Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har problem med att metronomen i Cubase läcker in på inspelningarna och har hört talas om andra med samma problem. Någon som har tips på vad felet kan vara? Eller om det är någon inställning jag inte gjort?

Tack på förhand

Redigerat av astronaut
Annons
Postat

Det är inte så att du har hög volym på metronomen och lyssnar i lurar som läcker igenom de markanta "knäppen"? Eller hur är problemet?...

frans m (oregistrerad)
Postat

Jag har också upplevt samma problem, då i Cubase 5.1. Metronomen lade sig faktiskt i bakgrunden på det man spelade in. Vet inte vad det kan bero på... (det berodde inte på läckage från lurar i mitt fall) Jag slutade helt enkelt att använda den och lägger numera alltid upp en hihat lite snabbt och loopar den. det funkar fint.

Postat

Jag använder inte lurar. Jag kör med ett Audiophile bla bla? Ja ni vet säkert vilket jag menar.

Alltså. Jag vet liksom inte riktigt hur det kan uppkomma men..

Jag har tex en synth kopplad till ett mixerbord som då går till ljudkortet i datorn.

Jag slår igång metronomen i Cubase som tickar så in i helvete och sen lirar jag lite granna. När jag sen lyssnar på inspelningen så ligger ticket som hmm. Vad ska man säga en "puls" på metronomslagen.. Där är ju en markering på ettan i metronomen och även den hörs så jag vet ju säkert att det är metronomen som låter och inget annat.

Om någon förstod min förklaring? 😠

Fan. Jag blir helt tokig. Först (jag är nybörjare på inspelningar) tog jag en annan källa och använde som metronom, dum som jag är och sedan är det ju inte vidare enkelt att lägga på andra instrument när man inte har metronomen så jag måste ju ha den men detta går mig på nerverna :rolleyes:

gladamatör (oregistrerad)
Postat
:rolleyes: jodå...har upplevt samma fenomen. J-t störande iaf. I mitt fall var det gitarr micken som toge upp dettta ljud ...sänk volymen eller spela in med hörlurar på dig när metronomen är igång ½!½½
Postat
:rolleyes: jodå...har upplevt samma fenomen. J-t störande iaf. I mitt fall var det gitarr micken som toge upp dettta ljud ...sänk volymen eller spela in med hörlurar på dig när metronomen är igång ½!½½

Jag har testat använda hörlurar. Ingen skillnad. Sänka volymen? hm. Man kan ju sänka ljudet på metronomen men ha lite högre ljud på synthen men ja.. hehe metronomen är ju där av en anledning.

Fan jävla skit. Detta här stoppar ju allt.

Postat

luktar Behringer.. Hur routas dina signaler? Går allt genom samma mixerbord? Förmodligen har du läck där i så fall. Prova att koppla förbi ut-ljudet rakt in i stereon/monitorerna eller via en annan mixer en gång och kolla om det blir skillnad.

Postat
luktar Behringer.. Hur routas dina signaler? Går allt genom samma mixerbord? Förmodligen har du läck där i så fall. Prova att koppla förbi ut-ljudet rakt in i stereon/monitorerna eller via en annan mixer en gång och kolla om det blir skillnad.

Jovisst är det ett behringerbord. Routas signaler? Jag är newbie så in i ... 🙂 Allt går genom samma mixerbord YES! Har inte tillgång till någon annan mixer men jag får testa att koppla synten direkt i förstärkaren. Det var en bra idé.

Testing testing.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag vet inte om jag är helt ute och jonnar nu men,...

metronomen i Cubase sackar och är allmänt dålig tycker jag. Därför lägger jag ett enkelt midi-trum-komp (typ kagge och virvel) istället. Sen är det bara att köra mute på den kanalen när man inte vill höra't.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.