Jump to content
Annons

MIDI Keyboard

Recommended Posts

Kricke (oregistrerad)
Postat

Använder musikprogramet Renoise, så har inte behövt kunna spela keyboard bra för att kunna skriva musiken. Men tänkte ändra på det, och lära mig spela lite. Så finns det någon bra keyboardsida, där man kan välja mellan olika modeller, läsa om dem, och slutligen beställa?

Tänkte alltså på en MIDI Keyboard som man kopplar till datorn, inte en dyr synth.

Annons
Postat

Jag rekomenderar CME UF klaviaturerna, finns i fyra olika storlekar. I varjerande prisklasser, enligt mig finns det inte några som matchar dessa i pris kontra känsla. Äger själv en UF8 (den största) och är helnöjd. Trots en del strul med drivrutiner (dem är ju nya) i början så fungerar allting nu klockrent för mig.

Postat

Hmm.. alltså, om man läser recensioner från samma sida som man beställer ifrån, så känns det ju som lite risk att man får en smått partisk åsikt, eller? Don't trust anyone... 😉

Låter inte riktigt som du vet vad det är du letar efter i en midi-klaviatur, om jag ska vara ärlig. Så.. då är egentligen mitt förslag att skaffa det billigaste begagnade skräp du kan hitta, och sen gradvis själv upptäcka vad du har för behov, istället för att vada in i klaviaturträsket och försöka avgöra vad som passar dig bäst utan att ens ha nån praktisk erfarenhet. Själv är bästedräng..

Finns ju ett par sak man måste tänka på när man letar info om klaviaturer:

- Hur många tangenter behöver du?

- Vilken slags känsla letar du efter?

- Behöver du aftertouch?

- Hur mycket plats har du för ett klaviatur?

- Tänker du bära omkring klaviaturen mycket?

- Behöver du massor med rattar?

- Behöver du uttag för expressionspedal?

osv...

För att undvika att bli missnöjd är det bättre att först bestämma sig för vad det är man behöver och vill ha, och sedan försöka leta efter en klaviatur som matchar det. Bli inte överväldigad av massa esoteriska finesser som du ärligt talat inte vet vad du skulle kunna använda till.

Så.. sorry för besserwisserligheterna. Tror inte det finns något enkelt sätt att hitta nåt bra utan att forska lite själv. Det kan vara bäst att kolla omkring lite i musikbutikerna efter vad dom har för något, jämföra priser och sen kolla i recensionsdatabaserna som finns online, som Sonic State och Harmony Central. Tillverkare brukar själva lägga upp recensioner på sina grejer där också, så man får se till att bara läsa dom negativa recensionerna 🙂

Kricke (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för svaren.

Lite skeptisk till att köpa begagnat skräp dock. Keyboards är inte som vin, att de blir bättre med åren direkt. Man vill ju att alla tangenter och funktioner ska fungera och så. Helre då en fullt fungerande MIDI Keyboard med inga speciella funktioner.

Men jag vet inte riktigt vad jag letar efter om ja ska vara ärlig, men om man får kolla runt lite så kanske man hittar det.

4 oktaver bör det nog vara iaf, men ändå med en +/- funktion. Anslagskänsliga tangenter är nog ett måste, och Aftertouch också...

Rattar vore inte helt fel heller då man ändå är igång.

SonicState och HarmonyCentral är på engelska. Finns det ingen bra svensk sida? Bättre att beställa från Sverige då det går lite fortare och förmodligen är billigare.

Redigerat av Kricke
Postat

Vad jag vet så är det ytterst få midi-keyboards som har aftertouch, så då blir ditt urval ganska så begränsat. CME-klaviaturerna som nån redan tipsat om, och så ett par till modeller... Novation och nåt mer om jag inte minns fel...?

Sonicstate och Harmony central är bara recensionsställen, inget du kommer att handla från, så kolla bara där efter info och handla sedan från Sverige om du tycker att det känns bäst.. 😄

Postat

Slå till på en instegsmodell av CME. Man får väldigt mycket för pengarna.

Dock så tycker jag att du ska kolla upp lite vad Renoise stöder. Stöder det t ex aftertouch?

Postat

Renoise har tyvärr väldigt dåligt stöd för inspelning från klaviaturer. Velocity och aftertouch sparas, men eftersom renoise arbetar i steg, så kan det bli väldigt si och så med timingen på det man spelat in. Framtida versioner ska ha piano-rulle a'la cubase, så då blir det väl lättare. Någonting jag personligen ser fram emot, i alla fall. Men.. ska du spela in och köra direkt från klaviaturen så är det kanske bäst att åtminstone tillfälligt byta program, eller att jamma fritt och sen spela in det som en sampling och ladda in i renoise.

Kricke (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ok ja skippar Aftertouchen då.

Alltså jag tänkte köpa en keyboard för att bli en bättre "spelare", spela efter vanliga noter, etc. Men sedan om det är någon särskild keyboard som lämpar sig med Renoise, så får jag ju två flugor i en smäll där. Syftet var inte att byta musikprogram och så...

Så nu har två stycken nämnt CME modellen. Vad tycker ni gör den så bra utöver de andra?

Tack för alla svaren hitils iaf.

Edit: Lustigt, hittade två reviews på en CME modell, men vilken av dem ska man lita på? Heh... Läs Här

Redigerat av Kricke
Postat

Det är CME UF8 och den har inte samma typ av tangenter som de mindre, som har semivägda tangenter. Så det går nog inte använda den reviewn vad gäller själva klaviaturen om du inte ska köpa en UF8. Vad gäller 5,6 och 7 så upplever jag dem som klart ledande på själva tangenterna vad gäller midiklaviaturer. Skulle lugnt välja en ur UF serien om jag köpte en ny klav idag.

Kricke (oregistrerad)
Postat
Det är CME UF8 och den har inte samma typ av tangenter som de mindre, som har semivägda tangenter. Så det går nog inte använda den reviewn vad gäller själva klaviaturen om du inte ska köpa en UF8. Vad gäller 5,6 och 7 så upplever jag dem som klart ledande på själva tangenterna vad gäller midiklaviaturer. Skulle lugnt välja en ur UF serien om jag köpte en ny klav idag.

Oki tack för tipset. Är ändå lite förvirrad då det finns så mkt att välja på.

Men läser lite om den och den verkar helt klart intressant. Tänkte på 6:an, då den verkar ha lagomt många tangenter. Men det står inget om att det är anslagskänsliga tangenter? Länk

Postat

Jodå, det är anslagskänsligt!

(Tror nog aldrig att jag har hört talas om nån keyboard som har aftertouch, men inte är anslagskänslig...)

Jag har förresten en UF8... 😄

Kricke (oregistrerad)
Postat
Jodå, det är anslagskänsligt!

(Tror nog aldrig att jag har hört talas om nån keyboard som har aftertouch, men inte är anslagskänslig...)

Jag har förresten en UF8... 😄

Okej, tack för svar!

Postat

Hej Kricke!

Jag ska passa på att göra dig ännu mer förvirrad 😉

Om du vill ha en stor relativt stor keyboard, och ett par rattar när man ändå är igång så har jag ett tips! =)

Jag använder M-Audio´s keystation 88 pro. 88 tangenter.. Rattar till förbannelse, 9 programmerbara reglar och en massa knappar du kan programmera till att göra vad du vill. Dessutom en ganska skön känsla överlag. Hade faktiskt en konsertpianist på besök som provspelat den. Tom hon tyckte att den var trivsam att spela på.

Nypris är strax under 6.000:-

Ett fint pris på en pryl som erbjuder mycket, och som du dessutom högst troligt kommer ha glädje av i MÅNGA år. =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.