Jump to content
Annons

Jag behöver din hjälp!


Utan Namn

Recommended Posts

Okej, jag inser att många kommer tycka att jag är dum i huvudet som ens frågor om detta.. Men jag orkar inte bry mig om det.

Så här det.

För fem år sedan så gjorde jag en låt som ett gäng med "rejvare" i Danmark tycker är jävlig bra. Personligen så tycker jag väl inte den är sååå jävla bra. MEN, hursomhelst så ville dom att jag skulle göra en remix på den låten nu. Och jag bestämde mig för att göra det.

Nu till problemet.

I orginallåten så använder jag ett sample från filmen döda poeters sällskap med Robert Williams där han säger "nomather what anybody tells you, words and ideas can change the world". Och nu behöver jag alltså det samplet!!

Det är inte det att jag är lat. Utan jag har inte ens internet hemma och hos min bror dit jag går för att kolla mail, tanka porr osv så kan jag inte ta samples från filmer. Det är nåt skumt med ljudkortet i datorn. Och mina andra polare tankar inte filmer. Det är alltså ett jävla problem för mig att få tag på det samplet som jag MÅSTE använda i låten.

Låten som förövrigt är nästintill klar.

Kan du tanka filmen, sampla när han babblar och sen maila mig det i wav?

I will love you forever

Puss&Kram

Lhucid

ps. vill du så överför jag lätt 100kr till konto för besväret .ds

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är inte det att jag är lat. Utan jag har inte ens internet hemma och hos min bror dit jag går för att kolla mail, tanka porr osv

OT: Ja, du är ju iallafall ärlig...

Men hur funkar det egentligen helt upphovsrättsligt med samplingar från filmer?

De måste väl vara "public domain" eller minst 75 år gamla (tror det var 50 år tidigare, men nu har de höjt) för att man ska få sno grejjer???

//peak

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du tanka filmen, sampla när han babblar och sen maila mig det i wav?

Du menade förstås... "Kan du sampla från din i alla högsta grad lagligt inköpta kopia av filmen och sen maila mig det i wav?" 😏

Aa precis vad jag menade.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det att jag är lat. Utan jag har inte ens internet hemma och hos min bror dit jag går för att kolla mail, tanka porr osv

OT: Ja, du är ju iallafall ärlig...

Men hur funkar det egentligen helt upphovsrättsligt med samplingar från filmer?

De måste väl vara "public domain" eller minst 75 år gamla (tror det var 50 år tidigare, men nu har de höjt) för att man ska få sno grejjer???

//peak

Vem fan bryr sig.

Det är en röst man "snor". Inte musik.

Skulle det vara någon som brydde sig så skulle ALLA psytrance artister sitta på kåken nu 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det att jag är lat. Utan jag har inte ens internet hemma och hos min bror dit jag går för att kolla mail, tanka porr osv

OT: Ja, du är ju iallafall ärlig...

Men hur funkar det egentligen helt upphovsrättsligt med samplingar från filmer?

De måste väl vara "public domain" eller minst 75 år gamla (tror det var 50 år tidigare, men nu har de höjt) för att man ska få sno grejjer???

//peak

Vem fan bryr sig.

Det är en röst man "snor". Inte musik.

Skulle det vara någon som brydde sig så skulle ALLA psytrance artister sitta på kåken nu 😏

det är nog där du hör hemma ditt porrmongo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det att jag är lat. Utan jag har inte ens internet hemma och hos min bror dit jag går för att kolla mail, tanka porr osv

OT: Ja, du är ju iallafall ärlig...

Men hur funkar det egentligen helt upphovsrättsligt med samplingar från filmer?

De måste väl vara "public domain" eller minst 75 år gamla (tror det var 50 år tidigare, men nu har de höjt) för att man ska få sno grejjer???

//peak

Vem fan bryr sig.

Det är en röst man "snor". Inte musik.

Skulle det vara någon som brydde sig så skulle ALLA psytrance artister sitta på kåken nu :rolleyes:

Allt innehåll i en film omfattas av upphovsrättslagarna - och de som "snor" saker därifrån och ger ut på skiva, har med stor sannolikhet begärt och fått tillstånd från upphovsrättsinnehavaren - i vissa fall mot ersättning och i vissa fall gratis.

Om man bara gör musik för egen del och inte planerar visa den för andra än närmaste kompisgänget eller liknande, så är det förstås inte så noga - men om man planerar att släppa någonting officiellt, så bör man vara mycket noga med alla tillstånd för att inte riskera att få en stämning på halsen...

Link to comment
Dela på andra sajter

- men om man planerar att släppa någonting officiellt, så bör man vara mycket noga med alla tillstånd för att inte riskera att få en stämning på halsen...

För den typen av släpp som Lucid pratar om är det knappast någon risk för att bli vare sig ertappad eller stämd. Ingen större mening att stämma någon som säljer max 1000 12" liksom... :rolleyes:

edit: Dessutom vill jag minnas att skyddet för film är kortare än för musik.

Kanske Robin Williams-pekoralet redan är public domain?

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

"Pekoralet" :rolleyes:?

- Okej, jag var lite trött när jag skrev manus men filmen blev bra ändå anser jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det att jag är lat. Utan jag har inte ens internet hemma och hos min bror dit jag går för att kolla mail, tanka porr osv

OT: Ja, du är ju iallafall ärlig...

Men hur funkar det egentligen helt upphovsrättsligt med samplingar från filmer?

De måste väl vara "public domain" eller minst 75 år gamla (tror det var 50 år tidigare, men nu har de höjt) för att man ska få sno grejjer???

//peak

Vem fan bryr sig.

Det är en röst man "snor". Inte musik.

Skulle det vara någon som brydde sig så skulle ALLA psytrance artister sitta på kåken nu 😄

det är nog där du hör hemma ditt porrmongo.

Käften på dig ditt jävla jehovas.

Ring mig när du får knulla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte det att jag är lat. Utan jag har inte ens internet hemma och hos min bror dit jag går för att kolla mail, tanka porr osv

OT: Ja, du är ju iallafall ärlig...

Men hur funkar det egentligen helt upphovsrättsligt med samplingar från filmer?

De måste väl vara "public domain" eller minst 75 år gamla (tror det var 50 år tidigare, men nu har de höjt) för att man ska få sno grejjer???

//peak

Vem fan bryr sig.

Det är en röst man "snor". Inte musik.

Skulle det vara någon som brydde sig så skulle ALLA psytrance artister sitta på kåken nu 🙂

Allt innehåll i en film omfattas av upphovsrättslagarna - och de som "snor" saker därifrån och ger ut på skiva, har med stor sannolikhet begärt och fått tillstånd från upphovsrättsinnehavaren - i vissa fall mot ersättning och i vissa fall gratis.

Om man bara gör musik för egen del och inte planerar visa den för andra än närmaste kompisgänget eller liknande, så är det förstås inte så noga - men om man planerar att släppa någonting officiellt, så bör man vara mycket noga med alla tillstånd för att inte riskera att få en stämning på halsen...

Tror inte det finns en enda psytrance artist som begärt tillsånd för att ha med en sampling från en film i en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

- men om man planerar att släppa någonting officiellt, så bör man vara mycket noga med alla tillstånd för att inte riskera att få en stämning på halsen...

För den typen av släpp som Lucid pratar om är det knappast någon risk för att bli vare sig ertappad eller stämd. Ingen större mening att stämma någon som säljer max 1000 12" liksom... 🙂

edit: Dessutom vill jag minnas att skyddet för film är kortare än för musik.

Kanske Robin Williams-pekoralet redan är public domain?

Tack så mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...