Jump to content
Annons

Reason 3.04!


Linus

Recommended Posts

Ladda hem Reason 3.04

Fixes in Reason 3.0.4

These are the issues that were fixed in the 3.0.4 update:

Export as audio file

There was an issue in Reason 3.0.3 (on Windows) that could cause weird sounds when exporting a song or loop to an audio file. This was most likely to appear when using certain Scream settings. This happened only when exporting audio as everything sounded fine when listening to Reason directly or running Reason in a ReWire host. This has now been fixed.

MIDI import

The MIDI import functionality in Reason 2.5 accepted some MIDI file data that the Reason sequencer could not handle. This could for example be bad controller data outside the sequencer timeline. Saving this bad data to a song made that song unloadable, causing a "Bad Format" alert. In Reason 3.0 we made MIDI import stricter and also changed song loading so that bad data was skipped instead of showing the alert. Unfortunately there were some problems with this handling, which we have now taken care of.

Loading old songs

Some songs produced in Reason 2.5 could not be loaded in Reason 3.0 or 3.0.3. We have addressed some issues regarding NNXT patch data created by some patch conversion utilities, where Reason 3.0 is stricter than Reason 2.5 was.

Cross-browsing

There were some situations with cross-browsing (replacing a device by loading a patch of a different device type) that caused "Unknown Exception" alerts in Reason 3.0 and 3.0.3. This has now been fixed.

Combined note handling

Sending overlapping notes from the sequencer to a Combinator that contained a Malström in Legato mode could cause hanging notes in Reason 3.0 and 3.0.3. For example, drawing two C4 notes where the second note starts before the first ends, and setting the track target to the Combinator produced different results than setting the track target to the Malström. This has now been fixed.

Missing icons in Mac OS X 10.4 (Tiger)

After installing Reason 3.0.3 in Mac OS X 10.4 refills icons could change appearance and turn blank. Also all wave and aiff files were wrongly associated to Reason. Both of these issues were a result of new handling of file types in Mac OS X 10.4. This has now been fixed.

The Orkester refill as it appears on the CD will still be wrong as this error exist on the physical CD. This will be fixed in the next batch of printed CDs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har faktiskt funderat på att införskaffa en kopia av reason.

Vågar man köpa version 3.... eller skall man försöka köpa en 2.5 begagnad?

Verkar som det har varit en hel del problem med 3:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vågar man köpa version 3....

3:an drar visserligen mer CPU än tidigare versioner. Men själv vill jag aldrig gå tillbaka till 2.5!

Det är som att välja mellan Volvo V70 eller Volvo 360. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vågar man köpa version 3....

3:an drar visserligen mer CPU än tidigare versioner. Men själv vill jag aldrig gå tillbaka till 2.5!

Det är som att välja mellan Volvo V70 eller Volvo 360. 🙂

Ojdå...

Det är bara surkärringar som ville ha en "ny synth" som sitter och gnäller över uppdateringen alltså?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vågar man köpa version 3....

3:an drar visserligen mer CPU än tidigare versioner. Men själv vill jag aldrig gå tillbaka till 2.5!

Det är som att välja mellan Volvo V70 eller Volvo 360. 🙂

Håller me'. 3:an är bättre än 2.5

Link to comment
Dela på andra sajter

Vågar man köpa version 3....

3:an drar visserligen mer CPU än tidigare versioner. Men själv vill jag aldrig gå tillbaka till 2.5!

Det är som att välja mellan Volvo V70 eller Volvo 360. 😆

Ojdå...

Det är bara surkärringar som ville ha en "ny synth" som sitter och gnäller över uppdateringen alltså?

Och de som ville ha en polyfonisk(!) matrix/arpeggiator.

Personligen väntar jag bara på att studiebidraget ska klirra in. Så pinsamt om man blir ertappad med stöld... 😳

Å andra sidan ganska skönt att alla buggar (*tap-tap*) är lösta när jag köper det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara surkärringar som ville ha en "ny synth" som sitter och gnäller över uppdateringen alltså?

Nehej då, jag kör 2.5 oftast.

Fundera på om du tänker mastra i Reason och om du är riktigt sugen på combinatorn - om inte, kör 2.5:an. Du kan köra typ 10 gånger större projekt i 2.5:an. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Det var ju inte så hemskt mycket fel då. Fast jag stör mig kolossalt mycket på att Reason inte kan hålla koll på vilka patterns som faktiskt är aktiverade, valda m m. Om jag sätter på låten vill jag givetvis höra låten från början om jag startar den från början. Jag vill inte att de partier som dyker upp 5:37 in i låten startar! Men det kanske bara är jag som har problem med det här.. Eller så är jag dum i huvudet. 😳

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan inte nutcase ändra på det? Tycker att jag stör mig mer på det här än nånsin, trots att jag är rätt säker på att detta varit ett problem ett tag..

Det kan ju knappast vara något svårt? För jag är trött på att behöva dra playmarkern en bidde och trycka stopp, eller dra lite fram och tillbaka i patterns. Himla irriterande, även om det bara tar en halv sekund. Gah.

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl på att den inte skickar ut automation innan takt 1 spelas. Dvs. om pattern change sker 1/64 in i takt 1 så funkar det.

Varför inte börja låten vid takt 5 eller så istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

U tell me. 😉

Det är ju en tanke, att låta den börja några takter in. Men å andra sidan skulle jag må illa av att göra så. Då är det mycket bättre att reta sig på att jag måste pilla lite då. Jag har lite problem med att saker och ting ska stämma.. In i minsta detalj. 😄

Men tack för tipset iaf. Tror dessutom att jag sett det förr nånstans.. 😕

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

U tell me. 😉

Det är ju en tanke, att låta den börja några takter in. Men å andra sidan skulle jag må illa av att göra så. Då är det mycket bättre att reta sig på att jag måste pilla lite då. Jag har lite problem med att saker och ting ska stämma.. In i minsta detalj. 😄

Men tack för tipset iaf. Tror dessutom att jag sett det förr nånstans.. 😕

//smulan

Du kan lösa det här problemet på följande sätt:

Ställ markören i början på låten och se till att dina patterns är i "utgångsläget".

Spara.

Nästa gång du öppnar är det rätt patterns som startar.

Link to comment
Dela på andra sajter

U tell me. 😕

Det är ju en tanke, att låta den börja några takter in. Men å andra sidan skulle jag må illa av att göra så. Då är det mycket bättre att reta sig på att jag måste pilla lite då. Jag har lite problem med att saker och ting ska stämma.. In i minsta detalj. 😄

//smulan

Hahaha, där känner jag igen mig. Därför det aldrig blir några låtar gjorda... Men jag kan iaf stoltsera med en enorm konstnärlig integritet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...