Jump to content
Annons

ProTools mjukvara?

Loud

Recommended Posts

Jag använder mig av cubase SX2 dagligen men behöver nu anpassa mig till protools så jag kan jobba effektivt i det inför ett par större projekt i ett HD system. Går det att få tag på bara programvaran utan att köpa ett interface?

Dela på andra sajter

Annons

Njae... Vad du kan göra om du kör Windows 98/Me eller Mac OS 9 är att köra Pro Tools FREE. Det har ryktats länge om en uppdaterad version som ska fungera under OS X och Windows XP.

Annars kostar Mbox med Pro Tools LE strax över fyra tusen på www.soundware.se. Bara Cubase SX2 kostar betydligt mer än det om du köper det separat 😉 (även om det inte är rättvist att jämföra)

Dela på andra sajter

Går det att få tag på bara programvaran utan att köpa ett interface?

Det går inte att köra PT utan att använda Digidesigns hårdvara.

Dvs om du inte gör som Olsberg rek. och kör antingen PT Free (bara 8 kanaler audio) eller köper m-box med PT LE (32 kanaler audio).

Dela på andra sajter

Njae... Vad du kan göra om du kör Windows 98/Me eller Mac OS 9 är att köra Pro Tools FREE. Det har ryktats länge om en uppdaterad version som ska fungera under OS X och Windows XP.

Annars kostar Mbox med Pro Tools LE strax över fyra tusen på www.soundware.se. Bara Cubase SX2 kostar betydligt mer än det om du köper det separat 😉 (även om det inte är rättvist att jämföra)

Yes, jag kollade in det och såg precis som du skriver att det saknar stöd för Xp. Mbox är klart intressant, men inget jag prioriterar nu, jag har en mesarigg på gång som jag är desto mer sugen att använda i systemet. Kan man uppgradera från LE till 6.1 föressten? För eller senare kommer jag uppgradera till någon form av pro tools i alla fall och det vore praktiskt att kunna köra på samma system. Vad har ni för åsikter om m-box i jämförelse med audiophile 2496 och för att vara lite elak, pro tools HD 192 (ett extra accelkort)?

Dela på andra sajter

Kan man uppgradera från LE till 6.1 föressten? För eller senare kommer jag uppgradera till någon form av pro tools i alla fall och det vore praktiskt att kunna köra på samma system.

LE är just nu 6.2.3

Om du menar att uppdatera från LE 5.x till LE 6.x så ja det finns uppdatering köpa typ 900 kr om jag minns rätt.

Om du menar att byta upp sig från LE till HD, etc så finns det utbyteserbjudande.

Dela på andra sajter

Hmm.

Tror det finns några missförstånd här. Så jag strular till det ännu mer. ProTools är ett programpaket som finns i 3 familjer:

"Riktiga" ProTools som kräver specialhårdvara med DSP och hela köret. System som byggs kring detta kan bli "rätt dyra" men klarar också väldigt många samtidiga kanaler med hög upplösning. Det här är proffsens avdelning. Det är möjligt att köpa system som klarar 100 kanaler och mer på 192 kHz (men det kostar). Versionerna här heter 6.x någonting just nu.

Vi vanliga dödliga kör antingen:

"ProTools LE". Detta program kräver DigiDesigns hårdvara. De som finns att köpa på stan idag heter Mbox för 3.995:- (2+2 kanaler ansluts via USB. max 48kHz), Digi 002 Rack 11.995:- (8+8 kanaler i grund, ansluts via Firewire, max 96kHz) och Digi 002 kring 20.000:- plus (8+8 kanaler i grund, har motoriserade reglar, ansluts via Firewire). Det finns en äldre hårdvara som heter 001 som kan vara utmärkt om man har rätt typ av kortplats i datorn. Version 6.x tillåter 32 aktiva ljudkanaler vilket för vissa kan vara en begränsning. För många tar nog hårdvaran i PC-n slut lite innan man uppnår begränsningen. OBS: att PT LE inte funkar alls utan någon av hårdvarorna ovan ansluten.

Senaste version för ProTools LE brukar kallas 6.x. Har man någon 6.x version kan man gratis uppgradera till senaste version via DigiDesigns hemsida. Just nu är 6.1.1 för PC och 6.2.3 för Mac. Har man 5.1 eller senare (lite obekant med exakta detaljer här), kan man uppgradera till 6.x för cirka 900:-. Har man tidigare version, till exempel 5.0 går det väl också att uppgradera tror jag. De paket som säljs just nu brukar ha en bunt extra pluggar och syntar mm i lådan. Dessa kan man inte ta över om man köper ett begagnat system (Varning, kolla detaljerna).

Sist finns det "ProTools Free" som tyvärrr bara går på gamla OS och som har begränsning till 8 kanaler.

Komplicerat. Ja tyvärr. Min känsla är att DigiDesign lite grann målat in sig i ett hörn, särskilt om man jämför med konkurrenter som Cubase, Logic, Nuendo med flera. Det finns många att välja på och konkurrensen är stenhård -- något vi som användare tjänar på. Men räkna inte ut DigiDesign, de kan mycket väl komma att överraska många gånger i framtiden.

ProTools LE är ett mycket bra system. Kanske lite mindre "flashigt" än några av konkurrenterna, men också mycket väl genomarbetat och lättanvänt för vissa uppgifter. Ganska hög tröskel om man skall lära sig att använda, men å andra sidan känns det att det är ett "proffsprogram", dvs det tar inte slut när det börjar bli intressant som en del andra "nybörjarprogram" kan göra.

T.

Dela på andra sajter

Hmm.

Tror det finns några missförstånd här. Så jag strular till det ännu mer. ProTools är ett programpaket som finns i 3 familjer:

"Riktiga" ProTools som kräver specialhårdvara med DSP och hela köret. System som byggs kring detta kan bli "rätt dyra" men klarar också väldigt många samtidiga kanaler med hög upplösning. Det här är proffsens avdelning. Det är möjligt att köpa system som klarar 100 kanaler och mer på 192 kHz (men det kostar). Versionerna här heter 6.x någonting just nu.

Vi vanliga dödliga kör antingen:

"ProTools LE". Detta program kräver DigiDesigns hårdvara. De som finns att köpa på stan idag heter Mbox för 3.995:- (2+2 kanaler ansluts via USB. max 48kHz), Digi 002 Rack 11.995:- (8+8 kanaler i grund, ansluts via Firewire, max 96kHz) och Digi 002 kring 20.000:- plus (8+8 kanaler i grund, har motoriserade reglar, ansluts via Firewire). Det finns en äldre hårdvara som heter 001 som kan vara utmärkt om man har rätt typ av kortplats i datorn. Version 6.x tillåter 32 aktiva ljudkanaler vilket för vissa kan vara en begränsning. För många tar nog hårdvaran i PC-n slut lite innan man uppnår begränsningen. OBS: att PT LE inte funkar alls utan någon av hårdvarorna ovan ansluten.

Senaste version för ProTools LE brukar kallas 6.x. Har man någon 6.x version kan man gratis uppgradera till senaste version via DigiDesigns hemsida. Just nu är 6.1.1 för PC och 6.2.3 för Mac. Har man 5.1 eller senare (lite obekant med exakta detaljer här), kan man uppgradera till 6.x för cirka 900:-. Har man tidigare version, till exempel 5.0 går det väl också att uppgradera tror jag. De paket som säljs just nu brukar ha en bunt extra pluggar och syntar mm i lådan. Dessa kan man inte ta över om man köper ett begagnat system (Varning, kolla detaljerna).

Sist finns det "ProTools Free" som tyvärrr bara går på gamla OS och som har begränsning till 8 kanaler.

Komplicerat. Ja tyvärr. Min känsla är att DigiDesign lite grann målat in sig i ett hörn, särskilt om man jämför med konkurrenter som Cubase, Logic, Nuendo med flera. Det finns många att välja på och konkurrensen är stenhård -- något vi som användare tjänar på. Men räkna inte ut DigiDesign, de kan mycket väl komma att överraska många gånger i framtiden.

ProTools LE är ett mycket bra system. Kanske lite mindre "flashigt" än några av konkurrenterna, men också mycket väl genomarbetat och lättanvänt för vissa uppgifter. Ganska hög tröskel om man skall lära sig att använda, men å andra sidan känns det att det är ett "proffsprogram", dvs det tar inte slut när det börjar bli intressant som en del andra "nybörjarprogram" kan göra.

T.

yes, jag är medveten om det. Scenariot följer : Jag har tillgång till ett HDsytem (den där dyra varianten för de odödliga som du benämner det) och vill kunna lära mig programmet och eventuellt sköta en del mixning här hemma. Alltså, skulle jag vilja kunna köra någon form av Pro Tools på mitt XP så att jag lätt kan komma igång med det i "den dyra studion" samt eventuellt sköta en del mixning här. Dock har jag ingen digihårdvara än. Som det ser ut nu så får jag väl ta det som det kommer. Get the picture? Tack ändå för utläggningen föressten.

Dela på andra sajter

Kan man uppgradera från LE till 6.1 föressten? För eller senare kommer jag uppgradera till någon form av pro tools i alla fall och det vore praktiskt att kunna köra på samma system.

LE är just nu 6.2.3

Om du menar att uppdatera från LE 5.x till LE 6.x så ja det finns uppdatering köpa typ 900 kr om jag minns rätt.

Om du menar att byta upp sig från LE till HD, etc så finns det utbyteserbjudande.

Kräver HDmjukvaran att man har hårdvaran också? Det jag skulle vilja klara av är att använda samma program med Hdsystemet som med till exempel M-box.

Dela på andra sajter

Kräver HDmjukvaran att man har hårdvaran också? Det jag skulle vilja klara av är att använda samma program med Hdsystemet som med till exempel M-box.

Du kan använda samma program med M-box som med HD. 😛

Det bör dock tilläggas att M-box kör med en bantad version av Pro Tools, LE. Begränsningarna är beroende av din processor och sen är det inte säkert att du har samma pluggar som studion. Dessutom kan du bara köra 32 röster samtidigt i LE vilket HD inte lider av. Jag tror att de kan köra upp till 128 röster beroende på inspelningskvalitet. Sen är jag osäker på hur hög samplingsfrekvens M-boxen stöder, tror att den är begränsad till 48/24 medan HD kan köra upp till 192/24 beroende på hårdvaran. Men så länge det inte är något problem så ska det vara lugnt, bara du har en snabb dator med snabb hårddisk. Sen är det lite special om du ska vandra mellan PC och Mac, men det borde studion ha koll på.

/Don

Dela på andra sajter

Nå,

jag gissar lite till. Bara som referens, jag kör en MBox med PT LE 6.1.1 på en Win XP bärbar maskin.

Jag tror inte man kan köra samma programvara, men skillnaden är inte oöverstiglig.

1) PT LE är begränsad till 32 aktiva audiokanaler i 6.x versionen. (i 5.x var begränsningen 24, i PT free är begränsningen 8).

2) MBox är begränsad till 48 kHz / 24 bit. Själv kör jag bara 44.1, funkar för mig. Dettta kan bli ett problem om man tänker sig flytta projekt mellan olika plattformar.

3) Enligt manualen är det stor likhet mellan PT LE och "stora" LE. Nästan allt finns och på samma ställe. Som alltid är det dock viktigt vilka pluggar man har. En rejäl uppsättning pluggar kan mycket väl kosta 100.000:-. Så detta är ett område som är bra att kolla. Programmet i övrigt verkar bete sig i stort sett exakt likadant

4) PT LE krånglar rejält med tangentbordet på min bärbara XP med svenskt tangentbord. Alla kortkommandon är gjorda för att man skall ha ett tangentbord med "nummertangenter" till höger. Jag har inte kommit hela vägen här, men frågan är om man inte borde ha ett bord med amerikansk layout på för att komma åt alla tangenter. I XP kan man starta upp en funktion som låter en välja tangentbordslayout (programmet vet inte vad som står på knapparna). Jag brukar koppla om till amerikansk layout. Rätt klurigt men inte oöverkomligt.

Lycka till.

T.

Redigerat av trombonisten
Dela på andra sajter

Senaste version för ProTools LE brukar kallas 6.x. Har man någon 6.x version kan man gratis uppgradera till senaste version via DigiDesigns hemsida. Just nu är 6.1.1 för PC och 6.2.3 för Mac.

Eller version 6.4 som kommer i mitten av april. Se nyhet på Studios hemsida.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Det har löst sig på ett annat sätt nu, jag har fått rätt stor tillgång till studion. Jag bosatte mig där i helgen och jag måste bara få påpeka att det är otroligt vilken skillnad det är att gå från en budgetstudio till en proffsstudio. speciellt när man läst på rätt intensivt i ämnet i ett par år. 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.