Jump to content
Annons

Digital-TV via vanliga telejacket


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

I och med att jag ska flytta så ser jag över min tv-efterfrågan bl.a. Jag fann på Bredbandsbolagets hemsida att de i höst kan ordna något de kallar "Digital-TV via tele-jacket". Den lägenhet jag ska flytta till eventuellt saknar både bredbands- och kabel-TV-uttag. Men tydligen spelar det ingen roll, för man kan ha alltsammans via telejacket. Kan det stämma verkligen? Alltså att även TV-signalerna går den vägen i höst om man så vill. Hur är det möjligt?

Tyvärr var kontaktmöjligheten "fylla i ett kontaktformulär med alla personuppgifter för intresseanmälan" så kommer någon och besöker dig, inte av intresse för mig. Jag ville ju bara får ett snabbt svarsmail/ringa.

Slutligen, vilka är nackdelarna med Bredband via telejacket jämfört med via ett vanligt Bredbandsuttag? Man lär komma upp i samma hastighet sägs det. Dessutom ska det finnas en slags omkopplare nånstans i den yttre kedjan som känner av om det är bredband eller telefoni som pågår. Ytterligare en känning måste det då bli med TV inblandat också. Kan man lita på det?

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gå inte över till telefoni över bredbandet ännu. Det har fortfarande mängder med barnsjukdomar - oavsett vilken bredbandsoperatör du använder. Och så klassikern att 112 inte funkar.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Gå inte över till telefoni över bredbandet ännu. Det har fortfarande mängder med barnsjukdomar - oavsett vilken bredbandsoperatör du använder. Och så klassikern att 112 inte funkar.

Jag har haft ip-telefoni hos BBB i mer än ett halvår nu, aldrig haft några problem med det.

Bara för att jag skriver detta, så dör väl telefonen ikväll. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

musik, du har verkligen frågor för alla lägen huh? 😄

Förresten, vad är tv-digital & jacktele?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Mmm...precis. Min fråga gällde alltså hur det ska funka att få Digital TV i det "vanliga" telefonjacket!!! Bredbandsbolaget lovar det i höst, Telia Sonera nästa år läste jag idag! Hong Kong har haft det ett tag, blev dundersuccé.

Blir till att glana på Sverker Olofsson idag i programmet Plus 20.30, för de som är íntresserade av området.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir till att glana på Sverker Olofsson idag i programmet Plus 20.30, för de som är íntresserade av området.

:rolleyes:

:musik

Det måste jag kolla på... Tack för tipset!

Hörrö du, varför måste du tvunget ha teve i telefon jacket?

Ska inte telefon sitta där?

😱😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hörrö jaja...

Jo...men det var ju så att den lägenhet jag kanske ska flytta till INTE HAR något kabel-TV-uttag! Jag vill ha ViaSat Sport 2 och den kan jag bara få via (1) kabel-TV, (2) parabol eller om det funkar, i (3) Telejacket! Kabel-Tv finns ju inte där, så det stryker vi direkt. Och det är onödigt att betala flera tusen för ett parabolpaket bestående av parabol, receiver och abonnemang om man kan sätta sladden i telejacket istället. Dessutom har jag ingen balkong eller så, för att fästa en eventuell parabol. Billigt och bra: telejack.

Utbyggnaden i landet till Bredband har tydligen varit helt onödig! Allt kan ju gå via telejacket samtidigt: telefonin, bredbandet (upp till 24 Mbit/sek) och digital-tv med en massa kanaler inkl. pay-per-view. Man ska alltså kunna se på ett program på TV:n, ringa upp någon och tipsa om programmet, samtidigt som man går in på Internet och ALLT genom ett och samma telefonjack. Märkligt! Billigare också.

SVT1: 20.30-21.00 "Plus om digital-tv". Kan man sms:a in en fråga om detta gör jag det.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev inte sagt nånting om teve i telejacket, på Plus. 🙁

Jag undrar hur detta kommer att urarta sig. Bara i Finland så var utbudet större när det gäller gratis kanaler i digitalbox. Har vi 3 extra gratis kanaler här i sverige?

Svindyrt är det ju oxå med digitalbox vad jag kan förstå...

Dessutom så slipper man inte tvlicensavgiften. Bara den kostar pengar...

🙁

Kommer teve, internet och telefon i telejacket att "konkurera" ut allt?

Hur mycket måste byggas ut för det då om alla i sverige ska kunna få den möjligheten?

Behöver det byggas ut?

Kommer det verkligen att bli billigare om det nu fungerar smärtfritt?

Vilka avgifter tillkommer istället med allt i tele jacket?

Hmmm....

😏

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

...det enda jag kan tänka mig är att teve kommer att bli en lyxvara. Något som fanns i var mans hem förr.

Hur kommer framtiden att se ut här i sverige?

Kommer vi att få kassera våra bensindrivna bilar och köpa bilar med alternativ bränsle... för flera miljarder för att kunna tanka alternativ bränsle?

Kommer vi att få börja odla vår egen mat igen så som dom var tvugna att göra för bara 100 år sedan (eller nått sånt...)???

Kommer dom att slopa sjukförsäkringen?

Vad kommer ams att göra med alla sjuklingar?

Kommer sociala att bli vårat nästa "hem"??????????

Många frågor ploppar upp...

😏🙁

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Och jag somnade innan och vaknade när det återstod 7 minuter. Får se reprisen...

En av dem.

Jag tror att det kommer att öppnas en väldig massa Exit-kliniker i Sverige, efter det att all sjukvård blir avgiftsbelagd, även om den på papperet kommer att fortsätta vara kommunal. Dessa Exit-kliniker kommer att vara en av få saker som är skattefinansierat i det kommande samhället.

Alla fysiska skolor kommer att stänga och all undervisning kommer att ske Online.

Efter ett regimskifte kommer statusen på fångvaktaryrket att höjas rejält och bli ett yrke som nämns av kommande generationers jollrande barn som ett drömyrke.

Bilar kommer att förbjudas om de inte drivs av biodynamiskt odlat havre alternativt ett framtida bränsle som jag inte vet namnet på ännu. Kärnkraften kommer inte att avvecklas helt de kommande 150 åren. Trots att alla lovat att den redan nu skulle ha varit avvecklad!

Patruller kommer att sändas ut i varje kvarter för att göra slumpmässiga stickprov för att kontrollera att folk verkligen ser på minst en dokusåpa. Denna ska de boende kunna redogöra för, beträffande de tre senaste avsnitten, när det ringer på dörren, eller rättare sagt när patrullen öppnar dörren med sin universalnyckel. Som forna tiders katekes.

Alla utan TV kommer att hämtas av män i vita rockar och spärras in på dårhus på obestämd framtid.

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas verkligen att regeringen släpper på IT-pengarna och bygger en ny infrastuktur baserad på fiber. ADSL är en kompromisslösning som bara fördröjer utvecklingen. Den bidrar inte med ny infrastruktur utan tillåter endast befintliga kopparnätägare (läs Telia och Skanova) att förlänga livet på det gamla skraltiga koppanätet.

Märkligt att Grahn önskar att få allt via telejacket då han med stor säkerhet åtnjuter den satsning på ny infrastruktur som västerbottens kommuner gjort i form av AC-Net. I hans ort använder man tyvärr en annan bristfällig lösning genom att distribuera vidare AC-net till slutkunder via kabelTVnätet, vilket inte alltid funkar helt perfekt.

Den lösning som många operatörer börjat satsa på numera med Bredband, Telefoni samt Digital-tv i samma anslutning lyder för övrigt till buzzwordnamnet "TriplePlay". det funkar hyfsat men har en hel del begränsningar.

Som Hackeman sa tidigare.. IP-telefoni funkar inte perfekt ännu.. Det är inte säkert att man kan ringa 112 eller till betalnummer (byebye Bingolotto).

Vad det gäller digital-tv via ADSL så är det en massa begränsningar också.. Du kan inte se en kanal och spela in en annan t.ex (det finns inte bandbredd som räcker). det framtida HDTV-format "rymms" inte i ADSL etc..

Lösningen i slutändan är en ny infrastruktur baserad på fiber.. Thats it.

Grahn känner säkert till att det byggts fiberansutningar ut till byar runt om i Åsele och det är riktigt bredband det.. Hade själv en sådan anslutningen innan jag flyttade ner till Karlstad. En fiber har ingen egentlig övre gräns för hur mycket data som kan flyta utan det beror helt och hållet på ändutrustningen.

Låt inte operatörer lura dig med ålderdomlig teknik som går på speed.. det kommer att falera i slutändan.. Operatörerna tänker inte längre än näsans längd in i framtiden.. Dom vill bara ha snabba ekonomiska resultat med minsta möjliga investering.. Tyvärr.. 😳

Ha en bra dag nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev jag nyfiken var och med vad du jobbar, hegobald... 😉

*haha* skulle tro att du snarare är nyfiken med vad jag jobbade med tidigare.

Jag jobbade som IT-strateg/IT-tekniker för Dorotea kommun samt tekniskt sakkunnig/IT-koordinator för IT-projektet AC-net, västerbottens länsstyrelse.

Jag har varit med och brottats med politiker och ansvariga för att bygga ny IT-infrastruktur sen 1994 farm till 2001. Sen jobbade jag som egen IT-konsult. Numera har jag titeln marknadsanalytiker och håller inte alls på så mycket med teknik. Men då och då rycker jag ut och håller i lite utbildningar runt IT och organisationsfrågor 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte säkert att man kan ringa 112 eller till betalnummer (byebye Bingolotto).

Åh nej! Kan man inte ringa till Pussel heller då? 😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Man kan ju fråga sig då varför det blev en sån succé i Hong Kong med tre grejer i samma hööl, i detta fall telefonjacket? Telefon, Internet (bredband) och Digital-TV. Jag läste igår i en Nättidning att denna teknik nu anammats av 75 % av de boende där, trots att de flesta hade alternativet Bredband via kabel att tillgå (som typ Com hems trehåliga variant), om de hade viljat.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Man kan ju fråga sig då varför det blev en sån succé i Hong Kong med tre grejer i samma hööl, i detta fall telefonjacket? Telefon, Internet (bredband) och Digital-TV. Jag läste igår i en Nättidning att denna teknik nu anammats av 75 % av de boende där, trots att de flesta hade alternativet Bredband via kabel att tillgå (som typ Com hems trehåliga variant), om de hade viljat.

😉

:musik

Jag kan direkt förklara varför det blev en sån framgång i HongKong!

Det går inte att gräva ner en fiberkabel där.. Hus och gator överallt. 🙂

På sånna ställen så brukar man försöka hitta andra knep att maximera utnyttjandet av befintlig teknik(t.ex xDSL).. Eller så försöker man sig på trådlösa lösningar.. Så de så 🙂

Men tripleplay har inte att göra med vilken accessteknik man använder utan helt enkelt att man med dagens IP datanät kan bära både Internettrafik, IP-telefoni och även digital-tv. Bandbredden börjar räcka till nu och investeringarna är minimala för att få det att funka.. Egentligen en säljgimmik.. Men som jag sagt i tidigare inlägg. Ska infrastrukturen hålla om alla ska köra tv telefoni och Internet så måste det till en ny infrastruktur... Nämligen fiber. All annan teknik som t.ex ADSL och 3G är helt beroende av dessa marknät dessutom.

Sen är det en sjujädra osämja på ren sandlådenivå då det gäller samarbetet mellan alla dessa operatörer och nätägare.. alla vill hålla hårt i sin bit av kakan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack för det tekniska uttömmande svaret! Klart är att eftersom det inte finns varken kabel-TV-uttag, bredbandsuttag eller plats att fästa en parabol på, dit jag ska flytta eventuellt, så får det bli hela klabbet via telejacket i vilket fall som helst om jag nu nödvändigtvis måste ha alltihop!

😄

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...