Klontarf Postat 24 augusti 2005 Postat 24 augusti 2005 Jag har ett par Genelec 8020A (de små gulliga) För att stänga av dem så måste man vrida på volymratten till 0.....klick En bra feature om man vill smyga igång dem utan att spränga dem- men - jag VILL inte behöva pricka in volymen exakt i balans varje gång jag startar dem- alla mina förstärkare, mixrar och skärmar kan stängas av med en trådlös fjärr tack vare ett antal dosor på strömuttagen. Kan en sådan på/av skada mina små ömkliga monitorer?
android Postat 25 augusti 2005 Postat 25 augusti 2005 Det har varit en diskussion om det här tidigare (eller var det på nåt annat forum tro?). Om jag minns rätt, så ska det inte va nåt problem alls med de flesta monitorer, men jag fick hjälp att kolla kopplingsschemat för mina (Yorkville YSM1p) innan jag vågade köra med en extern brytare.
android Postat 25 augusti 2005 Postat 25 augusti 2005 (redigerat) Nu hittade jag det! https://www.studio.se/index.php?showtopic...indpost&p=37750 Redigerat 25 augusti 2005 av android
hegobald Postat 25 augusti 2005 Postat 25 augusti 2005 Rent teoretiskt så ska inte det vara nåt problem att slå av/på stömmen med dina fjärrkontroller.. Varför.. Jo därför att volymratten du pratar om den reglerar insignalen till slutsteget i dina högtalare den påverkar alltså inte slutstegets utvolym till själva högtalaren. Enda problemet kan vara om den är t.ex kopplad till monitor out på din mixer och att mixern producerar ett ljudligt "ba-blopp" (som det brukar låta om mixern slås på efter att man slagit i gång monitorer). Om möjligt.. se till att slå igång monitorerna sist.
android Postat 25 augusti 2005 Postat 25 augusti 2005 Om möjligt.. se till att slå igång monitorerna sist. Jo, precis. Jag har en separat skarvsladd med brytare till mina monitorer så att jag kan slå på dom sist. Det blir en himla smäll annars...
Klontarf Postat 25 augusti 2005 Trådstartare Postat 25 augusti 2005 Tackar för det- jag har monitorerna direkt från ljudkortet- dessvärre producerar själva ljudkortet vid datoravstängning något som är både skadligt för högtalare, öron samt humör. det låter viiiiiiiiiii--iuuuuuu---ppp-KAKLICKXXXHHQQRR (utläses med ilska) (min nästa investering lutar åt en onyx- så snart jag sålt min lillasyster)
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.