Jump to content
Annons

Få bort puffljud i efterhand?

Recommended Posts

NybörjarenÄrHär (oregistrerad)
Postat

Hejsan,

jag kan inte så värst mycket om inspelning/ljudredigering. Men sånt kan ni ju här. Så jag har lite frågor. 🙂

Jag har gjort en vanlig röstinspelning (speakerröst). I inspelningen kom det med ett antal puffljud (på P och T). Finns det någon möjlighet att få bort dessa ljud i efterhand? Något program? Helst gratis.

Har testat lite med WavePad men hittade inget filter där för at få bort ljuden.

Det är ganska mycket "bas" i rösten, jag gillar det men jag vet inte om alla gör det. Kan man även redigera detta i efterhand?

Har ni några tips för att göra en bra röstinspelning? Förutom puffskydd då, som jag inte använde 😄 Vad ska man tänka på?

I övrigt låter det bra....tror jag... 😄

Använde: M Audio MobilePre USB, PC, Live Lite 4.1, Generis kondensatormic för att göra inspelningen. 😄

Annons
Postat

Svårt att få bort puffljud i efterhand.. Jag har gjort en del redigeringar tidigare för att få bukt med just det problemet och det brukar sluta med att jag sitter i AudioMontage i Wavelab och ritar volym och EQ kurver runt de samplingar som puffjudet ligger på.. Tyvärr blir det aldrig riktigt bra att fixa i efterhand.. Särskilt inte om det är viktigt att basen är kvar.

Kan dock ge lite tips hur du får ett mustigt speakerljud.

1. Se till att använda puffskydd.

2. Tala på ca 20-30 cm från micken.

3. Se till att du har basavskärning påslaget på micken (skär av under ca 80 Hz=icke önskärda frekvenser)

4. Kör kompressor på ljudet sen (själv använder jag Wavelabs inbyggda multibandkomressor för ändamålet)

Kan också tipsa om att det är lätt att göra ett eget puffskydd.. få tag i lite gassvetstråd på järnhandlen (eller garaget) och sno en nylonstrumpa av tjejen.. Vira ihop svetstråden runt en syltburk (så blir den rund och fin) och trä slutligen på nylonstrumpan.. Sen lite gaffatejp på mikstativet så är det klart 😄

Postat

En sak som går vlädigt effektivt, men som det är väldigt mkt jobb med, är att leta upp samma ord någon annan stans i inspelningen, och kopiera respektive "T"/"P" ljud därifrån och klistra in det över det "puffiga ljudet".....om du fattar?

Men det förutsätter att det går att hitta något T/P/K-ljud som är bra inspelat......Gör man detta bra, men Crossfade och volymjustering och laborerande så går det att fixa så det blir helt perfekt....

Och eftersom alla såna konsonanter låter i princip identiska så går det att klippa ganska friskt....men som sagt, det är lite omständigt, men jag har räddat många knasiga konsonanter på det sättet......

Postat

Använd EQ som du skär basen på (eller svep och leta efter den frekvens där det är som starkast) och använd automatisering i det sequencerprogram du jobbar i. Du kan också använda sidechain om du inte orkar automatisera.

Postat
Kan också tipsa om att det är lätt att göra ett eget puffskydd.. få tag i lite gassvetstråd på järnhandlen (eller garaget) och sno en nylonstrumpa av tjejen.. Vira ihop svetstråden runt en syltburk (så blir den rund och fin) och trä slutligen på nylonstrumpan.. Sen lite gaffatejp på mikstativet så är det klart 🙂

Men jag antar att man ska plocka bort syltburken när det hela är klart...? 🙂

Postat

MrKeys lösning är optimal om man vill vara petnoga. alla fall i TAL inspelningar har jag använt mig av den tekniken. Till och med lagt egna P och T ljud härodär 🙂

Postat
Kan också tipsa om att det är lätt att göra ett eget puffskydd.. få tag i lite gassvetstråd på järnhandlen (eller garaget) och sno en nylonstrumpa av tjejen.. Vira ihop svetstråden runt en syltburk (så blir den rund och fin) och trä slutligen på nylonstrumpan.. Sen lite gaffatejp på mikstativet så är det klart 🙂

Men jag antar att man ska plocka bort syltburken när det hela är klart...? 🙂

*haha* Ja glömde nämna det ja.. Risk att det blir lite burkigt ljud annars 🙂

Postat
Kan också tipsa om att det är lätt att göra ett eget puffskydd.. få tag i lite gassvetstråd på järnhandlen (eller garaget) och sno en nylonstrumpa av tjejen.. Vira ihop svetstråden runt en syltburk (så blir den rund och fin) och trä slutligen på nylonstrumpan.. Sen lite gaffatejp på mikstativet så är det klart 😉

Men jag antar att man ska plocka bort syltburken när det hela är klart...? 😲

*haha* Ja glömde nämna det ja.. Risk att det blir lite burkigt ljud annars 😉

* Bada - Bam - Bam - Disscchh *

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.