Jump to content
Annons

Hårdvara - Snart en minne blott typ ? :)


trancer

Recommended Posts

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

, så du är inte på helt fel spår med bitreducering...  att köra analogt ut från ljudkortet och tillbaka in igen färgar ju ytterst minimalt i jämförelse.

- Vem har sagt att man ska ta det bra ljudkortet 😕?

Man kan ju skicka ut ov in ljudet genom Soundblaster´n och därefter uppnå sitt tvättäkta 90-tals ROMpler-sound à la Cheiron 😕!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej!
, så du är inte på helt fel spår med bitreducering...  att köra analogt ut från ljudkortet och tillbaka in igen färgar ju ytterst minimalt i jämförelse.

- Vem har sagt att man ska ta det bra ljudkortet 😕?

Man kan ju skicka ut ov in ljudet genom Soundblaster´n och därefter uppnå sitt tvättäkta 90-tals ROMpler-sound à la Cheiron 😕!

Är det hit tekniken har kommit efter alla dessa år? 😕

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det var otroligt skönt att gå ifrån all hårdvara. När jag köpte SampleTank XL för några år sedan, så slängde jag iväg ett par sampleplayer-burkar och en trummaskin som hade färre och sämre ljud, samt brusade mycket mer. Sedan har det fortsatt med fler VSTi som komplement.

Jag gick inte miste om ett dugg när jag slutade använda hårdvara - och om jag gjorde det, så är det nyansskillnader som helt saknar betydelse, eftersom den musik jag gör baseras på musikaliskt innehåll och inte på exakt ett visst syntljud... 😕 Jag har visserligen kvar min K2000 och min Cs1x, men använder dem nästan bara som klaviaturer numera...

Äkta analoga syntar har jag aldrig varit inne på tidigare, så om de mjukvaru-emuleringar som finns, inte låter exakt likadant som originalet, spelar faktiskt ingen som helst roll för mig. Har ett synt-VSTi ett ljud som passar i min låt, så använder jag ljudet, utan att ifrågasätta om det verkligen låter exakt som den synt det påstås emulera... En sådan jämförelse är helt ointressant för mig, eftersom det som sagt är musik och inte syntljud det handlar om.

Kan också nämna att det var en befrielse att gå ifrån rullband för många år sedan och i stället få bättre ljudkvalitet genom att köra hårddiskinspelning på en Atari Falcon! Numera är ljudet ännu bättre, tack vare bättre program, bättre preamp, omvandlare etc - och jag längtar definitivt inte tillbaka till rullbandstiden.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

2. Jag är inget 1337 hacker men vad är det egentligen hårdvara kan göra som mjukvara inte kan emulera? Som jag skrev i en annan tråd: När senast hörde ni en tv-spelutvecklare säga: "Nä, vi har inte med ferarribilar i det här spelet för de går inte att simulera."...

  "What´s da problem?", menar jag. ( Och det här är inget sarkastiskt uttalande...Jag vill verkligen veta. )

Det gäller väl främst gamla analoga synthar...

-Analoga oscillatorer (VCOs) har helt enkelt en massa operfektheter i sig som gör att de låter annorlunda och ojämnt (de "driftar", för att använda ett svengelskt uttryck). De nyare softsyntharna (och även vissa nya hårdvarusynthar) försöker simulera det, och om jag förstått saken rätt så närmar de sig mer och mer... En bra ljudprogrammerare kan även använda LFOer för att ytterliggare "analogifiera" ljudet.

-Analoga filter (VCF) har också ett något annorlunda sound, men även här närmar sig mjukvaran mer och mer...

Annars är det väl lite samma sak som vad som sagts om DA-omvandlarna... Gamla analoga synthar har ofta lite brus och knaster som också gör sitt till "soundet".

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!
, så du är inte på helt fel spår med bitreducering...  att köra analogt ut från ljudkortet och tillbaka in igen färgar ju ytterst minimalt i jämförelse.

- Vem har sagt att man ska ta det bra ljudkortet 😉?

Man kan ju skicka ut ov in ljudet genom Soundblaster´n och därefter uppnå sitt tvättäkta 90-tals ROMpler-sound à la Cheiron 🙂!

Är det hit tekniken har kommit efter alla dessa år? 😉

Precis vad jag tänkte häromdagen.

Jag gjorde A/B-jämförelse mellan en låt på CD och samma på vinyl, bara för att hitta vilka frekvenser som hade mer resonans och dist på vinylen. Nu är det bara för mig att bygga en multibandsoverdrive så jag kan simulera att en låt spelas från en vinyl. 😉

Är det sånt vi har kämpat för med alla teknikframgångar? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite frågan. Typ en vanlig tråkig akustisk fiol genererar ju i princip en operfekt sågtandsvåg.. Tycker ju att med teknikens framtid man kunde gå ifrån det där med fioler och bara använda syntar med perfekta sågtandsvågor, men icke.. jäkla bakåtsträvare.

...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!
, så du är inte på helt fel spår med bitreducering...  att köra analogt ut från ljudkortet och tillbaka in igen färgar ju ytterst minimalt i jämförelse.

- Vem har sagt att man ska ta det bra ljudkortet 😆?

Man kan ju skicka ut ov in ljudet genom Soundblaster´n och därefter uppnå sitt tvättäkta 90-tals ROMpler-sound à la Cheiron 😆!

Är det hit tekniken har kommit efter alla dessa år? 😕

Precis vad jag tänkte häromdagen.

Jag gjorde A/B-jämförelse mellan en låt på CD och samma på vinyl, bara för att hitta vilka frekvenser som hade mer resonans och dist på vinylen. Nu är det bara för mig att bygga en multibandsoverdrive så jag kan simulera att en låt spelas från en vinyl. 😆

Är det sånt vi har kämpat för med alla teknikframgångar? 😆

Exakt. Det är ungefär som när man köper en ny fräck speldator med quadruppla grafikkort, och det första man gör är att ladda hem en supernintendoemulator 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jag tycker att det var otroligt skönt att gå ifrån all hårdvara. När jag köpte SampleTank XL för några år sedan, så slängde jag iväg ett par sampleplayer-burkar

och en trummaskin som hade färre och sämre ljud, samt brusade mycket mer. Sedan har det fortsatt med fler VSTi som komplement. Jag gick inte miste om

ett dugg när jag slutade använda hårdvara - och om jag gjorde det, så är det nyansskillnader som helt saknar betydelse, //

Har ett synt-VSTi ett ljud som passar i min låt, så använder jag ljudet, utan att ifrågasätta om det verkligen låter exakt som den synt det påstås emulera...

En sådan jämförelse är helt ointressant för mig, eftersom det som sagt är musik och inte syntljud det handlar om. //

Numera är ljudet ännu bättre, tack vare bättre program, bättre preamp, omvandlare etc - och jag längtar definitivt inte tillbaka till rullbandstiden.

- Sköön inställning :rolleyes:! Alla rätt - MVG!

Jag tror att hårdvara allra mest handlar om arbetssätt! Spelade in min gamla synth (Yamaha EX7, undersängliggandes i flera år) idag och nej har

inte missat något fantastiskt men å andra sidan så Jo kanske missat något litet ty att spela in live till ljudkort blir en helt annan arbetsprocess där

man tänker helt annorlunda ifrån början till slut vilket ger annorlunda slutresultatet, ibland kanske bättre! Men inget jag direkt saknar jättemycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!
, så du är inte på helt fel spår med bitreducering...  att köra analogt ut från ljudkortet och tillbaka in igen färgar ju ytterst minimalt i jämförelse.

- Vem har sagt att man ska ta det bra ljudkortet :rolleyes:?

Man kan ju skicka ut ov in ljudet genom Soundblaster´n och därefter uppnå sitt tvättäkta 90-tals ROMpler-sound à la Cheiron 😕!

Det är ju lysande!! :rolleyes: Man kanske borde bygga ihop en 386:a med ett åttabitars soundblaster för att få det härliga retro-analogsoundet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!
, så du är inte på helt fel spår med bitreducering...  att köra analogt ut från ljudkortet och tillbaka in igen färgar ju ytterst minimalt i jämförelse.

- Vem har sagt att man ska ta det bra ljudkortet :rolleyes:?

Man kan ju skicka ut ov in ljudet genom Soundblaster´n och därefter uppnå sitt tvättäkta 90-tals ROMpler-sound à la Cheiron 😕!

Det är ju lysande!! :rolleyes: Man kanske borde bygga ihop en 386:a med ett åttabitars soundblaster för att få det härliga retro-analogsoundet?

Du skulle inte vara först med den idén...tyvärr...

Nä, jag tror att det här handlar mycket om nostalgi. Många har suttit och vridit på fysiska rattar i sin barndoms glansdagar och har därmed utvecklat ett kärleksförhållande till dessa prylar. Folk som har växt upp med pluggar känner sällan samma entusiasm för en gammal dammig chockrosa Moog.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej på er!

Allting beror på vad man är van att jobba med eller personlig smak. Derrick MAy gjorde strings of life 1987 på väldigt enkel utrustning liksom DAF 1981.

Problemet är att technovärlden (likson syntpopvärlden) övertagits av hästsvansmentalitet, dvs tekniken är viktigare än musiken.

MS2o legacy eller på riktigt, du kan inrte höra det på en skivinspelning. Påstår du det ljuger du! liksaså wavestation legacy.

Hårdvara och mjukvarursyntar är båda underbara att jobba med.

Pads från en tinity, triton, wavestation, n364, T3 är svåra att ersätta på datorn,

samtidigt; vad kan knäcka reaktor, FM7, malström på datorsidan?

MVH Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter sterilt, opersonligt och trist med bara mjukvara, man hör direkt såna produktioner om man varit med ett tag ...

Haha men var det inte du som trodde att Eric Prydz jobbar med hårdvarusyntar? 😛

Jag tror så här, att alla regelnissar som säger att det måste vara si eller så - dom kan bara förlora. Öppet sinne vinner vettu. 😳

Och for the record - det finns ingen tydlig koppling mellan mjukvara och amatör, eller mellan hårdvara och proffs. Såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag gillar denna tråden!

Min egen historia är upp och ner. Det började med två manualers orgel med baspedaler som blev till piano som blev till hårdsynthar. Något år senare kom Ataris 1040 eller vad den nu hette och det var skitkul en stund. Snart dog glädjen dock, alla dessa burkar och datorskärm kändes så jävla mekaniskt. Begränsningen man hade med tidiga synthar var faktiskt ett plus vad gällde skaparglädje och kreativitet. Fan, det fanns inte ens MIDI i början. Då lovsjöng vi CV Gate. Jag minns med hatkärlek min Tascam PortaOne med kassettband och pumpande DBX brusreducering.

En dag framför datorn tog vi ett beslut - dags att plocka upp analoga instrument och bli rock'n'roll. Jag köpte elbas och polarna plockade upp gitarr och trummor. Plötsligt var det roligt igen och skaparglädjen var på topp.

Nu har jag glidit in mer och mer på datorstödd inspelning både live och i studio (länge leve firewire) samt mjukvarusynthar och styrning. Kanske ska jag investera i en digital bas (Variax) och en effektpedal som kan programmeeras både för hand och med datorns hjälp. Vi snackar till och med om att köra klick live så att vi kan ha ett par synthspår och mer körer på sequenser och samtidigt synka ljuset.

Det jag kommit fram till är att kombinationen av hårdvara, mjukvara och analoga instrument is da bomb. Det finns inget som slår upplevelsen av att lira ihop i ett band men samtidigt ha möjligheten att digitalisera delar av det hela.

That's it folks.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jag tror det är viktigt att blanda mjukvara och hårdvara.. Om alla ljud kommer ifrån samma källsa vi säga ljudkortet softsynthar så får man inte samma headroom i mixen som om man blandar hårdvara och mjukvara.. Sen kan man väll inte jämföra en mjukvarusynth med en hårdvaru... En synth för 30 000 kontra en mjukvaru för 3 tusen.. Nej ja tycker hårdvaru synth ljuder bäst men desto bökigare att spela in i jämfört med mjukvaru..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Diaks (oregistrerad)
Johannes Leiman från Yamaha Sverige..

Johannes Leyman.. jag har en bok av honom från 80-talet, som heter just: Synthesizer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker synd om alla er som inte fått lira på en Oberheim OB-8 eller en Jupiter-8 eller en Polymoog eller en Korg Trident, nu har jag räknat upp några utav världens genom tidernas bästa synthar, för att inte tala om hammond B3 eller ett riktigt Rhodes 88 med trögt anslag så man får jobba med fingrarna...vst är bra att ha men man kan inte jämföra känslan att leka live med äkta instrument, blanda det bästa från båda världar,som Linus sa för längesedan!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det var otroligt skönt att gå ifrån all hårdvara. När jag köpte SampleTank XL för några år sedan, så slängde jag iväg ett par sampleplayer-burkar och en trummaskin som hade färre och sämre ljud, samt brusade mycket mer. Sedan har det fortsatt med fler VSTi som komplement.

Jag gick inte miste om ett dugg när jag slutade använda hårdvara - och om jag gjorde det, så är det nyansskillnader som helt saknar betydelse, eftersom den musik jag gör baseras på musikaliskt innehåll och inte på exakt ett visst syntljud... 😄 Jag har visserligen kvar min K2000 och min Cs1x, men använder dem nästan bara som klaviaturer numera...

Äkta analoga syntar har jag aldrig varit inne på tidigare, så om de mjukvaru-emuleringar som finns, inte låter exakt likadant som originalet, spelar faktiskt ingen som helst roll för mig. Har ett synt-VSTi ett ljud som passar i min låt, så använder jag ljudet, utan att ifrågasätta om det verkligen låter exakt som den synt det påstås emulera... En sådan jämförelse är helt ointressant för mig, eftersom det som sagt är musik och inte syntljud det handlar om.

Kan också nämna att det var en befrielse att gå ifrån rullband för många år sedan och i stället få bättre ljudkvalitet genom att köra hårddiskinspelning på en Atari Falcon! Numera är ljudet ännu bättre, tack vare bättre program, bättre preamp, omvandlare etc - och jag längtar definitivt inte tillbaka till rullbandstiden.

mycket bra inlägg!

har själv brottats med alla de problem som fanns med pingpongande av monostpår på bandare, kort samplingstid så man fick monosampla och köre genom steroereverb för hyfsat ljud etc.

Mjukvaran har boostat ljdkvaliten enormt!

Det jag på något sätt saknar är hur musik på ett annat sätt värkte fram "förr i tiden". När det tog längre tid la man ner mer tid på varje sampling, editerade, gatade, sendade och filtrade mycket mer.

nu laddar man "groovyfunksoundsuite 9,764,32" och det låter skitbra, sterilt, men bra.

Vissta sammaa möjlighet finns ju att skruva, men när man kommer close på en gång saknar iallafall jag ibland motivationen att gå den där extra vändan för att hitta ljudet man verkligen vill ha och inte "close but no cigar".

Håller helt klart med dig att det spelar ingen roll als hur naturtroget mjukvaran simulerar en analogsynt....låter detbra så är det ok. Om mjukvaran falerar att ge en det ljud man ville ha, så skaffar man analogsynten i fråga (om möjligt) annars får man hålla till godo eller skruva lite till.

in whiskey veritas här för tillfället, hoppas budskapet gick fram 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är klart om man levt med sunkig hårdvara att det måste kännas bättre med dagens fina mjukvaror, det har jag all förståelse för,beror väl på hur man jobbar också.

Fostex porta och sämre brusiga synthar har jag aldrig tagit i så jag vet inget om denna skiten,men min rullvbandare 16 kan Tascam på 1" har jag fortfarande kvar och rätt använd är den ett utmärkt komplement till datorprylarna!

(för vissa kunder t.o.m. ett krav...)

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.