Jump to content
Annons

Betyg  

14 röster

1. 1. Betyg

• 5=JAAA!
      2
    • 4=ah!
      5
    • 3=hmm..!
      4
    • 2=öhh?
      0
    • 1=äh!
      0

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: You never have to say

ARTIST/GRUPP: Jan Gissberg

GENRE: Rock

LÅTLÄNGD: 3:11

KOMPOSITÖR Jan Gissberg

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK:4,5 Megabyte

STATUS: Demo

LÅTLÄNK:

Har stött och blött en låt ett tag nu och provat än hit än dit. Det spretar lite i arret fortfarande, kan man ha två sologitarrer tex? Uttalet i sången behöver nog en omslipning, men innan jag börjar om tänkte jag låta inhöra vårt eminenta forums synpunkterande…

Annons
Postat

Som du sa själv uttalet behöver slipas men för tusan Beatlesvibbar så det räcker 😄 dim:en i slutvändorna känns igen inget fel i det det låter bra...en salig röra mellan Lennon ,Harrison,O' sullivan kan spåras....efterlyser mindre Melodyne el. AT och lite råare sång som kontrast till dom behagligt fina bakgrundsoh:en...

Du verkar kunna din genre....bra hantverk 😄😄

Postat

Riktigt snygg låt faktiskt! Definitivt bäst i verserna. Refrängen är på tok för inställsam i min smak men trots det med finess. 😄 Uttalet är som sagt lite som ett skämt ibland men det kan du nog lösa. Slutet låter som en nödlösning. Genren är nog pop istället för rock. Men...du är ju begåvad. 😄

Andrew (oregistrerad)
Postat

Självklart kan man ha två sologitarrer... Det är bara coolt... Oftast... Det låter som om du har nån slags effekt på sången? Men skön melodi fast kanske i smörigaste laget... :rolleyes:😛

Sången kanske skulle vara ännu mer framträdande efter som det är ju den som driver låten känns det som. Kompet är ju väldigt laidback...

Skön låt helt enkelt...

Postat

Jomenvisst.. Det funkar.. Kul och trevlig låt.. Guran i höger kanal känns lite spretigt i bland.. den kunde få vara lite dovare och längre bak i mixen.. Men det är ju bara vad jag tycker... Sen så lät sången en aning plastig.. Ganska mycket Melodyne va? :rolleyes:

Men som sagt.. låten var riktigt bra ju !

Postat

Tackar för kommentarerna! Ja, refrängen låter som hämtad ur 60-talets brittpop på gränsen till parodi, ha ha, kunde inte låta bli, det är väl plusackorden som gör det, dom används inte så ofta nuförtiden.

Karl och Andrew, sången är dubbad och med AT vilket ger lite luddig choruseffekt. Odubbat kändes sången lite tunn men lät klarare och tydligare.

Jag håller med dej, Grannen, slutet låter nödlösning och väldigt använt, ibland får man för bråttom att börja med nästa låt, men jag tänkte försöka få lite ordning på den nu.

Postat
Jomenvisst.. Det funkar.. Kul och trevlig låt.. Guran i höger kanal känns lite spretigt i bland.. den kunde få vara lite dovare och längre bak i mixen.. Men det är ju bara vad jag tycker... Sen så lät sången en aning plastig.. Ganska mycket Melodyne va? :rolleyes:

Men som sagt.. låten var riktigt bra ju !

Tackar, tackar, ja det är dom lite osammanhängande gurorna som jag också funderat över. Kanske man skulle panorera ihop dem till en gitarr och ta bort ena där dom spelar samtidigt. Och sången är som jag nämnde tidigare inte körd genom Melodyne utan AT och dubbad.

Postat

Det låter riktigt fint..trots uttalet.. 😎

Jag tänker på Gilbert O`Sullivan..när jag hör din sång...det var det första jag tänkte faktiskt när jag hörde din sång första gången, ja, på det förra verket. Ja rösten är speciell ..men alltså jag gillar det!....

Låten funkar jättebra, många kommer att gilla den!

Trummorna känns lite för långt bort..och gitarren åt höger lite för högt..annars jättefin låt!...Grattis!

Postat

Gott stuk! Första takterna låter så klassisk Harrison, läckert! Låter som för många effekter på sången. Älskar dim- och plusackord varför hör man dom så sällan nu för tiden? Skönt ljud på sologitarrerna. 😎

Postat
Det låter riktigt fint..trots uttalet.. 😎

Jag tänker på Gilbert O`Sullivan..när jag hör din sång...det var det första jag tänkte faktiskt när jag hörde din sång första gången, ja, på det förra verket. Ja rösten är speciell ..men alltså jag gillar det!....

Låten funkar jättebra, många kommer att gilla den!

Trummorna känns lite för långt bort..och gitarren åt höger lite för högt..annars jättefin låt!...Grattis!

Tankarna till Gilbert beror nog till stor del på att han jämt dubbade sin sång. Hans storhet låg ju heller inte i sångrösten (även om den hade charm), utan i kompositionerna. Räcker inte sångrösten får man dubba för att feta till det lite! Kul att du gillar låten! Jag ska fixa volymen på höger gitarr, det kan bli så där när man mixar i lurar. Lyssning i ett annat rum, på en annan anläggning bjuds man på överraskningar!

Postat

Hallå 91. "Småtrevlig bagatell" blir mitt omdöme och medelbetyg. Kan inte riktigt genren (även om jag naturligtvis har lyssnat på Beatles), så jag har inte så mycket att tillföra tidigare kommentarer om gitarr och sång.

God melodikänsla!

/Bengan

Postat

Undebar låt! Som så många innan sagt: MINSKA ner AT:n!! Annars är arret gudomligt. De två sologitarrerna är jättebra tillsammans. Möjligen ska den högra upp något.

Efterlyser lite mer närhet i mixen bara, det mesta känns långt bort nu.

Menb skitbra låt!!

/E

Postat
Gott stuk! Första takterna låter så klassisk Harrison, läckert! Låter som för många effekter på sången. Älskar dim- och plusackord varför hör man dom så sällan nu för tiden? Skönt ljud på sologitarrerna. 😄

Har inte tänkt på dom första takterna som Harrison, men jag har alltid gillat hans gitarrsolon, så enkla i melodin och dessa böjda toner, så man låter sej lätt inspireras! Ja var har alla plus och dim tagit vägen? Kanske nån på forumet vet 😏 Visserligen fanns inga dim i denna låt men Harrison körde med dem flitigt sen han blev solo.

Postat
Undebar låt! Som så många innan sagt: MINSKA ner AT:n!! Annars är arret gudomligt. De två sologitarrerna är jättebra tillsammans. Möjligen ska den högra upp något.

Efterlyser lite mer närhet i mixen bara, det mesta känns långt bort nu.

Menb skitbra låt!!

/E

Tack Eliasson, uppskattar folk man delar smak med 🙂 Blir lite förvånad att arret gillas för jag var lite tveksam till just detta. Kanske man skulle låta synthar stå för kompet, det låter lite väl 60-tal nu. Avsaknad av närhet i mixen tror jag beror på dubbad sång som blir lite grötigt. I fortsättningen kommer jag köra odubbat.

Postat
Jo, jag har en del av dom. 🙂

Jaså, då får man väl ringa på hos Grannen och låna när behov uppstår 🙂

Postat

Detta blir dagens låt 😉 Blir skitglad när jag hör den! Tack 🙂

Rockypop

Postat
Detta blir dagens låt :rolleyes: Blir skitglad när jag hör den! Tack 🙂

Rockypop

Roligt att höra trots bristerna men jag böjer min nacke 🙂

PetePizza (oregistrerad)
Postat

Rolig låt med skön melodi! 🙂

Måste lyssna ännu en gång...man får nästan lite tillbakablick på den svenska sommaren som då o då tittade fram under juli månad...den varma luften som blåste genom håret, smöriga go'a verser, stränder i solnedgången och sologitarrer.

Får jag passa på att säga att du e min favo-tecknare?! (om du nu e "den" Jan Gissberg" :rolleyes: ) Kul med folk som har multi-talang!

Postat
Rolig låt med skön melodi! 😛

Måste lyssna ännu en gång...man får nästan lite tillbakablick på den svenska sommaren som då o då tittade fram under juli månad...den varma luften som blåste genom håret, smöriga go'a verser, stränder i solnedgången och sologitarrer.

Får jag passa på att säga att du e min favo-tecknare?! (om du nu e "den" Jan Gissberg" 😉 ) Kul med folk som har multi-talang!

Tackar, tackar, mycket hedrande! Läser du 91:an kan ju nämnas att i bilagan i senaste numret (18) som visar hur tidningen kommer till, har en tecknarkollega låtit majorn och översten göra ett oväntat hembesök hos mej! Dom vill ta reda på vem som gör dessa nidbilder av svenska försvaret. Serien är kul gjord och man får även se mej spela synth och sjunga för gubbarna vilket dom dock inte uppskattar!

Postat

Jag tycker sångeffekten är lite för övertydlig. Skulle det inte vara snyggare utan och lägga den på körerna istället? Låter lite ELO om dina sångarr. Vilket ju är en komplimang i min värld iallafall.

Trummorna är lite otjata och odistinkta. De krockar lite eqmässigt med den akustiska (?!) gitarren (tror jag..?).

Två sologitarrer fungerar utmärkt. Najs för att använda ett slitet uttryck. 😆

PetePizza (oregistrerad)
Postat
Rolig låt med skön melodi!  😎

Får jag passa på att säga att du e min favo-tecknare?!  (om du nu e "den" Jan Gissberg"  😛 ) Kul med folk som har multi-talang!

Tackar, tackar, mycket hedrande! Läser du 91:an kan ju nämnas att i bilagan i senaste numret (18) som visar hur tidningen kommer till, har en tecknarkollega låtit majorn och översten göra ett oväntat hembesök hos mej! Dom vill ta reda på vem som gör dessa nidbilder av svenska försvaret. Serien är kul gjord och man får även se mej spela synth och sjunga för gubbarna vilket dom dock inte uppskattar!

Nej va roligt! Har inte kollat senaste numret än (ligger hemma hos tjejen fortfarande...grr 😄 hon snodde det för mig) men det va skoj o höra! Är ett stort fan av 91:an så det känns ju helkul att hitta dig här! 😄😛😆

Ska genast sno tillbaka det o kolla in! Haha, kul!!

Postat
Jag tycker sångeffekten är lite för övertydlig. Skulle det inte vara snyggare utan och lägga den på körerna istället? Låter lite ELO om dina sångarr. Vilket ju är en komplimang i min värld iallafall.

Trummorna är lite otjata och odistinkta. De krockar lite eqmässigt med den akustiska (?!) gitarren (tror jag..?).

Två sologitarrer fungerar utmärkt. Najs för att använda ett slitet uttryck. 😄

Sången är dubbad och körd genom autotune samt ett reverb och choruseffekten som uppstår beror på att dom båda stämmorna blir för exakt lika av autotune. Man ska inte tydligen inte använda autotune i dubbad sång, åtminstone inte på bägge tagningarna. Har aldrig tänkt på ELOs sångarr, men dom brukar låta väldigt bra så jag tackar för komplimangen. Ska se över trummorna också!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.