Jump to content
Annons

Irriterande brus

Mattias M (oregistrerad)

Recommended Posts

Mattias M (oregistrerad)

Hejsan alla kunniga!

Har ett problem med min ADK A 51 som jag kopplat till ett enkelt och billigt fyrakanals mixerbord - Behringer mx602. Allt lĂ„ter fint och bra 🙂 tills det gĂ„tt nĂ„gon kvart (eller nĂ„gon timme) dĂ„ det plötsligt blir ett sprakande, frasande och brusande ljud 🙁 Det Ă€r inget högt ljud men Ă€ndĂ„ tillrĂ€ckligt för att all inspiration ska sina.

Har provat ett par olika sladdar men det ger ingen skillnad. Kan det handla om att mixern inte orkar dra micken. (Har sjÀlvfallet 48v fantommatning igÄng) Kan det handla om nÄgot jordningsfel el. dylikt?

Jag förvĂ€ntar mig inte att nĂ„gon ska kunna lösa problemet men om nĂ„gon haft liknande problem med liknande utrustning sĂ„ vore jag hemskt tacksam för svar 🙂

Tack pÄ förhand!!! /Mattias M

Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej Mattias,

det kan nog vara en hel del olika saker. SÄ det blir till att leta. Du Àr pÄ rÀtt vÀg med att prova med andra kablar. Kolla med en annan förförstÀrkare om du har möjlighet, det kan vara den som utlöser problemet, kanske utan att vara orsak till det. Fantommatning brukar nog inte vara problemet, den Àr mera av sorten antingen rÀcker den till eller ocksÄ gör den inte det.

En tanke kan vara att kondensatormickar i allmĂ€nhet kan vara rĂ€tt kĂ€nsliga för fukt. Sjunger du rakt in i miken utan puff-skydd sĂ„ kan det komma saliv pĂ„ den och det stĂ€ller till det. Är miken redan full med skrĂ€p kan det ocksĂ„ spela roll. Men detta Ă€r bara en av mĂ„nga möjligheter. TyvĂ€rr inte alldeles lĂ€tt att felsöka pĂ„ distans.

G.

Dela pÄ andra sajter

Inte för att krossa din plĂ„nbok, men problemet Ă€r, förmodligen, ADK A51. 😉

Jag vet fler som har haft samma problem och det har inte gÄtt att ÄtgÀrda. Brukar dyka upp efter man har haft miken ett tag. Det kan ju vara nÄgot annat som strular, man kan ju aldrig veta sÀkert. Lycka till med att hitta problemet.

/Don

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.