Karemil Postat 29 augusti 2005 Postat 29 augusti 2005 När jag lyssnar på musik i Media player kan ljudet dö bort ibland och sedan komma tillbaka efter ca 10-15 sek... Finns det någon som har någon bra förklaring/lösning på problemet?
Elvlis (oregistrerad) Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 Hej! Sälj (släng) Mbox! Det finns massor som haft massor utav strul med just Mbox!
Karemil Postat 30 augusti 2005 Trådstartare Postat 30 augusti 2005 mja, kan klara mig till den stund jag uppgraderar till Digi 002r. Jag har inte haft så mycket problem förutom det. Förresten, kan man köra mboxen samtidigt med moderkortets interna ljudkort? isåfall löser ju det en hel del problem.
Elvlis (oregistrerad) Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 Hej! Man kan pendla emellan dom men, så fort man gör någontig överhuvdtaget förutom att köra PT så har Mbox en klar tendens att bli sur och börja jävlas 😄! Så... JA! - på egen risk!
Logichead Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 Jag skulle inte köpa 002. Jäklar vad de strular. Särskilt om man använder annan mjukvara än ProTools. Gör som jag - glöm Digi. Det finns bättre alternativ. Jag kör Logic och metric Halo nu och är helnöjd!
brojd Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 Jag skulle inte köpa 002. Jäklar vad de strular. Särskilt om man använder annan mjukvara än ProTools. Gör som jag - glöm Digi. Det finns bättre alternativ. Jag kör Logic och metric Halo nu och är helnöjd! Har aldrig haft några problem med vare sig cubase eller reason adapted eller någon annan musikprogramvara tillsammans med min 002r. SBS fel?
Elvlis (oregistrerad) Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 Hej! Har aldrig haft några problem med vare sig cubase eller reason adapted eller någon annan musikprogramvara tillsammans med min 002r. - Va bra (... för dig 😄!) Patienten Doktorn, jag har så ont i benen! Doktorn: Har aldrig haft några problem med vare sig smärta i benen eller i någon annan kroppsdel!
Jocke Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 [...] Patienten Doktorn, jag har så ont i benen! Doktorn: Har aldrig haft några problem med vare sig smärta i benen eller i någon annan kroppsdel! 😄😆
brojd Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 (redigerat) Hej!Har aldrig haft några problem med vare sig cubase eller reason adapted eller någon annan musikprogramvara tillsammans med min 002r. - Va bra (... för dig 😄!) Patienten Doktorn, jag har så ont i benen! Doktorn: Har aldrig haft några problem med vare sig smärta i benen eller i någon annan kroppsdel! Patienten: Doktorn, ben är helt värdelösa...de gör ju bara ont Doktorn: Aha, jasså.... isåfall amputerar jag benen på alla patienter jag får in from. nu. Kanske kan vara så att patienten har fått dåliga ben från födseln, eller att den använt dem på fel sätt som åsamkat problemet också. Det är ingen som ber om hjälp med en 002:a här..... det är tydligen helt ok att gnälla på dem... Varför skall inte de som inte haft problem med utrustningen få komma till tals? Redigerat 30 augusti 2005 av brojd
Pluffo Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 (redigerat) Jag hade en M-box i ett år men sålde tillslut skiten, utan att någon gång fått det att fungera som det skulle. DigiDesigns support var inte heller till någon hjälp ( Snart kommer dock forumets lilla egna Digidesigngestapo och sätter oss alla på plats...Du vet vem du är 😄 ) Redigerat 30 augusti 2005 av Pluffo
Elvlis (oregistrerad) Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 Hej Pluffo! Kan det kanske kan vara så att Pluffo har fått ngt dåligt från födseln, eller att Pluffo använt detta på fel sätt, som åsamkat problemet också 😄?
Karemil Postat 30 augusti 2005 Trådstartare Postat 30 augusti 2005 Tror faktiskt inte jag går ifrån Pro Tools så lätt, har kört Cubase SX i en kompis studio, jäklar va mycket mer lättjobbat PT va (min åsikt iaf). Nåja, steget upp till ett Pro Tools HD är ju inte jättelångt 😏
brojd Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 Hej Pluffo! Kan det kanske kan vara så att Pluffo har fått ngt dåligt från födseln, eller att Pluffo använt detta på fel sätt, som åsamkat problemet också 😏? Har inte provat en mbox (som Pluffo hade problem med) mer än 5-6 timmar, och har ingen större erfarenhet av dem. (däremot verkade i Pluffos fall vara mer än SBS fel som spökade) Du Elvlis däremot, måste ha en djävla erfarenhet om både 002:or och mboxar med tanke på dina uttalanden. Eller så har du helt enkelt inte en djävla aning.
Elvlis (oregistrerad) Postat 30 augusti 2005 Postat 30 augusti 2005 Hej! Jag har totalt i mitt liv haft erfarenhet av en Mbox - enormt krånglig! Ett M-Audio, lätt som en plätt! Samt nu ett E-mu, som tog en halv kväll! (Mbox fixk min kompis igång efter en månad) 002 har jag inte uttalat mig om! På detta forum har jag läst att 002 har, till priset sätt, värdelösa* mic-pre och att den krånglar. RME´s FireFace 800 har, till samma pris som 002 rack, på pappret 1000 ggr bättre spec! (12k resp 13k) * Som Mbox som (enligt mig subjektivt) är lika bra/dålig som M-Audio FW Solo som har samma ljudkvalitet som Tapco Blend 6... som kostar 995 kr!
brojd Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 Du diskuterar 002:an nu.... hur den ser ut på papper iaf. 😱 Och jag undrar fortfarande varför det är helt ok att sitta och gnälla på saker och göra sig lustig över dem, men så fort någon har en positiv inställning till dem så skall den skämtas bort?
Logichead Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 Hej!Har aldrig haft några problem med vare sig cubase eller reason adapted eller någon annan musikprogramvara tillsammans med min 002r. - Va bra (... för dig 😄!) Patienten Doktorn, jag har så ont i benen! Doktorn: Har aldrig haft några problem med vare sig smärta i benen eller i någon annan kroppsdel! Patienten: Doktorn, ben är helt värdelösa...de gör ju bara ont Doktorn: Aha, jasså.... isåfall amputerar jag benen på alla patienter jag får in from. nu. Kanske kan vara så att patienten har fått dåliga ben från födseln, eller att den använt dem på fel sätt som åsamkat problemet också. Det är ingen som ber om hjälp med en 002:a här..... det är tydligen helt ok att gnälla på dem... Varför skall inte de som inte haft problem med utrustningen få komma till tals? Du har givetvis helt rätt! Alla har inte problem med Digi 002, men jag snackade just häromdan med en ansvarig för en av landets producentutbildningar som ondgjorde sig över deras 002'or. De har fungerat i stort sett ok (förutom de vanliga problemen vi uppdateringas osv) ända tills de bytte till Logic. Fem år gamla Motu 828 snurrar hur fint som hels, men 002 och 001 strular hela tiden. De gör troligtvis samma sak som vi. Säljer eländet billigt och ser sig om efter annan hårdvara.
brojd Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 Hej!Har aldrig haft några problem med vare sig cubase eller reason adapted eller någon annan musikprogramvara tillsammans med min 002r. - Va bra (... för dig 😄!) Patienten Doktorn, jag har så ont i benen! Doktorn: Har aldrig haft några problem med vare sig smärta i benen eller i någon annan kroppsdel! Patienten: Doktorn, ben är helt värdelösa...de gör ju bara ont Doktorn: Aha, jasså.... isåfall amputerar jag benen på alla patienter jag får in from. nu. Kanske kan vara så att patienten har fått dåliga ben från födseln, eller att den använt dem på fel sätt som åsamkat problemet också. Det är ingen som ber om hjälp med en 002:a här..... det är tydligen helt ok att gnälla på dem... Varför skall inte de som inte haft problem med utrustningen få komma till tals? Du har givetvis helt rätt! Alla har inte problem med Digi 002, men jag snackade just häromdan med en ansvarig för en av landets producentutbildningar som ondgjorde sig över deras 002'or. De har fungerat i stort sett ok (förutom de vanliga problemen vi uppdateringas osv) ända tills de bytte till Logic. Fem år gamla Motu 828 snurrar hur fint som hels, men 002 och 001 strular hela tiden. De gör troligtvis samma sak som vi. Säljer eländet billigt och ser sig om efter annan hårdvara. Eftersom jag kör PC så har jag aldrig använt mig av en Logic/002 kombination. 002r har dock funkat utmärkt till Pro Tools, Cubase, Reason Adapted, Live mf. Jag har då inte hört talas om några större problem med 002 i Pro Tools sammanhang. (förutom det med strömförsörjningen på tidiga enheter) Däremot är det väl ganska vanligt att Protools HD|accel kort används i Logic/DP system?
VacUm Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 mbox och mac strular. Det vet alla som provat tror jag. Mycket resettande och starta om musikprogram. Dessutom hörde jag rykten om att det är problem med att få fatt i drivrutiner för tiger? om man vill köra t ex cubase eller logic så behöver man betala för drivisarna under osx tiger. Skandal i så fall!
bergis Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 När jag lyssnar på musik i Media player kan ljudet dö bort ibland och sedan komma tillbaka efter ca 10-15 sek... Finns det någon som har någon bra förklaring/lösning på problemet? Har samma problem med min.. Dock är det värre i winamp av nån anledning?.. Jag har inte hittat nån lösning på det förutom att det hjälper att trycka på stopp och playa låten från början igen. Ganska störande.. Min mbox har i alla fall funkat bra tillsammans med cubase, bättre än med PT faktiskt så jag nöjer mig ett tag till tills jag får råd med ett fireface 😄
Björn Olsberg Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 (redigerat) Innan diskussionen fortsätter Kom igen. Såvitt jag kan se efter att ha skummat igenom tråden finns det en konkret brist som påvisas: att några specifika har problem med att spela upp ljud via Windows Media Player genom Mbox. På det här forumet sprider vi inte rykten utan baserar brister på känd fakta. "Min kompis sa att", "Jag upplever", eller "någon ondgjorde sig över" tenderar att etablera tyckanden och rykten som sanningar och riskerar att omotiverat ligga till grund för andras inköpsplaner. Är det något som inte fungerar, se till att redogöra för det noggrannt! Annat tolererar jag inte. Och annars undergräver vi också möjligheten till förbättringar av de produkter vi "upplever" eller "har hört" fungerar sämre. Utdrag ur Forumregel 1: Vid kritiska uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden. EDIT: Ingen är intresserad av en bransch där alla klagar. Låt oss vara konkreta när något inte fungerar, och även ge förslag på förbättringar. Det är då vi går framåt. Redigerat 31 augusti 2005 av Olsberg
Snow Brigade Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: På Digidesigns hemsida finns det väldigt bra specifikationer på systemkrav beträffande deras produkter, t ex Mbox. Det är ens ansvar att kolla upp detta innan. Om man uppfyller kraven och följer specifikationerna (t ex så rekommenderas det att partitionera hårddisken) så minimeras problemen. Därmed inte sagt att det inte krånglar ändå emellanåt. Men i alla fall, majoriteten av Mboxanvändare som uppfyller kraven har inga större problem. Andra produkter från andra tillverkare är kanske mer tåliga och mer kompatibla med en mängd olika system, men man kan inte förvänta sig att Mbox ska funka till nåt som det inte är gjort för. Den stora poängen med Mbox är ju att du får tillgång till ProTools dessutom. Beträffande Mbox och media player, så är det lätt att växla mellan ditt interna ljudkort och Mbox, du drar bara ur USB-sladden till Mbox. Sen sätter du in den när du vill ha den inkopplad. Den ska funka till Media Player (vet dock inte om den stödjer alla filtyper), men den är inte direkt gjord för det, så om det krånglar så kan du ju lätt använda ditt interna ljudkort.
Elvlis (oregistrerad) Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 hej! Känsligt det här... Om alla som inte har ekonomiska motiv att försvara Digidesign aldrig äntrat tråden skulle det kanske ha stannat vid lite gnäll och sen dött ut 🙁?
wonderboy Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 Jag hade en M-box i ett år men sålde tillslut skiten, utan att någon gång fått det att fungera som det skulle. DigiDesigns support var inte heller till någon hjälp ( Snart kommer dock forumets lilla egna Digidesigngestapo och sätter oss alla på plats...Du vet vem du är 🙁 ) Ja, jag vet vem jag är! Kul att Du är tillbaks, Pluffo! Synd att Du sålde M-boxen! Har själv fyra sådana. Tre kör ihop med stationära G4:or och en ihop med Powerbook G4. Känner tre till som använder M-box. Två av dem kör macar och den tredje PC. PC-killen hade strul i början, gick in och läste specar och rekommendationer på Digis hemsida, köpte nåt jox och har idag inga problem. Själv läste jag också på Digis hemsida innan jag slog till. Elvlis, det är inte känsligt, det är dumt att haspla ur sig saker som att "många" har problem med M-box för det är inte sant. Om Du pratar med leverantörer i Gbg-området så kommer de tala om för Dig att det är PT-kunderna som överhuvudtaget har minst problem och minst klagomål och det kan Du ta till banken. Sen inte sagt att andra program skulle vara sämre. Det är väl snarare så att en PC kan se ut på ett otal olika sätt och detta kan i sin tur leda till problem ibland. Om M-box är krånglig så vet jag inte vad för inspelningsprogram jag skall rekommendera. Mina nybörjare är igång med både M-boxar, Digi 002:or och PTLE efter en 20 - 30 minuters genomgång.
Elvlis (oregistrerad) Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 (redigerat) Hej! Med Mbox var det en miljard grejer som skulle klaffa och närsomhelst kunde den försvinna eller hacka med ett högt oljud! Ladda ned drivrutiner, läsa manual, uppdatera Mboxen´s "bios"! Allt detta var krav för att ljudkortet överhuvudtaget skulle låta! Okej har man detta som jobb har man ju "all tid i världen" PC-killen hade strul i början, gick in och läste specar och rekommendationer på Digis hemsida, köpte nåt jox och har idag inga problem. - och förr eller senare så funkar det ju såklart! Ljud-hack med oljud gjorde Mbox som sagt, minst en gång i kvarten! Sen M-Audio för 1/2-priset, in med CD´n - klart! Det låter, (nästan) inget hackande, fantastiskt! Kan du förstå min kritik! Välrenommerat proffsföretag (Digidesign) har en produkt som kostar det dubbla gentemot motsvarande! Detta köps till dubbla priset för att undvika strul! Strular nåt helt fenomenalt! Sedan köps alternativet för 1/2- priset som undveks för man trodde det skulle strula, och det funkar klockrent! Lite Lurad 🙁? Redigerat 31 augusti 2005 av Elvlis
Björn Olsberg Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 hej! Känsligt det här... Om alla som inte har ekonomiska motiv att försvara Digidesign aldrig äntrat tråden skulle det kanske ha stannat vid lite gnäll och sen dött ut 🙁? Det handlar inte om ekonomiska intressen, och det kommer jag försvara till min dödsruna. 😏 Om vi gick in och försvarade något som är falskt, skulle vi snart förlora vår trovärdighet. Våra ekonomiska intressen skulle vara extremt kortsiktiga - och min vilja är att Studio ska finnas kvar länge. Det handlar om att visionen om Studio Forum som en trevlig och relevant mötesplats med bra nivå på diskussioner bibehålls. Jag vill att både tidningen Studio och detta forum är en plats där det inte gnälls utan skäl, och där gnället görs med konkret motivering. Annars blir och är varken vi eller våra läsare något mer än spridare av information som riskerar vara falsk eller missvisande. Vem tjänar på det? Inte vi, kan jag lova. Och inte någon annan heller. Därav forumregeln och mitt inlägg.
VacUm Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 (redigerat) mbox och mac strular. Det vet alla som provat tror jag. Mycket resettande och starta om musikprogram. Dessutom hörde jag rykten om att det är problem med att få fatt i drivrutiner för tiger? om man vill köra t ex cubase eller logic så behöver man betala för drivisarna under osx tiger. Skandal i så fall! Okej, rättelse: Under den period jag jobbade med MBox och Logic under MacOSX på en G4 2x1 ghz upphördet ljudet att fungera vid ett flertal tillfällen. Varken tekniker, jag själv eller någon annan på denna arbetsplats fick ordning på problemen. Oftast löste det sig när man drog ur firewiresladden, stoppade in den igen och slutligen resettade ljudmotorn i logic. I vissa fall valde Logic även att stänga ner sig, och det man inte hunnit med att spara var borta. Detta ser jag som ett ganska konkret problem. Bör tillägga att om man valde att köra på G4ans inbyggda ljudkort uppstod aldrig problemen. edit: detdär med mbox/tiger var en fråga. Alltså inget rykte jag försökte sprida, utan något jag gärna skulle vilja ha svar på. Redigerat 31 augusti 2005 av VacUm
Björn Olsberg Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 Se även tråden (och mitt svar därunder) FLs ljudmotor låter sämre än andra! Slutsats: Om något upplevs vara sämre än något annat, posta något som bekräftar eller underbygger misstanken.
Elvlis (oregistrerad) Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 Hej! Jag menade faktiskt inte dig, Olsberg! (Trovärdighet är A och O så Studio är inte misstänkta!) (Utan alla andra som har affärsdrivande verksamhet däruti Digidesign är en partner! (Men det var mest en provokativ rövare, jag har ingen aning!) Kanske själv jobbar på M-Audio 🙁!
Björn Olsberg Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 Okej, rättelse: Now we're talking. 🙁 Tack.
Elvlis (oregistrerad) Postat 31 augusti 2005 Postat 31 augusti 2005 (redigerat) Hej! Men, visst man kan skylla allt på kunden! Mbox funkar inte för att kunden har ett ansvar som han inte uppfyller Kunden har fått dålig hjärna från födseln, eller att han använt den på fel sätt som åsamkat problemet också. - o.s.v! Men man kan också set det såhär: jag samt kompis hade planen att börja med varsitt Mbox för att sen gå upp till varsitt 002 och slutligen investera uti varsitt/gemensamt ProTools HD! Nu blev det inte så... ty Digidesign göra ljudkort för användare med egen systemtekniker ? Redigerat 31 augusti 2005 av Elvlis
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.