Jump to content
Annons

Mjukvaroinstrument, hur fungerar det/hur gör man?

mtornros

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt ny på mjukvaro-instrument-fronten och har därför en nybörjarfråga..

Hur fungerar det när man ska använda sig av ett instrument i cubase sx? "Ritar" man instrumenten inne i själva cubase, som om man skulle rita vanliga midispår, och så anropar cubase då de samplade ljuden istället för midiljud?

Jag funderar på att skaffa DFH samt Bösendorfer, fungerar dessa på detta sätt?

Och vad menas med re-wire? Det kanske inte ens har något med saken att göra?

Tackar!

Dela på andra sajter

Annons
Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jo, du har fattat rätt det fungerar precis som med fysiska midi-synthar men att syntharna nu redan finns i datorn.

Det går att rita tonerna men det går mycket fortare att spela dem, roligare också!

Rewire är en funktion där ett helt annat program ex Reason (som "uppfann" rewire) läggs som en (eller flera) synkad stereo-kanal

i ex Cubase så att man då kan jobba parallellt med Cubase och Reason, på samma låt!

Redigerat av Elvlis
Dela på andra sajter

Fast nu är ju inte DFH ett mjukvaruinstrument utan bara samplingar, om du inte menar DFH Superior eller DFH2. har du enbart DFH så måste du ha en mjukvarusampler och i den kan du "rita" in dina trummor. 😆

Ok, jo jag menar faktiskt DFH Superior. Fungerar detta att rita i direkt i Cubase, trumslag för trumslag (alltså inga trumloopar, sånt gillar jag inte)?

Om det är så att man inte ritar i Cubase, är det ändå lätt att koppla ihop trummorna man programmerat med ens Cubase-projekt?

Vet ni nån affär i Sthlm som brukar ha alla dessa program/instrument installerade på datorn så att man kan testköra?

Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

På första frågan, Ja!

På tredje frågan, den enda affären där man kan spela på datorn i Stockholm är Estrad, dom har 2st 😄!

(Det är teoretiskt möjligt på andra musik-affärer och så här kan det då gå till:

-Hej, jag skulle vilja testa VSTi-synth XX!

(Trevlig kille no 1 svarar) Ja då ska du snacka med Y, jag går och hämtar honom.

.....

Han sitter i telefon men kommer snart

......

......

Hej var det du som ville testa VSTi-synth XX

-Ja!

Okej då ska vi se om vi kan fixa det!Sätta på dator, koppla lite sladdar!

Hmm var har den nu tagit vägen? Vänta måste gå och fråga Z!

......

Mer kopplande, slutligen klart Voilà, varsågod!

-Shysst, tack!, sitta skön stol och spela, kul 🙂!

Efter 1 minut låter inte datorn, alla är upptagna ... väntar på min tur ...

......

-Ursäkta men det låter inte!

Trevlig kille no 2: Det var ju inte bra Fixar så det låter igen!

Efter 3 minuter hänger sig datorn!

Aaaarghh ... i tysthet!

-Tack, det lät bra, jag får återkomma.

Dela på andra sajter

Härligt!

Ska gå till Estrad och ta en titt, var länge sen jag var där, har hållt mig till Musikpunkten på senaste..

Ledsen att jag ställt samma fråga typ 3 ggr nu i samma tråd =)

Tack för alla svar!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.