faktiskt också funderat lite i den riktningen.

Tar ipodar och liknande spelare wav?

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk har redan börja dela ut och ladda hem DVD-filmer i originalformat (a 4 gig styck) på fildelningsnätverken, snart borde ju alltså även utdelande av wav-musik vara på sin plats. Så fort alla har lite hottare uppkopplingar.

Har faktiskt också funderat lite i den riktningen.

Tar ipodar och liknande spelare wav?

iPod tror jag inte sväljer wma, dock ganska säker på att iriver gör det. Andra spelare vet jag inte men jag kan tänka mig att det är rätt vanligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Ja, iPod tar Wav! Skulle vara schysst om den tog 24 bit men, det kanske den gör? Kollar... oklart men ingen 24 bit verkar det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, nu var det inte min mening att uppmana någon att begå kriminella handlingar, tvärtom! De som varit med ett tag vet ju var jag står i frågan. Jag menade snarare att visa på ett sätt att göra det inom lagens råmärken. Ja, Ipod tar Wav-filer!

Jag bifogar hela artikeln så kan Ni bl a läsa litet om den teknik som tillämpas och en gnutta om det juridiska/ ekonomiska upplägget mellan biblioteket och firman som tillhandahåller musiken:

"Låna popmusik på biblioteket

Snart kan man ladda ner listmusik från biblioteket. Gratis och legalt.

- Det här är helt nytt för oss, så jag kan inte säga när vi kan starta tjänsten, säger Heli Henriksson Vasara på Göteborgs stadsbibliotek.

Stadsbiblioteket i Göteborg har sedan september förra året, tillsammans med trettiotalet andra bibliotek i landet, erbjudit klassisk musik för nedladdning .

- Det har varit mycket lyckat. Vi har haft totalt 17 457 nedladdningar sedan starten, säger Heli Henriksson Vasara som är chef för media på Göteborgs stadsbibliotek.

Det är BTJ, Bibliotekstjänst, som tidigare lanserat tjänsten med klassisk musik, som nu också tecknat ett avtal med danska Phonofile om ett system där även popmusik ska bli tillgänglig. Biblioteken köper ett abonnemang av BTJ som i sin tur levererar en bank på mellan 100 000 och 150 000 låtar i wma-format. Låtarna kommer att vara skyddade och försedda med en datumgräns som gör att de bara går att spela under en viss tidsperiod. Man kommer heller inte att kunna kopiera eller formatera om dem till det mer hanterbara mp3-formatet som gäller för I-Tunes. Allt detta för att BTJ ska kunna komma överens med skivbolagen vad gäller upphovsrätten.

Precis som med dagens utlåning av klassisk musik och e-böcker så är det bara via sitt lokala bibliotek, där man har sitt lånekort, som man kan utnyttja tjänsten.

- Just så. Men jag är inte insatt i alla andra detaljer ännu. Jag kommer antagligen veta mer efter det att jag träffat BTJ-folket på Bokmässan i slutet av september. Men vi är helt klart intresserade av att kunna börja med detta så snart som möjligt. Sedan hänger det förstås på hur mycket ett abonnemang kostar oss och hur det påverkar bibliotekets mediebudget.

Johan Lindqvist

031-62 47 78 johan.lindqvist@gp.se "

Så såg artikeln ut i tidningen och så ser den ut på: www.gp.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bra som helst tycker jag! Detta ser jag verkligen fram emot, och jag är övertygad om att jag kommer lyssna på ordentligt mycket mer ny musik (och förmodligen ladda hem mindre illegalt) än jag gör nu. Även om det går att rippa så är man ju tvungen att dels göra det i realtid och dels ordna med start och stopp, vilket är bra mycket struligare än att tanka hem med dc/kazzaa och allt vad det nu heter.

Grejjen med dom snabba uppkopplingar dom flesta har är ju att det är så ofantligt smidigt att tanka hem en hel platta och sen trycka in i iPoden. Har hänt att jag tankat ner en platta som mp3 fast jag ändå haft orginalcdn bara för att det går minst dubbelt så snabbt än om man skulle rippa ner till mp3.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge kvaliteten är bättre än dom flesta musikbutiker så. Fast det lär dom ju knappast vara.

Men släpper dom musiken i 256k eller VBR så kommer jag definitivt skaffa en hel del där.

Men annars får man göra farbror blå ledsen ett tag till. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk har redan börja dela ut och ladda hem DVD-filmer i originalformat (a 4 gig styck) på fildelningsnätverken

Lite OT men ändå...

En DVD-film i originalformat är oftast dual layer, dvs runt 8,5GB, men oftast kodas de om för att passa 4,7GB-skivorna, dels för att dual layer skivor är dyra, dels för att det tar en liten extra stund att tanka hem 8,5GB... Sen har vi ju storfilmer som Sagan om ringen, som ligger på (i de förlängda versionerna) 3 st dual layer DVDs, dvs runt 25GB! Även om filmerna kodas om, brukar dock ljudet vara "untouched" vilket kan vara trevligt.

Men precis som en musikälskare med hyfsade öron hör skillnad på 256kbps mp3-or och original-wav, så ser ju en skarpsynt filmälskare skillnad på en komprimerad 4,7GB-rulle och ett original på 8,5GB (skillnaden är ju enorm, vad gäller filstorlek). Dock brukar extramaterial och sånt som regisörens kommentarer plockas bort före komprimeringen, så skillnanden är inte alltid så stor.

...skulle dock själv aldrig tanka hem en film, det är ju olagligt ju...

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...