Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Exakt. Ingen mick och absolut ingen micktyp är bäst till allt. Vissa är mer allround än andra. Mycket, mycket grovt generaliserat brukar man säga att kondensatormickar är lämpligast för tystare och mer komplexa ljudkällor, till exempel sång, akustisk gitarr, en stråkensemble eller trumöverhäng. Medan dynamiska mickar gör sig bra som närmickar till enskilda trummor, framför gitarr-/basförstärkare, och väldigt ofta till blås (speciellt om man närmickar). Dynamiska mickar är oftast mer tåliga inför ett högt ljudtryck och ger generellt ett lite råare och komprimerat ljud än kondingar som generellt är lite mer "delikata" och fina. Dynamiska mickar ger också lägre ljud ifrån sig och brusar mer än kondensatormickar, vilket är ytterligare ett skäl till att de gärna används vid högljudda källor där sådant spelar mindre roll. Dynamiska mickar kräver också mer av mickförstärkaren, eftersom den helst ska kunna gå att kräma på ordentligt utan att brusa alltför mycket, eller ge oönskad färgning till ljudet.

Nu låter det som att man ska akta sig för dynamiska mickar, men mina personliga favoriter är just dynamiska. Mina Sennheiser MD421 och MD441, Shure SM7 och SM57, Beyer Soundstar, samt mina bandmickar använder jag oftare än mina kondingar.

Men jag understryker att detta är mycket grova riktlinjer. Det finns gott om kondingar som funkar finfint för att närmicka trummor och gitarrförstärkare, och gott om dynamiska mickar som passar jättebra till sång eller ackegitarr i studio. Det beror väldigt mycket på vilket mickmodell det är, hur själva ljudkällan låter, hur musikern behandlar instrumentet och hur du vill att ljudkällan ska framstå i mixen.

Därför är det bra att ha några olika mickar, om man inte t.ex enbart spelar in sin egen sång. Så berätta lite vad du har tänkt micka upp för något, så tror jag säkert att jag och andra kan bistå med lite konkreta tips.

Bästa hälsningar

/Henrik

Postat

Hej Viktor.

Det är en bra ide. Köp en kondensatormik och dynamisk mik. Sen kan du prova själv. Dina öron har alltid rätt - tycker du det låter bra så gör det det. En riktigt bra ide kan vara att spela in grejerna med både och på varsin kanal. Sen kan du enkelt mixa ihop det du själv vill ha i ljud. Funkar skitbra på bastrumma till exempel Jag har för mig att det till och med finns en mick avsedd för bastrumma som har både en konding och en dynamisk i samma hölje.

Annars kan man säga att en bra mik är en bra mik. Och en bra mik kan man använda till nästan allt. Tyvärr är bra mikar oftast dyra. Men begagnat kan man hitta bra mikar för så där 5.000 och uppåt. Men skall du komma någorlunda billigt undan är kanske en dynamisk ett bättre val.

Det finns billiga kondensatormikar, men oftast är dom inte så där jättebra. De kan funka skitbra på vissa tillämpningar, men inte alls i andra sammanhang. Till exempel finns det väl sådär 50 kinesiska (o andra) stormembranmikar att köpa för en eller två tusenlappar. Många av dem kan nog vara bra, men de flesta av dem funkar inte allts för att spela in en symfoniorkester till exempel. Det låga priset har som effekt att man "snålat" in lite här och där. Rätt gjort passar miken då skitbra till vissa saker, men den kan vara mindre lyckat på annat.

Gunnar

Postat

TACK FÖR SVAREN!

Det har fått mig att tänka till lite... 😆

Är det nån skillnad på hur micken är uppbyggd?

Eller vad avgör om det är en Kondensator eller Dynamisk mic?

Postat
TACK FÖR SVAREN!

Det har fått mig att tänka till lite... 🙂

Är det nån skillnad på hur micken är uppbyggd?

Eller vad avgör om det är en Kondensator eller Dynamisk mic?

Här nedan har du lite info om vad som skiljer dom åt..sedan finns de ju hur många karaktärer och kvallitéer som helst inom varje mick-sort

Kondensatormikrofon

Kondensatormikrofonen är (jämfört med andra mikrofontyper) en relativt enkel konstruktion och dess historia sträcker sig tillbaka till 1900-talets början. Den består av ett tunt membran som är elektriskt ledande som är placerad tätt intill en metallplatta. Det fungerar som en kondensator som blir elektriskt laddad med hjälp av en extern strömförsörjning. Till många exklusiva kondensatormikrofoner medföljer en extern strömförsörjning medan andra får ström via fantommatning. När ljudvågor träffar mikrofonens membran börjar det att vibrera. Det gör att kapacitansen förändras och i sin tur ger en varierande elektrisk ström som resulterar i mikrofonens signalnivå. Det finns många olika typer av kondensatormikrofoner men alla baseras på den här principen.

Dynamisk mikrofon

I den dynamiska mikrofonen åstadkoms signalen genom att en elektrisk ledares rörelse i ett magnetiskt fält. Det vanligaste är att ett mycket tunt och samtidigt lätt membran rör sig på grund av ljudtrycket. Membranets rörelse gör att en spole i ett magnetiskt fält i sin tur sätts i rörelse och genererar en svag elektrisk ström. Dynamiska mikrofoner är nästan alltid billigare än en kondensatormikrofon (det finns undantag), är robusta, stryktåliga och klarar stora ljudtryck (SPL). Dynamiska mikrofoner är oftast mindre känsliga för transienter (attack) och har då inte riktigt samma fina återgivning av diskantregistret. Dynamiska mikrofoner är vanliga vid användning live eller vid inspelning av trummor eller elgitarr med starkt ljudtryck. Den dynamiska mikrofonen behöver inte någon extern strömförsörjning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.