hackeman Postat 23 augusti 2005 Postat 23 augusti 2005 Som det står, nån som vet om det finns en fotoscanner som kan scanna in foton i batch. Dvs man lägger en hög med t.ex 10x15 foton i scanner och den plockar upp och scannar in bild för bild, och sprarar ner dem snyggt i JPEG-format. Jag har sett och testat en motsvarande produkt för visitkort, där den t.o.m OCR-läste texten på visitkorten och automatiskt lagrade varje kontakt som en post i en databas tillsammans med ev. logo/bild i JPEG-format, men den läste bara svart-vit och rätt låg upplösning. Attans märkligt om det inte finns nån sån här produkt på konsumentmarknaden juh... 😉
android Postat 24 augusti 2005 Postat 24 augusti 2005 Hmmm... -Om du menar att du kan lägga på ett lager med kort i scannern och att den sedan delar upp den i de enskilda bilderna, så tror jag att de allra flesta scanners kommer med ett sådant program. (Både den vi har hemma, och den som finns här på jobbet ska fixa det, och ingen av dom är nån supervärstingmojäng... 😲) -Om du å andra sidan menar att du ska kunna lägga en bunt med kort i en hög och att den sedan plockar upp dom automatiskt och scannar, så har jag då aldrig sett det...
hackeman Postat 24 augusti 2005 Trådstartare Postat 24 augusti 2005 Hmmm... -Om du menar att du kan lägga på ett lager med kort i scannern och att den sedan delar upp den i de enskilda bilderna, så tror jag att de allra flesta scanners kommer med ett sådant program. (Både den vi har hemma, och den som finns här på jobbet ska fixa det, och ingen av dom är nån supervärstingmojäng... 😄) -Om du å andra sidan menar att du ska kunna lägga en bunt med kort i en hög och att den sedan plockar upp dom automatiskt och scannar, så har jag då aldrig sett det... Jag menar ditt andra alternativ. Det finns som sagt för visitkort, men har aldrig sett för vanliga foton. Tycker det är märkligt. Nu när digitala foton tar över, hur många skulle inte vilja på ett enkelt sätt scanna över alla sina tusentals gamla pappersfoton oxå digitalt? En klockren produkt ju.
VacUm Postat 24 augusti 2005 Postat 24 augusti 2005 Hmmm... -Om du menar att du kan lägga på ett lager med kort i scannern och att den sedan delar upp den i de enskilda bilderna, så tror jag att de allra flesta scanners kommer med ett sådant program. (Både den vi har hemma, och den som finns här på jobbet ska fixa det, och ingen av dom är nån supervärstingmojäng... 😄) -Om du å andra sidan menar att du ska kunna lägga en bunt med kort i en hög och att den sedan plockar upp dom automatiskt och scannar, så har jag då aldrig sett det... Jag menar ditt andra alternativ. Det finns som sagt för visitkort, men har aldrig sett för vanliga foton. Tycker det är märkligt. Nu när digitala foton tar över, hur många skulle inte vilja på ett enkelt sätt scanna över alla sina tusentals gamla pappersfoton oxå digitalt? En klockren produkt ju. Finns med all sannolikhet för både dia och film, men för "papperskort" vet jag inte. Bygg en! Borde gå att modda en skrivare och koda ett fiffigt program så det funkar.
Violiner Postat 24 augusti 2005 Postat 24 augusti 2005 Tycker det är märkligt. Nu när digitala foton tar över, hur många skulle inte vilja på ett enkelt sätt scanna över alla sina tusentals gamla pappersfoton oxå digitalt? En klockren produkt ju. Jag tror dessvärre att du har fel. De som beslutar sig för att digitalisera sina gamla fotografier gör det givetvis från negativen/diabilderna, och då med en riktig filmscanner. Ger avsevärt mycket bättre kvalitet.
hackeman Postat 24 augusti 2005 Trådstartare Postat 24 augusti 2005 (redigerat) Tycker det är märkligt. Nu när digitala foton tar över, hur många skulle inte vilja på ett enkelt sätt scanna över alla sina tusentals gamla pappersfoton oxå digitalt? En klockren produkt ju. Jag tror dessvärre att du har fel. De som beslutar sig för att digitalisera sina gamla fotografier gör det givetvis från negativen/diabilderna, och då med en riktig filmscanner. Ger avsevärt mycket bättre kvalitet. Jo, tanken slog mig, men jag har inte negativ på alla mina bilder. 😕 Men man kan ju lämna in papperskopior i vissa fotobutiker och få dem i JPEG-format på CD, så tekniken lär ju finnas. Eller de sitter och flatbreddscannar och skär för hand de oxå? 😕 Nåja, har du nån filmscanner att rekommendera då? Redigerat 24 augusti 2005 av hackeman
Violiner Postat 24 augusti 2005 Postat 24 augusti 2005 (redigerat) Det beror litet på vad du vill slanta och vilken kvalitet du vill ha. Men en filmscanner som jag verkligen kan rekommendera är Konica Minoltta Dimage Scan Elite 5400. Jag använder den själv för yrkesbruk, den klarar kvalitet som mångdubbelt dyrare filmscanners gjorde för några år sedan. Den har kommit i en ny version, Elite 5400 II nu, men jag inbillar mig att den i alla fall inte blivit sämre. Kollade precis på Dustin, den kostar där 5295 plus moms. Programvaran är också mycket bra, till exempel om du har damm och repor (inte ovanligt när negativen har legat i byrålådan ett tag) så klarar progranmet mycket bra att ta bort dessa, visserligen får datorn jobba litet om du använder den funktionen, men resultatat är överraskande bra för att vara en automatfunktion. Vill du ner en prisklass så har du Dimage Scan Dual IV, som jag personligen inte har nån praktisk erfarenhet av, men som gäller för att vara bra också, kostar 2900 plus moms. Uppåt i kvalitet/pris finns det ingen större anledning att gå, i alla fall inte för privatanvändning. Viktigt i sammanhanget är också om du går till nån handlare som försöker intala dig att du skall köpa en flatbäddscanner som också klarar dia. Det gör de INTE. Det blir bara skit, i alla fall om man har några kvalitetskrav. Redigerat 24 augusti 2005 av Violiner
hackeman Postat 24 augusti 2005 Trådstartare Postat 24 augusti 2005 Tack för tipsen, Violiner. Ditt första förslag är mer än vad jag vill ge för en sån här pryl eftersom jag bara ska ha den för att scanna in mina befintliga pappersbilder. När jag väl gjort det kommer jag förmodligen inte att behöva filmscannern längre eftersom jag tar bara bilder med digitalkamera numera. Svårt att definiera kvalitétskrav, jag har ingen erfarenhet av filmscanner. Men om inscannad bild är i kvalitét med bild från en 2.1megapixel digitalkamera är jag fullt nöjd. Ligger jag högt eller lågt i krav då? Eller rättare sagt, vilken prisklass tror du jag hamnar i då?
Violiner Postat 25 augusti 2005 Postat 25 augusti 2005 Förmodligen inte så extremt högt. Men problemet är att antalet megapixel bara säger en del om bildens kvalitet. Marknadsföringen av digitalkameror har gjort att allt fokuseras kring antalet pixlar. Men andra kvalitetsfaktorer som objektivet glöms helt bort. Det resulterar i att en del folk med kameror som klarar en massa megapixel inte kan förstå varför bilderna ändå inte blir riktigt bra, de har ju köpt en kamera som "har så många megapixlar"... 😲 Hur som helst, 2,1 är inte high end om man säger så. Följaktligen så bör du klara dig mycket bra med den billigare filmscannern. Vad gäller flatbäddscannern kvarstår dock varningen.
hegobald Postat 25 augusti 2005 Postat 25 augusti 2005 Ta och kolla in en HP Scanjet 7650. En sån kostar 5515:- plus moms.. Men funkar utmärkt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.