Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Efter att förra veckan fått installerat ProTools 6.9.2 på min Mac Mini så rullade allt fint - tills idag!

Plötsligt påstår ProTools att min FireWire - disk inte är pålitlig för playback och att jag måste omallokera filerna till en annan disk - FW-disken är helt ny (använd några timmar...) och fungerade helt problemfritt för två dagar sedan!

Min gamla sura FW-disk (som kör lite som den vill, 3 år gammal 😛 ) snurrar igång tjänstvilligt...

- Hemska tanke - har jag fått ett macvirus (är det verkligen möjligt...)?

Efter att ha kört Skivkontroll så får jag bara beskedet att disken verkar ok...

Har jag gjort något tokigt?!

Filerna i sig verkar oskadda...

- Någon som har en idé om vad som är fel och hur det ska lösas?!

Redigerat av Olle Schnipper
Annons
Postat
Efter att förra veckan fått installerat ProTools 6.9.2 på min Mac Mini så rullade allt fint - tills idag!

Plötsligt påstår ProTools att min FireWire - disk inte är pålitlig för playback och att jag måste omallokera filerna till en annan disk - FW-disken är helt ny (använd några timmar...) och fungerade helt problemfritt för två dagar sedan!

Min gamla sura FW-disk (som kör lite som den vill, 3 år gammal :rolleyes: ) snurrar igång tjänstvilligt...

- Hemska tanke - har jag fått ett macvirus (är det verkligen möjligt...)?

Efter att ha kört Skivkontroll så får jag bara beskedet att disken verkar ok...

Har jag gjort något tokigt?!

Filerna i sig verkar oskadda...

- Någon som har en idé om vad som är fel och hur det ska lösas?!

Hur är disken inställd i "workspace" : transfer, playback eller rec?

Kast av databaser kan alltid hjälpa.. för mer info kolla in troubleshooting guide från DUC'n..

Postat
Hur är disken inställd i "workspace" : transfer, playback eller rec?

Workspace var alltså något helt nytt för mig (kommer just uppdaterad från PT 5.3 😱 )

Alldeles riktigt var FW-disken inställd på T... Transfer.

Hur detta har gått till är ju en gåta, men jag gissar att jag kanske har gjort en felaktig utmatning av den disken (som misslyckats) och att jag stängt av driven medan ProTools fortfarande var igång och att programet svarat med att ställa om disken som T?!

Märkligt, men jag får komma ihåg det tills jag får problem nästa gång!

I Workspace fanns två kollumner - A och V - gissar jag rätt på Audio och Video?!

Tack så mycket! 😛

Olle

Postat
I Workspace fanns två kollumner - A och V - gissar jag rätt på Audio och Video?!

Tack så mycket!  😉

Olle

stämmer, sitter man med många diskar kan det vara bra att typ styra video och audio filer till dedikerade diskar/SCSI kedjor...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.