Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja boyz!

Håller på här i min lilla studio och fösöker göra någorlunda seriös pop! 😉

Hursomhelst vill jag kasta bort mina dell datahögtalare och står och väljer mellan Behringer Truth B2030A för 3000:- eller Fostex Monitor Aktiv PM1 120 Watt för 4000:- Vill helst inte lägga ut mer pengar men eftersom man inte kan testa själv tänkte jag höra med er om nån har nån aning. En polare rekommenderade Behringer men han har dessa och man tycker ofta det man själv har är bäst så jag vet inte riktigt om jag vågar lite på honom.. :rolleyes:

Men tyck till om ni har lyssnat på någon av dessa!

Annons
Postat

Jag slår ett slag för Behringers 2031A eftersom jag va nöjd med dom med tanke på pris kontra ljudkvalitet. Det är storebrorsorna till 2030:erna.

Har dock inte testat Fostex-monitorerna så där får nån annan fylla in 🙂

btw mitt första inlägg som skrivs med min nya G5:a 😆

AndersL (oregistrerad)
Postat

Får man vara lite jobbig och föreslå ett par helt andra monitorer? 😕

Tapco S5 är svårslagna i prisklassen upp till 4000 kr.

Annars fick ju Behringers monitorer bra kritik i Studios monitor test.

Postat
Får man vara lite jobbig och föreslå ett par helt andra monitorer? 😕

ajabaja, alldeles för små baselement för att kunna mixa r'n'b/trance och andra "baskrävande" musikstilar (om man inte köper sub dvs)

AndersL (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Får man vara lite jobbig och föreslå ett par helt andra monitorer?  😠

ajabaja, alldeles för små baselement för att kunna mixa r'n'b/trance och andra "baskrävande" musikstilar (om man inte köper sub dvs)

Alldeles riktigt! Fast nu var det väl "någorlunda seriös pop" som skulle skapas? :rolleyes:

Någon som lyssnat på Tapcos nya Sub SW10 och kan uttala sig om den föresten?

Redigerat av AndersL
Postat

Esi Near5 och Phonic P6A och P5A är väl andra ganska populära monitorer i denna prisklass. Även Samson har någon där, men jag kommer inte ihåg vad den heter. Resolv någonting?

Men att ge smakråd ang. monitorer är nästan lika svårt som att tala om för dig om du ska köpa blåa eller lila skor. Oftast en smaksak helt enkelt... Speciellt inom samma prissegment. Själv hade jag nog gått på det billigare alternativet på grund av två orsaker:

1. Dom är inte oanvändbara.

2. Ska man köpa en "optimal" monitor så får man ändå ge mycket mer än 4000.

Fast har du någonstans möjlighet att provlyssna så bör det förstås också spela in, även om det kan vara svårt att veta vad man ska lyssna efter. En monitor som gör att musiken du lyssnar på inte låter bra behöver absolut inte vara en dålig monitor; Kanske större chans att det är tvärtom, d v s att monitorn avslöjar mindre bra element i musiken som du inte hört innan. Och tvärtom...

Postat

"Nothing kills cubicinch" Brukade man snacka om inom dragracing.. Lite samma sak gäller inom studiomonitorer.

Är det som så att du letar efter en mainmonitor som du ska använda vid såväl inspelning som vid mixning ska du nog titta på en monitor med lite större baselement för att få en full lyssning. Alla dessa pyttiga högtalare med 5" element kan knappast återge fulla registret utan stöd från en subwoofer.

Än en gång.. Behringer 2031A tillhör nog dom mest prisvärda och vällåtande bland dem som nämnts hittills... Den klarar sig dessutom riktigt bra utan subwoofer också då den har ett 8" baselement.

Postat
Får man vara lite jobbig och föreslå ett par helt andra monitorer?  😄

Alldeles riktigt! Fast nu var det väl "någorlunda seriös pop" som skulle skapas? 😉

Någon som lyssnat på Tapcos nya Sub SW10 och kan uttala sig om den föresten?

Äh, snacka smörja. Jag gör baskrävande musik. Och det är inga som helst problem med Tapco s5. Jag behöver inte mer när jag sitter i en lyhörd lägenhet. Dessutom kan man ju som bekant göra det mesta även med sin köksbandspelare från Philips.. 🙂

Bara man har lite referenser och vilja så.. 😉

Om nu risken är att man mixar basen lite högt för att man inte tycker att den hörs så är det heller inte något större minus egentligen, för är det något man vill åt i baskrävande musik så är det ju just bas. Så om man överarbetar den lite, vad är egentligen problemet? 🙂

Men ska det göras pop och liknande är de säkert ypperliga. Väldigt gedigna och trevliga oavsett. Dessutom finns det ju en massa andra trådar om monitorer i denna prisklass.. För den som orkar söka vill säga.. 😉

//smulan

Postat

Kan också slå ett slag för Tapco S5, är hur nöjd som helst.

Har inga som helst problem med basen, det gäller bara att sitta mycket

med dem och ref lyssna i andra system, hörlurar. Brukar fungera perfa.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.