trancer Postat 30 augusti 2005 Dela Postat 30 augusti 2005 (redigerat) Hej folk. Jag sitter mest i "demo" arean där folk postar sitt projekt! Jag läser även folk som ger dålig respektive bra kritik (Vilket behövs för att folk ska kunna utveckla sig). Det är jättepositivt med ett forum som detta , speciellt för mig själv som tar till mig mkt av det folk säger om min musik. Oavsett vad... till min point. Säg att vi har en låt som finns på cd skiva som INGEN här hört .. Låten är färdigproducerad, släppt, färdigmastrad osv osv osv . Jag är 100% säker på att folk fortfarande skulle gå in och ge kommentarer på låten... tex: "sänk kicken lite, höj volymen på strings, höj upp sången, sänk gitarrerna osv osv osv" Tror ni inte ?🙂 Det jag vill komma till är det att jag såg en annan tråd tpy "regler och hur man får en låt att bli postad rätt osv, som amatörmusiker" En låt är ALDRIG perfekt i allas ögon. Vore riktigt intressant att testa! /Perrra Redigerat 30 augusti 2005 av trancer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pXp Postat 30 augusti 2005 Dela Postat 30 augusti 2005 Du har förmodligen rätt, men också precis som du säger är det viktigt att få input från andra. Nu postar inte jag själv demos här, men det finns ju mycket kunnigt folk i detta forum som faktiskt kan sin sak och ger bra tips och råd. //peAk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
trancer Postat 30 augusti 2005 Trådstartare Dela Postat 30 augusti 2005 Du har förmodligen rätt, men också precis som du säger är det viktigt att få input från andra. Nu postar inte jag själv demos här, men det finns ju mycket kunnigt folk i detta forum som faktiskt kan sin sak och ger bra tips och råd. //peAk Ja har vart off från forumet ett tag pga studiobygge osv, men är tillbaka nu igen .. kul som fan . Men jag lär ha rätt.. det jag vill komma till! Den personen som släpper musiken kanske tyhcker det låter KANONBRA i dennes öron, men förjävligt i nån annans. Innebär att det inte finns nån perfekt produktion av en låt egentligen? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sisältää Postat 30 augusti 2005 Dela Postat 30 augusti 2005 Min erfarenhet är att folk (inklusive jag själv) överlag är mycket petigare när de agerar recensenter jämfört med när de agerar konsumenter. Jag skrev om musik för en tidning ett tag och det är flera skivor från den tiden som jag nästan sågade i text men som jag då och nu lyssnar mycket på. ”Bra gjort” och ”gôtt” är två ganska skilda aspekter, ofta. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 30 augusti 2005 Dela Postat 30 augusti 2005 Jag är 100% säker på att folk fortfarande skulle gå in och ge kommentarer på låten... tex: "sänk kicken lite, höj volymen på strings, höj upp sången, sänk gitarrerna osv osv osv" Tror ni inte ?🙂 Det där har jag också tänkt på, och jag håller helt klart med. Det gäller att vara selektiv i den feedback man får. Jag brukar välja att anamma de tips där jag själv är missnöjd. Att anamma ALLA tips är ju stört omöjligt eftersom de ofta talar mot varandra, och dessutom skulle inte ett uns av ens eget sound vara med då. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rankey (oregistrerad) Postat 30 augusti 2005 Dela Postat 30 augusti 2005 Det gäller att vara selektiv i den feedback man får. Jag brukar välja att anamma de tips där jag själv är missnöjd. Att anamma ALLA tips är ju stört omöjligt eftersom de ofta talar mot varandra, och dessutom skulle inte ett uns av ens eget sound vara med då. Precis min tanke. Ta till dig kommentarer där du själv håller med om, och en bra "referenskälla" är att ha någon/några producenter/musiker som man vet kan sina grejer. Helst någon man känner lite bättre, och man vet att personen kan komma med objektiv feedback. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 1 september 2005 Dela Postat 1 september 2005 Jag är 100% säker på att folk fortfarande skulle gå in och ge kommentarer på låten... tex: "sänk kicken lite, höj volymen på strings, höj upp sången, sänk gitarrerna osv osv osv" Tror ni inte ?😉 Det är väl ganska självklart? Själv har jag medverkat på en "riktig" skiva, och är inte ens själv nöjd med ljudbilden på den, och skulle således inte bli speciellt förvånad om andra inte heller är det! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 1 september 2005 Dela Postat 1 september 2005 Var det inte dumb dan (eller var det danny c?) som påpekade att han hade haft en låt ute på lite olika forum. Kommentarerna var typ: Sänk kicken, höj kicken, för mycket virvel, för lite virvel för lite gitarr, för mycket gitarr o s v. Ju bättre gjort det är desto svårare att kommentera faktiskt. Samtidigt är det ju en del av charmen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 1 september 2005 Dela Postat 1 september 2005 Ibland kan man dock se ett mönster. Om 27 personer har kommenterat att kicken måste höjas så kanske det är dags att göra det. Det är svårt att gå på ensklda kommentarer om de inte är väldigt övertygande eller överensstämmer med ens egna åsikter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wonderboy Postat 1 september 2005 Dela Postat 1 september 2005 Ibland kan man dock se ett mönster. Om 27 personer har kommenterat att kicken måste höjas så kanske det är dags att göra det. Det är svårt att gå på ensklda kommentarer om de inte är väldigt övertygande eller överensstämmer med ens egna åsikter. Bra, Pluffo! Sen är det väl också så att man lite kan se VEM det är som tycker. Jag tänker inte peka ut någon speciell men beroende på vad den skrivit till andra och vad den postat för alster själv så tar man säkert åt sig lite olika. Jag menar, om Elvlis skriver att jag skall höja bastrumman så vet jag att den behöver sänkas ganska rejält medan om Joachime tycker något så ligger det antagligen något i det. Själv har jag ofta synpunkter på sound, mix, låtsnickeri etc vad gäller de CD:s jag köper. Vore det inte lite konstigt annars? Jag vet att det längs någon motorväg i England ligger ett förmultnat kassettband med slutmixen för Gillans skiva "Double Trouble". När deadlinen hade passerats gavs Ian Gillan detta från skivbolaget. Han blev så besviken på hur mixaren hade "förstört" en från början jättegott låtande skiva. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Piffen Postat 1 september 2005 Dela Postat 1 september 2005 Men händer det inte i demoforumet då och då att somliga bara får positiv kritik samt att kommentarerna ser ut ungefär såhär, sånär som på någon enstaka, "Mycket bra produktion, snygg ljudbild, bra mix, härligt tryck .. .. .. " Och det kanske viktigaste av allt " Finns egentligen inget att säga, det här är bra!" Jag tycker att jag stöter på sådana ibland, tror att jag själv fällt något liknande någon gång eller två. Inte för att smöra eller för att man är trött. Utan helt enkelt för att det är bra och man inte kommer på något som behöver ändras.. Men visst, man kan alltid hitta fel bara man vill. 😉 //smulan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik123 Postat 1 september 2005 Dela Postat 1 september 2005 Jag håller med om det du säger. Men det är ju inte så konstigt, bara för att det finns utgivet så behöver det ju inte vara "rätt". Ett parallellfall: Har haft lite klipp från kommande Storyteller-plattan ute på andra forum. Jätteintressant med folks synpunkter på nivån på sången... om man ska kolla på utfallet på vad folk tyckte, och sätter en brytpunkt för "tuffheten" i musiken ungefär där vi befinner oss, så var det så att folk som normalt lyssnar på snällare/mjukare/poppigare musik tyckte att sången var för låg, och de som normalt lyssnar på hårdare/argare/brutalare musik tyckte att den var för hög. Den snällare skaran ville också ha mer lågbas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.