jesper (oregistrerad) Postat 6 april 2004 Postat 6 april 2004 Tänkte höra efter lite om mick till sång. Ska man ha dynamisk eller kondensatormick till sång. Spelar in via en alto mic tube preamp (med fantommatning) om det spelar någon roll. FInns ju iaf möjlighet att använda både och. Sitter med en dynamisk mick från clas ohlson för 249:- så jag räknar med att låta som en helt ny person med en ny mick hehe... Prisklass runt tusenlappen hade jag tänkt mig. Bättre att köpa en "skaplig" dynamisk eller en "budget-konding"??? Ska endast användas till sång då jag kör med redan mickad gitarr...
Tokas Postat 6 april 2004 Postat 6 april 2004 En ADK A51´a ska vara jäkligt bra. Mycket bra pris på Musikbörsen. Har precis köpt en, men har dock inte hunnit testa den.
Claes Holmerup Postat 6 april 2004 Postat 6 april 2004 Som jag har sagt i flera andra trådar i detta forum, så tycker jag att Studio Projects B1 är den mest prisvärda micen i sin prisklass ( 1000:- ). Lyssna gärna på diverse olika micar och jämför på min testsite (adress nedan).
jesper (oregistrerad) Postat 7 april 2004 Postat 7 april 2004 Tack för svaren men frågan återstår: Dynamisk eller kondensator??? Ärligt talat hör jag ingen skillnad mellan adk 51, shure 58 beta eller SP B1, är väl för mycket amatör än så länge...
Tokas Postat 7 april 2004 Postat 7 april 2004 En stormembransmikrofon är helt klart bäst till sång. Varför den är det rent tekniskt vet jag inte. Så svaret blir väll: Kondensator
Claes Holmerup Postat 7 april 2004 Postat 7 april 2004 Tack för svaren men frågan återstår: Dynamisk eller kondensator??? Ärligt talat hör jag ingen skillnad mellan adk 51, shure 58 beta eller SP B1, är väl för mycket amatör än så länge... Hör du ingen skillnad mellan dem du nämner, så har du för dålig lyssning för att höra de stora skillnaderna som finns - och då spelar det egentligen ingen större roll vad du väljer - utan du kan låta plånboken välja... 😆 Det är bättre att komma igång med en hyfsat halvbra mic, än att köpa en alldeles för bra mic som du ändå inte kommer att uppskatta fullt ut förrän du köper nya monitorer... Det är svårt att säga vad som är "bäst" för dig, eftersom det till stor del beror på tycke och smak. Det finns många som använder Shure SM58 och får det att bli bra - men generellt föredrar nog de flesta att använda en stormembrans kondensatormic till sånginspelning. Vid liveframträdanden är det däremot oftast bättre med dynamiska micar.
jesper (oregistrerad) Postat 7 april 2004 Postat 7 april 2004 FÖrstår dig till fullo... kedjan e ju tyvärr inte starkare än sin svagaste länk... Du verkar väldigt insatt, om man ska köpa monitorer, räcker det att lägga runt 4000 för ett par aktiva? HAr kollat på typ m-audios 8-tummare och liknande. just nu sitter jag med ett par halvdassiga hörlurar och vanliga stereohögtalare... Det kostar å ligga på topp... NÅgra erfarenheter av bra monitorer till rimliga priser? M;vh Jesper
Claes Holmerup Postat 7 april 2004 Postat 7 april 2004 FÖrstår dig till fullo... kedjan e ju tyvärr inte starkare än sin svagaste länk...Du verkar väldigt insatt, om man ska köpa monitorer, räcker det att lägga runt 4000 för ett par aktiva? HAr kollat på typ m-audios 8-tummare och liknande. just nu sitter jag med ett par halvdassiga hörlurar och vanliga stereohögtalare... Det kostar å ligga på topp... NÅgra erfarenheter av bra monitorer till rimliga priser? M;vh Jesper Det där med "bra monitorer till rimliga priser" är nog jag fel person att fråga, eftersom jag numera är miljöskadad av ADAM och har svårt att se sämre monitorer som "bra"... 😆 Nåja - när det gäller billigare monitorer, så får man oftast räkna med att det blir en längre inkörningsperiod innan man börjar göra bra mixar med dem. Själv fick jag - efter lång erfarenhet - till mixar som lät bra överallt, med hjälp av mina Alesis Monitor One - men när jag bytte till ADAM, så märkte jag hur många fel jag inte hade hört på grund av bristerna i de gamla monitorerna... Allt är en fråga om referensramar när man försöker diskutera "billigt och bra"... Om du har ett par vanliga stereohögtalare nu, så kommer du troligen att få en mer detaljerad ljudbild med flertalet närfältsmonitorer - men jag hoppas att andra kan fylla på med lite tips om modeller som de tycker är tillräckligt bra... Ett tips till de som orkar, är att de gärna kan skriva en kort recension om sina monitorer i mitt recensionsforum - även om det är modeller som jag inte säljer... 😛
Jonte Postat 8 april 2004 Postat 8 april 2004 En sak till att tänka på, som du kanske redan är medveten om, är att dynamisk mic fungerar vid live framträdanden. En kondensator mic får väldigt lätt rundgång. Tidigare körde jag med en begagnad dynamisk mic (vet ej märke) som jag köpte för 650 kr. Den låter ok, och använder fortfarande vid live tillfällen. Numer kör jag med en TSM Mt87 som kostar runt 1000 lappen och är en kondensator mic. Jag märker stor skillnad, och tycker att jag får ett betydligt "renare" ljud när jag spelar in. Så utan att veta så mycket rent tekniskt så rekommenderar jag helt klart en kondensator mik om det bara är för inspelning, då jag tycker ljudet blir avsevärt mycket bättre. Vill du kunna använda den live också, så börja med en dynamisk och köp till en kondensator mic senare.
Henrik Andersson Vogel Postat 8 april 2004 Postat 8 april 2004 (redigerat) Det generella rådet, och det som betraktas som någon sorts standardteknik, är att använda stormembrans konding till sång. Däremot finns det gott om exempel på kommersiellt utgivna skivor där man har använt dynamiska mickar med små eller stora membran (Metallica, U2, Michael Jackson, Red Hot Chili Peppers, PJ Harvey, Rolling Stones mfl mfl). Det beror lite på sångstil, oftast är dynamisk lämpligast till ganska skrikiga sångare. Jag tror till exempel aldrig att jag skulle ställa upp en dynamisk mick framför Stina Nordenstam, om hon nu fick för sig att hedra min studio med ett besök. För allround-bruk skulle jag nog också rekommendera en konding. TSM87 gillar jag inget vidare, och StudioProjects B1 tycker jag är bra men ganska färglös. Bäst i budgetklassen är nog ADK, allra helst om du kan hosta upp till en Hamburg (ligger på runt 2500:-). Ett annat alternativ är faktiskt småmembranaren Oktava MC012. Den har fördelen att du senare kan köpa till olika kapslar, som du lätt kan byta ut. Så där får du flera mickar i en. Att rekommendera monitorer är som att rekommendera vem man ska gifta sig med. Det beror så otroligt mycket på tycke och smak, och inte minst hur man gillar att arbeta. Jag kan säga att personligen HATAR jag Alesis' monitorer (och då ska man veta att jag har ägt deras Monitor One sedan de kom ut för, vad är det, 9-10 år sedan?). Jag har även lyssnat på deras senare utgåvor, och nu kanske jag var färgad av mina tidigare negativa erfarenheter, men jag gillade inte heller dessa. Och sedan avskyr jag Yamaha MSP-5 (eller vad de heter). De i mitt tycke mest sympatiska högtalarna i lågprisklassen är Tannoy Reveal. Man brukar se den passiva versionen begagnad för runt 2000:-/paret. Sedan lyssnade jag helt kort på ett par KRK V4, och de var också imponerande. Men de ligger visst runt 7000:-/paret har jag för mig. Bästa hälsningar /Henrik Redigerat 8 april 2004 av Vogel
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.