Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Har inte hängt här på ett tag men tänkte ställa några frågor om Cubase.

Jag har spelat in diverse ljud och tänkte klippa till dom nu för att kunna göra loopar.

Men ska man använda saxen i Cubase för att klippa? Jag har testat lite grann och får inte något snyggt resultat då jag inte kan klippa filerna exakt där melodin slutar så att säga. Jag provade ladda in filen i Soundforge och klippte den där. Det blev rätt men när jag sen ser filen i Cubase så är den fortfarande för lång, och det "tysta" partiet efter melodislingan syns och är då tillbaka på ruta ett.

Några tips?

Tack på förhand...

Annons
Postat
...och får inte något snyggt resultat då jag inte kan klippa filerna exakt där melodin slutar så att säga.

Förmodligen är din Grid för grov. Sänk ner den så kan du klippa exaktare. :rolleyes:

Postat

Grid är dom där linjerna? 🙂 Jag är inte så bra på termerna än 🙂 Om det är dem du menar så har jag redan testat det och det blir ändå inte exakt 🙂

Postat

Grid är när du klipper efter takter eller taktslag (Bars+Beats) eller efter kvantisering... så att du kan göra snabba klipp på t.ex. fjärdedelsnoterna osv.

Vill du inte klippa efter Grid alls väljer du Events eller Magnetic Cursor eller nåt annat som passar dig.

Postat

Events eller Magnetic Curser säger du. Alright. Ska checka vad man kan använda istället för det andra..

Tack för hjälpen. Det behövdes 😉

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Om din ljudsnutt är för lång men loopen funkar i soundforge.. då kan du ju bara timestrecha det till närmsta taktslag.. då kommer nog loopen att sitta fett sen om du duplicerar upp den..

Redigerat av Pusa
  • 4 år senare...
Postat
Bumpar den här tråden då jag tryckt ur snapknappen, men klipplinjen vägrar "flyta" fram. Den verkar hoppa över de platser där det är tyst o dyl.

Cubase 5 btw...

Har du stängt av snap. En knapp med >|<

Postat
Yes sir!

Det finns en inställning som heter ngt med snap to zero crossing (kan blande ihop orden) den klipper ljudfilen vid en nollgenomgång så det inte ska knäppa, kan det vara det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.