Jump to content
Annons

Hårdvara - Snart en minne blott typ ? :)


trancer

Recommended Posts

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag har då aldrig hört en softsynth som låter lika bra som en hårdvarusynth.

Var det där ett sarkastiskt inlägg eller menade du allvar nu? 😄

Hehe....jag menar faktiskt allvar. allt softsynthar jag hört låter skit jämfört med hårdvara. Men har man inga stora krav och dåligt me stålar är ju softsynthar ett bra alternativ....och om man gillar samplecds kan man ju köra softsamplers. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jämför digitala hårdvarusyntar med softsyntar så är det väl samma skrot och korn. NI FM7 låter allmänt bra jämfört med Yamaha DX7, tex. Det finns en hel del softsyntar som låter bättre än min uschliga Korg microKorg också.

Analoga syntar är kanske ett kapitel för sig och motvilligt måste jag nog säga att många av de analogsyntar och halvanaloga syntar jag använt låter rätt unika. Däremot tycker jag inte att de i alla lägen låter bättre för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jämför digitala hårdvarusyntar med softsyntar så är det väl samma skrot och korn. NI FM7 låter allmänt bra jämfört med Yamaha DX7, tex. Det finns en hel del softsyntar som låter bättre än min uschliga Korg microKorg också.

Jo, för där har du ju "samma sak"... microKorg är ju en virtuellt analog synth, så det är ju precis samma sak som en softsynt, fast koden finns i en dedikerad hårdvara.

FM7 och DX7 skiljer sig väl främst åt i och med DA-omvandlarna (och om de nu har lagt till lite nya funktioner i FM7?)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då aldrig hört en softsynth som låter lika bra som en hårdvarusynth.

Det va det dummaste jag hört tror jag .

Klart att man får pilla med ljuden? finns ju intem ånga ljud i en hårdvaru synth som låter jättebra standard heller .

Jag kör min klaviatur och kör MIDI LEARN på alla dom effekter som cutoff osv jag vill kunna använda.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jag har då aldrig hört en softsynth som låter lika bra som en hårdvarusynth.

Var det där ett sarkastiskt inlägg eller menade du allvar nu? 🙁

- Nej, men det finns sådana! Synthkillen i Duran Duran ex! Han hade för ett antal år sedan testat PRO-51 (emulation av Sequential Prophet-5 som var dålig)

och bestämde sig därmed att alla software-synthar alltid var dåliga... för all framtid! Smidigt och enkelt, men ack så fel! Mena hårdvarusamplers är ju sämre

medan vissa plugin-synthar är helt unika och således ingen motsvarighet har uppå hårdvarusidan! Några som är riktigt bra är Arturia CS-80 och Korg Legacy!

Ex Novation V-Station är fn i mig helt identisk med Novation K-Station, gillar ingen av dem 😏!

Link to comment
Dela på andra sajter

hej!! 🙁 , klart hårdvara e skönt , jag använda mest bassar från mina hårdvarasynta, mjukvara låtar så platt inte lika fet som hårdvara, men det finns också GIGA, SF2, AKAi, mmm de där lät hur bra som hest men tar så mycket plast hårdisken bara, en mjukvarasynta som e typ 10MB, tror ni att det kommer låtar bra och fet??? jämför med GIGA piano som e typ 1GB ,

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

De allra flesta nyare mjukvarusynthar som emulerar gammal analog hårdvara låter mer analogt än Microkorg och MS2K.

Jag kör uteslutande hårdvara för tillfället men kommer att gå över till lite mjukvarusynthar som emulerar dyr och ovanlig hårdvara (mellotron, CS80 och Korg MS20). Ljudmässigt är mjukvarusynthar bra men att en MinimoogV skulle låta lika bra som en riktig Minimoog model D är ett skämt. Likt möjligtvis men inte lika bra.

Anledningen att mjukvara tar sig fram tror jag beror till största delen på tillgång och piratkopiering. Idag kan vilket fjås som helst tanka ner vilka synthar han eller hon behagar och göra "musik". Funkar inte ljuden på den ena pluggen tankar man ner en ny och får på så vis aldrig en realtion till sina instrument.

Den andra delen av mjukvarans framgång enligt mitt sätt att se på det är givetvis smidigheten. Man sparar en jäkla massa plats när man har allt i en dator.

Nackdelarna med mjukvara för min del är:

* Jag hatar krångliga datorer med uppdateringstvång och allt annat som ställer till det.

* En midicontroller skänker mig ingen känsla eller låter mig vara ett med mitt instrument

* Jag kan inte plocka med mig en synth i sängen och göra nya ljud

* Live med laptop stinker tycker jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Om man har pengar och plats så är det klart att hårdvara är att föredra!

Men sålänge man inte har ingenjörs-examen, 100,000 kr samt brunbjörnens styrka att kunna släpa med sig sin 100 kg´s CS-80 på bussen så...

Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)

Jag anser att hårdvaran låter så jävla mkt bättre. Det är två olika världar. Jag hade 6-7st hårdsynthar förr (Proteus 2000, Xtreme Lead 1, Roland 2080, Korg Trinity m.fl) och ÄN idag, 4-5 år senare så låter dom produktionerna så jävla mkt fetare.

Det är ba rena ljud lixom, alla mjuksynthar är så tillfixade, så fejkade. Allt låter så jäkla stereo och stort, varje ljud är på 400GB och det är lixom inget man kan sitta och ratta med.

Det är en mkt fetare tyngd i hårdvaran, det gäller allt tk jag. En mkt mer distinkt värme och attack. Jag blev nästan ledsen när jag hörde att allt jag gjort efter jag sålde mina hårdsynthar låter SKIT i jämförelse, iaf dom låtar då man använder synthar lixom ...

Jag håller nu på att köpa tebax alla mina hårdsynthar, för det låter ba bättre.

Med en Proteus 2000 som är en av dom bästa syntharna tycker jag, kan du få 32 kanaler utan att datan belastas nånting, och det låter bättre än mjukvaran. Visst, om du lyssnar på ljuden enskilt så låter hårdsynthar fattigare, men i mixen låter dom så jävla på plats alltså. Det går inte att förneka.

Jag satt med en 450mhz Pentium 2 cpu och gjorde grejor som låter mkt mkt fetare än det jag har idag när jag sitter med en G5:a med 4GB i minne och 1TB hårddisk lixom...

Hårdvaran kommer komma tillbax, inge snack. Dom stora grymma studios med ett fett sound har aldrig gått ifrån dom ens ... Det är mest i amamtör/semi pro syfte som mjukvaran har tagit över, iaf när de gäller synthar. Pluggar och sånt finns de riktigt jyssta till ProTools m.m ...

Yeah!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en mkt fetare tyngd i hårdvaran, det gäller allt tk jag. En mkt mer distinkt värme och attack. Jag blev nästan ledsen när jag hörde att allt jag gjort efter jag sålde mina hårdsynthar låter SKIT i jämförelse, iaf dom låtar då man använder synthar lixom ... 

Alltså.. det är ju skillnad på hårdvara och hårdvara. Finns dålig hårdvara precis som det finns dåliga softsyntar. Har du nånsin hört en microKorg, eller för den delen en Evolution EVS-1? Bra exempel på hårdvara som låter skit, och som överträffas av de bättre nya softsyntarna. Sen att ett företag som E-Mu med X antal välbetalda proffsdesigners kunde göra skitbra hårdvara som Proteus-romplarna som överträffar nånting som en eller två programmerare knåpat ihop i sovrummet borde väl inte vara någon överraskning. Datorer är ju också hårdvara.. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Tycker du? Jag tycker dom gamla hårdvaru-syntharna, i synnerhet just alla äldre sample-players som E-mu´s serie, låter sämre än

dagens mjukvaru-motsvarigheter! Går det ens att höra skillnad på dom och samplade , eller E-mu´s egna mjukvaru maotsvarighet?

Att stora studios ej sålt är inte konstigt - 1 alla kan apparaterna. 2 får ändå inget för dom 3 ser imponerande ut med apparat-vägg

(Är det maraton* du tänker på :rolleyes:?)

Mena man kunde slänga upp en hårdvaru-vägg med Akai S-3000/5000 för vad en laptop går på, skulle se väldigt coolt

o imponerande ut men fn vad omständigt att musicera med, en dator/laptop är enklare och bättre! Är helt övertygad om

att skicklig producent/låtskrivare skulle kunna snickra ihop världshit enbart på min laptop (även om nu jag inte kan det (... än:)!))

* Bland annat: EMU Orbit, EMU Orbit3, EMU Planet Phatt, EMU Mo Phatt, EMU Procussion, EMU Proteus 1, EMU plus Orcestral

EMU Proteus 2000, EMU Proteus 2500, EMU Vintage Keys, 3st EMU Xtreme Lead-1, EMU Vintage Keys.

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

ChrisSnyder (oregistrerad)
3 ser imponerande ut med apparat-vägg

Det där uttalandet säger ju det mesta om hur många studios du varit inne i. 😕

Alltså, JAG tycker tex EMU's gamla hårdsynthar låter bra, jag har gjort grejor på dom som folk fortfarande tycker låter jättebra. Men självklart så kan ju samma synth i någon annans händer låter apa lixom, det handlar ju mkt om vad man gör för stil och vad man är för producent.

Sen idag finns det INGA mjuksynthar har vanliga smör och bröd synth. Säg nån synth där du har både typ massa trumljud, pianon, stråkar, gitarrer och dyl? Det finns ingen ... Alla ska vara så speciella och ovanliga. När det kommer en bra smör och bröd synth på 128mb där ljuden låter lika bra som på en hårdvarusynth, då lyfter jag på hatten och använder den. Det finns lixom inte nu ...

Alla stora inspelningsstudios och mixningsstudios kör bara hårdvara fortfarande, alla jag har varit i i olika syften iaf, jag lämnar gärna bort mina mixar och låter nån mixdemon mixa dom i en 100% outboard studio. Det här med mjukvara är en rätt stor trend grej där vissa saker stannar och vissa försvinner.

Jag tror att om några år kommer det vara 50/50% av hårdvara och mjukvara. Det låter sterilt, opersonligt och trist med bara mjukvara, man hör direkt såna produktioner om man varit med ett tag ...

Men iaf, jag tycker det är kanon med mjukvara, jag har mkt själv, men de kommer inte i närheten av det krisp hårdvara skapar ... För mig är det en helt annan sak iaf ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Nej, jag är inte i branchen - är glad/ledsen amatör! (Fast har varit i studios och hälsat på, så förstod inte riktigt vad du menade?,

eller menade du att viss apparatur många gånger är inbyggd/"undangömd"? Eller var du bara elak mot stackars lille Elvlis 😕?)

Känns som att du inte kollat upp detta på vääldigt länge! Finns massor med smör och bröd synthar. Alla mjuk-samplers har bibliotek

som täcker in mer än ngn hårdvaru ROMpler och sedan finns det en massa mjukvaru ROMplers som ex Sample Tank 2, o.s.v, e.t.c!

Det låter sterilt, opersonligt och trist med bara mjukvara, man hör direkt såna produktioner om man varit med ett tag ...

- Alltså, tror inte du vet vad du snackar om och jag tror inte du skulle kunna höra skillnad på digitala hårdvaruROMplers resp mjukvaru-dito

då dessa låter likadant - det är skitsamma, vad som däremot spelar avgörande roll är alla apparater/pluggar därefter men framförallt annat

så är det producenten/ljudteknikerns skicklighet i att producera musiken som är det helt avgörande för slutresultatet! Så amatörers produktioner

kommer alltid låta sämre! Om jag fick vara i den riktiga studion och den riktige producenten var tvingad att jobba i min mesiga lilla hemmastudio

så garanterar jag att min hemmastudio skulle knäcka den riktiga studion!

Om Max Martin satt och mixa i sin studio med Hårdvaru EMU och Waves TDM-pluggar i ProTools eller på min laptop med mjukvaru EMU och

Waves VST-pluggar i Cubase så tror inte jag att du skulle kunna höra ngn skillnad, överhuvudtaget! (Nu är det ju inte Max utan Elvlis som

sitter vid Elvlis laptop vilket... faktiskt gör all skillnad i världen - det sitter inte i apparaterna utan i huvudet!)

Här kunde jag skrivit detta en än gång, men jag tror att ovan räcker väl så väl 😲!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen idag finns det INGA mjuksynthar har vanliga smör och bröd synth. Säg nån synth där du har både typ massa trumljud, pianon, stråkar, gitarrer och dyl?  Det finns ingen ...    Alla ska vara så speciella och ovanliga. När det kommer en bra smör och bröd synth på 128mb där ljuden låter lika bra som på en hårdvarusynth, då lyfter jag på hatten och använder den. Det finns lixom inte nu ...

Skulle vilja skilja på syntar och romplers här å andra sidan. Om du har nånting med 128mb förinspelade vågformer och väldigt begränsade möjligheter att göra egna ljud så borde det vara en rompler eller en sampler, och inte en synt. I den meningen är E-MU Proteus eller Korg Triton en rompler, men Yamah DX7 eller minimoog en synt. Sen finns det ju en himla massa gränsfall, som instrumenten från Kurzweil, Kawai K4, osv osv..

Finns ju klart folk som inte håller med och tycker att allt som är elektriskt och har tangenter är en synt oavsett hur den nu fungerar, men det är ändå en rätt skev bild av det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Men sålänge man inte har ingenjörs-examen, 100,000 kr samt brunbjörnens styrka att kunna släpa med sig sin 100 kg´s CS-80 på bussen så...

En Yamaha CS80 kostar inte 100 000 :- och man behöver inte ingenjörsexamen för att programmera den heller. Däremot behöver man en rejäl styrka för att bära runt på den (varför man nu skulle vilja göra det). 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Ingenjörs-examenvar det tänkt att man skulle ha för att kunna reparera/underhålla den! Hur mycket kostar dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har då aldrig hört en softsynth som låter lika bra som en hårdvarusynth.

Det va det dummaste jag hört tror jag .

Klart att man får pilla med ljuden? finns ju intem ånga ljud i en hårdvaru synth som låter jättebra standard heller .

Jag kör min klaviatur och kör MIDI LEARN på alla dom effekter som cutoff osv jag vill kunna använda.

/Perrra

Om du tycker softsynthar låter kanon bra så är det ju bra för dig.

Nu verkar inte du har provat speciellt många hårdvarusynthar eftersom du säger

"finns ju intem ånga ljud i en hårdvaru synth som låter jättebra standard heller"

....Gå till närmaste musikaffär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Hej!

Ingenjörs-examenvar det tänkt att man skulle ha för att kunna reparera/underhålla den! Hur mycket kostar dom?

Fast då räknar du med att den går sönder också. 😳

Just Yamahas CS 50, 60 och 80 lider av att de har väldigt speciella komponenter. Går någon utav de sönder finns det en liten risk att det inte går att laga så värst enkelt och då blir det dyrt. Jämför med vilken elektronik som helst som pajar efter att garantin gått ut.

Jag har sett priser på Yamaha CS80 för runt 50000:-. Just det exemplaret var i väldigt fint skick också.

Själv kommer jag att satsa på en CS60 när jag har råd en vacker dag. De kostar mellan 8000-15000:- beroende på skick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just Yamahas CS 50, 60 och 80 lider av att de har väldigt speciella komponenter. Går någon utav de sönder finns det en liten risk att det inte går att laga så värst enkelt och då blir det dyrt. Jämför med vilken elektronik som helst som pajar efter att garantin gått ut.

Egentligen är det väl inte så många specialkretsar i CS-80 ... eller? Det är klart att Yamaha's IG001xx kretsar (IG00150, IG00151, IG00152, IG00153, IG00156, IG00157, IG00158 ...), YM26xxx (YM26600, YM26700) kanske kan vara lite knepiga att få tag på men de är inte omöjliga :rolleyes: Jag lagade en CS-80 för ett antal år sedan och då gick det åtminstone att köpa dessa kretsar direkt från Yamaha i Japan 🙂

Problemet med CS-80:an tycker jag är dess kompexitet. Synten är fullkomligt småckfull med elektronik och det kan vara svårt att orientera sig bland allt kablage och alla kretskort. Synten väger dessutom en hel del vilket gör den svår att hanskas med rent ergonomiskt. Bara nätaggregatet i synten väger runt 20 kg!!! 😮😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fram till nu, använt enbart Reason till att göra musik, men

jag går sakteliga tillbaks mer och mer till hårdvarusyntar.

Håller med Neko, om att jag får både mer kontroll och och känsla med hårdvarusyntar,

jag införskaffade nyligen en Alesis ION, som gav en

rejäl skjuts i skaparglädjen.

p.s. i slutet på september kommer albumet "On the road to wisdom"

som släpps på USA labeln A Different Drum, musiken är gjord enbart

med Reason, sången är inspelad i Tracktion. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser att hårdvaran låter så jävla mkt bättre. Det är två olika världar. Jag hade 6-7st hårdsynthar förr (Proteus 2000, Xtreme Lead 1, Roland 2080, Korg Trinity m.fl) och ÄN idag, 4-5 år senare så låter dom produktionerna så jävla mkt fetare.

Det är ba rena ljud lixom, alla mjuksynthar är så tillfixade, så fejkade. Allt låter så jäkla stereo och stort, varje ljud är på 400GB och det är lixom inget man kan sitta och ratta med.

Det är en mkt fetare tyngd i hårdvaran, det gäller allt tk jag. En mkt mer distinkt värme och attack. Jag blev nästan ledsen när jag hörde att allt jag gjort efter jag sålde mina hårdsynthar låter SKIT i jämförelse, iaf dom låtar då man använder synthar lixom ...

Jag håller nu på att köpa tebax alla mina hårdsynthar, för det låter ba bättre.

Med en Proteus 2000 som är en av dom bästa syntharna tycker jag, kan du få 32 kanaler utan att datan belastas nånting, och det låter bättre än mjukvaran. Visst, om du lyssnar på ljuden enskilt så låter hårdsynthar fattigare, men i mixen låter dom så jävla på plats alltså. Det går inte att förneka.

Jag satt med en 450mhz Pentium 2 cpu och gjorde grejor som låter mkt mkt fetare än det jag har idag när jag sitter med en G5:a med 4GB i minne och 1TB hårddisk lixom...

Hårdvaran kommer komma tillbax, inge snack. Dom stora grymma studios med ett fett sound har aldrig gått ifrån dom ens ... Det är mest i amamtör/semi pro syfte som mjukvaran har tagit över, iaf när de gäller synthar. Pluggar och sånt finns de riktigt jyssta till ProTools m.m ...

Yeah!

vad är grejen med det här? din gamla PC lät bättre. Jaha. Hur då menar du då. Hur kan en samplad synth låta sämre än originalet? Då måste ju isåfall synthen låt lika kasst på en inspelning (på skiva alltså), eller vad är skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jag tror den största skillnaden är att hårdvaruburkar i snitt har mycket bättre (d.v.s. mer skickligt) programmerade presets!

Har ingen aning om varför men det är min subjektiva erfarenhet! Blir fortfarande lika fascinerad varje gång jag spelar Trinity/Triton och lämnar

"COMBI" och/eller stänger av effekterna, då det plötsligt låter apa om samtliga ljud! Likadant med en del hårdvaru-multieffekter, som är väldigt

skickligt programmerade såtillvida att även om ljudkvaliteten egentligen är sämre än hos mjukvarumotsvarighet låter dom ändå bättre i realiteten

måhända också att de funkar betydligt bättre i "riktig" produktion och kanske det som "ChrisSnyder" var inne på här lite tidigare!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har missat hela grejen med att mycket av soundet i romplers sitter i DA-omvandlingen. Man försöker väl i viss mån emulera även denna; men jag tycker inte man når hela vägen fram. Bra hårdvara låter annorlunda ("bättre" tycker de flesta) än motsvarande mjukvara, punkt slut och over and out från mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Ni har missat hela grejen med att mycket av soundet i romplers sitter i DA-omvandlingen.

Man försöker väl i viss mån emulera även denna; men jag tycker inte man når hela vägen fram.

- Hur menar du att "man" skulle försöka emulera en hårdvaru-sampler(player)´s D/A- (samt därefter nödvändig A/D)-omvandling?

Med bitreducering eller 😕? Om man vill kan man ju alltid köra mjukvaru-ROMpler-ljudet ut genom ljudkortet och sedan tillbaka in igen!

Alltså denna diskussion ter sig aningen absurd! Om någon säger att en samplad gitarr aldrig kan ersätta en riktig håller jag med till 100%.

Om någon säger att hårdvarukompressorer är bättre än mjukvaru-ditos så är det säkert så! Men nu är alltså samma gamla samplade 16

bitars ljud plötsligt mycket bättre om dessa finns digitalt uti tunga lådor ifrån förra årtusendet än som identiska 1/0:or på HD/RAM-minnet?

Jag tror känsla och ljud förväxlas här! En ljudfil är samma ljudfil i laptop som uti MPC! Känslan är annorlunda! Jag väljer MPC alla gånger!

Ljudfilen är dock densamma! Ok?

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har missat hela grejen med att mycket av soundet i romplers sitter i DA-omvandlingen.

Man försöker väl i viss mån emulera även denna; men jag tycker inte man når hela vägen fram.

Egentligen håller jag faktiskt med.. även fast jag varken har vilja eller erfarenhet nog att uttala mig om romplers... (som per definition är hemska styggelser) Däremot upplever jag Yamaha DX7 som ett bra exempel på hur DA-omvandling kan oavsiktligen ge ett instrument ett varmare ljud. Nu vet jag inte de tekniska detaljerna, men första generationen DX7:or hade lägre antal bitar i DA-omvandligen än senare syntar, typ DX7II, med resultatet att ljudet i DX7:an får en väldigt organisk och brusig underton. DX7II låter i kontrast väldigt digital och nästan kliniskt ren. Det är enda anledningen till att jag fortfarande har min TX7-modul liggandes skräpande, istället för att köra NI FM7, som i min mening låter mycket bättre än en DX7II och senare FM-syntar från Yamaha.

Bra exempel på ett fel som blir rätt kanske... Å andra sidan avskyr vissa det "operfekta" ljudet i tidiga DX7. Förmodligen är det trots allt en ren smaksak. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Argumentet att man lär sig sin synth utan och innan eftersom man har lagt ut 10 papp på den, är väl inget argument för hårdvaruvärlden? Samma sak gäller väl om man går och köper sig t ex Reason.

Problemet är nog snarare att de flesta just inte köper sin mjukvara och därmed inte är lika hängivna att lära sig den.

2. Jag är inget 1337 hacker men vad är det egentligen hårdvara kan göra som mjukvara inte kan emulera? Som jag skrev i en annan tråd: När senast hörde ni en tv-spelutvecklare säga: "Nä, vi har inte med ferarribilar i det här spelet för de går inte att simulera."...

"What´s da problem?", menar jag. ( Och det här är inget sarkastiskt uttalande...Jag vill verkligen veta. )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!
Ni har missat hela grejen med att mycket av soundet i romplers sitter i DA-omvandlingen.

Man försöker väl i viss mån emulera även denna; men jag tycker inte man når hela vägen fram.

- Hur menar du att "man" skulle försöka emulera en hårdvaru-sampler(player)´s D/A- (samt därefter nödvändig A/D)-omvandling?

Med bitreducering eller 😕? Om man vill kan man ju alltid köra mjukvaru-ROMpler-ljudet ut genom ljudkortet och sedan tillbaka in igen!

Alltså denna diskussion ter sig aningen absurd! Om någon säger att en samplad gitarr aldrig kan ersätta en riktig håller jag med till 100%.

Om någon säger att hårdvarukompressorer är bättre än mjukvaru-ditos så är det säkert så! Men nu är alltså samma gamla samplade 16

bitars ljud plötsligt mycket bättre om dessa finns digitalt uti tunga lådor ifrån förra årtusendet än som identiska 1/0:or på HD/RAM-minnet?

Jag tror känsla och ljud förväxlas här! En ljudfil är samma ljudfil i laptop som uti MPC! Känslan är annorlunda! Jag väljer MPC alla gånger!

Ljudfilen är dock densamma! Ok?

Nja, jag håller inte med. DA-omvandlarna i gamla syntar & samplers etc var inte direkt kliniskt rena utan hade verkligen karaktär. Vete f-n om det var så många av dem som verkligen jobbade med 16 bitar heller, så du är inte på helt fel spår med bitreducering... men det är nog mer än så; det uppstår säkert en hel del intermodulationsdistorsion och eventuellt vikningsdistorsion (beroende på vad vi pratar om) som skapar karaktär och sound. Dock - som du föreslår - att köra analogt ut från ljudkortet och tillbaka in igen färgar ju ytterst minimalt i jämförelse.

Känsla och ljud förväxlas INTE. Om det låter annorlunda så är det annorlunda. Din jämförelse med olika mjukvaruspelare haltar en del eftersom det är skillnader i hårdvaran som gör skillnaden i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...