Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag vill så gärna börja göra musik på datorn...och söker därför lite tips vad man kan behöva för att det skall bli ett bra sound utan tex efterdröjningar och brus.

Typ vad man skall ha för mjukvara på datorn, vilket musikprogram som är bäst osv...jag har en midisynth som jag gärna vill använda oxå!

Jag kan tänka mig att lägga ner ca 5000kr på program osv. 😄

Snälla hjälp! Är lite lost på detta.. vore kul om nån kunde leda mig rätt i musikdjungeln!?

Annons
Postat

hej k9...

Jag är inte ute för att spela in egna instrument ljud...utan allt skall finnas redan i musikprogrammet...så att man kan bara sätta sig ner och göra musik.

Synthen som jag har, har inga ljud..utan e bara ett tangentbord liksom..det är lättare att använda det när man tänker göra slingor å så.

Det jag behöver är ett bra program som man kan koppla in en midi synth till...och som har en ganska stor ljudbank...men sen kommer ju problemet med datorn till det...hur bra dator måste man ha för att ljudet skall bli som bäst? Vad behöver man uppdatera? Hur mycket minne....vilket ljudkort osv?

Tackar å bugar för svar å tips 😕

Elvlis (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Program: Steinberg Studio Case II eller Reason är båda mycket bra musikskapar-paket som man kommer igång direkt med,.

Reason är det mer pedagogiska samt av datorn minst processor-krävande alternativet!

Ljudkort: M-Audio´s eller EMU´s billigaste funkar fin-fint då de flesta förbättringar som dyrare ljudkort ger gäller för inspelning!

Steinberg Studio Case II: Sequenser, Flygel Sampler, Synth, Trummaskin, Elgitarr, Elbas

Reason har dock en baksida... vilken vara väldigt användbar och gör Reason än mer lättjobbad!

Redigerat av Elvlis
Postat

Jag tycker oxå att Reason skulle passa dig. FL Studio skulle oxå vara bra tror jag! 😄

Det är bara det att Reason är lite dyrare(om du inte köper ett begagnad exemplar då], är vad FL är.

Postat

Jag använder ibland Acid Pro 5.0 (fast jag går mer och mer över till Cubase i den takt jag lär mig), det kostar väl runt 2000 om man lyckas hitta till reapris från usa (plus frakt och moms blir det väl 2700 eller nåt sånt), eller från 3500 i sverige.

Det är väldigt lättanvänt, jag kom igång på några minuter.

Effekterna som följer med är inge vidare, men den klarar (de flesta) vst och vsti's, så bara tanka några gratispluggs så är du igång sen.

Finns även demo att prova med.

Det är inte mycket att växa i, men du kommer igång snabbt.

Annars är nog reason bra, som många har sagt.

Postat

För att få ett enkelt program (enligt min mening enklare att hantera än reason) som dessutom har stöd för vst(instrument och effekter), dx(instrument och effekter), rewire(kommunikation mellan sequencers), är processorsnålt som tusan och allt annat lullull man kan ha som krav på ett musikprogram rekommenderar jag även en titt på orion. Kostar runt 2500 kr för den fetaste versionen och det kan vara värt att testa. Den enda begränsningen i demot är att du inte kan spara dina projekt, däremot kan du använda externa pluggar etc etc.

Annars så tror jag som ovan nämt att Reason kan vara något för dig. inget extra behövs, eller kan användas heller för den delen. Inga externa instrument eller pluggar öht. Om du inte kör reason i rewireläge förstås (använder det som ett instrument i cubase, orion eller något annat program med rewirestöd). Det är det som är nackdelen med reason. Vill du ha fler syntar eller effekter än vad som finns från början, så måste du jobba utanför reason med filerna.

Cubase har en hög inlärningströskel, det är inget fel på programmet som sådant, och det är ett av de större programmen på marknaden, så det är lätt att få hjälp. Dock så är det tämligen processorkrävande samt inte helt lätt att lära sig. Kan tipsa om majkens hemsida om du vill lära dig mer om cubase.

• 2 veckor senare...
Postat

asså om man säger så här börga me fl-studio de e bra både för amatörer o proffs

liknar lite mer e-jay så börga med det jag har hållt på me det i vad kan det va ca 3 år.

ursäkta stavningen hadde brottom som alltid/rasse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.