Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

😄 Alla säger jämt att man ska ha lite bra ref plattor att jämföra med i mix, dessa ska man läras sig och använda flitigt. Sagt och gjort. Bestämde mig för en del och lyssnade in mina ns10 med proton subb. Ställde in allt så att mina skivor lät snyggt och tänkte att nu jävlar ska här mixas... men efter ett par dagar slog det mig att alla mina ref plattor är redan färdig mastrade. Jag sitter och har ett färdigt material som ref. Detta funkar kanske vid mastring men vid mix blir det för mig ett fel som sker. Nu till frågan......

Finns det plattor av kända artister som inte är mastyrade och som kan anändas i utbildnings synpunkt? nån som vet annars ett alternativ som jag lätt skulle köpa med info bok till för ett par hundra (500)lätt.

När jag mixade lät allt skit bra, (i mina öron) men vid min mastring så fick jag stora problem med diskanten. Efter en väldigt massa ommixar började jag komma tillrätta med problemet men önskar vetskap i vad som skall höras vid olika volymer och lätta fällor att hamna i.

Arbetar i SX3 med uad kort och pluggar. Använder mix av en onyx för at addera bussar via tubecomp och rör rack. Tycker att ljudet är bra men allt tar för lång tid att få till...Pga min dåliga kunskap...

ok huvudfrågan är....vart hittar man ljudexempel med tillhörande info text...

🙂

Annons
Postat

Självklart ska du utgå från färdigmastrade plattor, som du har gjort redan.

Problem med diskanten vid mastringen? Om diskanten låter bra när du gör mixen, varför ändra på den när du mastrar? 🙂

Som Claes också säger - jobbar du för att mixen ska låta så bra som möjligt, så kommer mastringen inte göra så stor skillnad.

Postat

Som Claes säger så hänger större delen av låten på mixen, masteringen är mestadels en process som gör att alla dina 10 låtar som ska ner på en CD har samma utvolym, ligger lika i frekvensomfång och lyssningsintryck m.m, mer än en enstaka låts sound.

Jag köpte en bok + tillhörande "mixar" (projects) i omastrad form i olika genre's, sista kapitlet går igenom masteringen och inställningar som gjorts för att lägga en sista puts på musiken + givetvis lyssningsexempel.

Klart informativ

Production mixing mastering with waves

• 4 veckor senare...
Postat

Gör så här istället, om du kan så lyssna ett par dagar senare utan att ha rört mixen och då lyssna så hör du direkt vad för fel du gjort...

Och är du osäker på hur t.ex basen låter så är det helt klart något fel med den...Byt ut den eller mixa om den....någonting är helt klart fel då du inte vet om det är bra...ÄR DET BRA SÅ ÄR DET BRA.. =)

Postat
När jag mixade lät allt skit bra, (i mina öron) men vid min mastring så fick jag stora problem med diskanten.

Som andra har varit inne på – då är det ju din mastring det är fel på. Om mixen är bra, och mastringen förstör något ligger ju felet i det sistnämnda. Jag tycker att Lundin ger en bra bild av vad mastering är/borde vara. Mystifieringen av mastering måste upphöra. Det är i inspelningen och mixen allt ligger.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.